کمپین تبلیغاتی چیست؟ آموزش مرحله به مرحله تدوین کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟ آموزش مرحله به مرحله تدوین کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟ کمپین تبلیغاتی و کمپین بازاریابی آن چیزی است که هر روز با آن مواجه هستیم. در حال گذر از اتوبان هستید که با شعاری مثل از پاکستان تا ترکمنستان 5000 تومان مواجه می‌‌شوید. کمی جلوتر می‌روید مشاهده می‌کنید که جی پلاس می‌گوید تعهد آموختنی است. به خانه می‌رسید و تلویزیون را روشن می‌کنید با پشتم گرمه مواجه می‌شوید.

کمپین‌های تبلیغاتی راهکار تعامل و ارتباط برند با مخاطبان است. همان چیزی که باعث می‌شود فکر کنیم یک سازمان یا یک محصول چقدر جذاب است. کمپین‌ها همان اقدامات تبلیغاتی هدفداری هستند که بر رفتار ما تاثیر می‌گذارند (یا تلاش می‌کنند بر ما تاثیر بگذارند). اگر در آخرت یک بازاریاب قضاوت شود، احتمالا یکی از سوالات این باشد که چند کمپین موفق تبلیغاتی برگزار کردی؟

طراحی و تدوین کمپین تبلیغاتی از جذاب‌ترین فعالیت‌های مارکتنیگ و برندینگ است. کمپین‌های بازاریابی (کمپین‌های تبلیغاتی) عامل غرور مدیران نسبت به برندشان است. پس لازم است در این مقاله به بررسی کمپین تبلیغاتی بپردازیم و انتظار داریم پس از مطالعه آن، بر موضوعات زیر مسلط بشوید :

  • کمپین تبلیغاتی چیست؟ چه اهمیت و مزیتی دارد؟
  • چند نمونه از کمپین‌های موفق تبلیغاتی در ایران و جهان
  • برنامه‌ریزی کمپین تبلیغاتی
  • ارزیابی کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یک فعالیت سازمان‌یافته شده برای تحقق هدف یک سازمان است. این هدف ممکن است مرتبط به افزایش آگاهی از برند و یا افزایش فروش یک محصول باشد. معمولا کمپین تبلیغاتی از چند رسانه به عنوان پل ارتباطی با مخاطب عمل می‌کند. از شیوه‌های رایج و مورد استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان به پخش بروشور، ارسال ایمیل، تبلیغات تلویزیونی و یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

از بیرون که به تبلیغات نگاه می‌کنیم، تصورمان این است که تبلیغ یک فعالیت روتین و جاری در واحد بازاریابی است. اما در حقیقت اینطور نیست. کمپین‌های تبلیغاتی مشابه پروژه هستند. معمولا تیمی خاص (و شاید موقت) با هدفی خاص دارند و بعد از مدتی انتظار می‌رود به دستاوردی خاص (و از پیش برنامه‌ریزی‌شده) برسند.

از بالاترین سطوح کمپین‌های تبلیغاتی مرتبط به تبلیغات سیاسی است. به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری کشورهای مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی بسیار بر ذهنیت و رفتار جامعه تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید که کمپین‌های جنگی نیز به همین ترتیب هستند. یک نیروی نظامی با هدفی خاص به جایی حمله می‌کند و بعد از اینکه به اهدافش رسید، نیروی نظامی حمله را ادامه نمی‌دهد و به سراغ کمپین بعدی می‌رود.

واقعیت این است که کمپین ماهیتی پروژه‌ای دارد و لفظ آن نیز از ادبیات نظامی و استراتژی جنگ آمده است. شما برای اینکه به یک سرزمین حمله کنید چه می‌کنید؟ احتمالا نیازمند موارد زیر هستید:

  • اسلحه و تجهیزات جنگی
  • نیروی جنگنده
  • برنامه زمانبندی
  • بودجه‌ریزی
  • هدفگذاری

حال که همه چیز آماده می‌شود وقت حمله فرا می‌رسد. بعد حمله چه انتظاری می‌رود؟ طبیعتا تیم نظامی بررسی می‌کند که میان برنامه‌ریزی و واقعیت عملیات چه تفاوتی بوده و آیا عملیات موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

حال همین مدل را بدون شمشیر و تفنگ به حوزه بازاریابی و تبلیغات بیاورید. سلاح شما پیام تبلیغاتی، اقلام تبلیغاتی و رسانه است. نیروی شما، خلاقیت و توانمندی واحد بازاریابی است. چیزی که باید تسخیر کنید، ذهن و قلب مشتری است (در مورد جایگاه یابی بخوانید).

چه زمانی یک جنگ شکست می‌خورد؟ چه زمانی یک پروژه شکست می‌خورد؟ زمانی که تمرکز و هدف مشخص در ابتدای کار نباشد. بنابراین کمپین‌های تبلیغاتی هم تاکید بر تمرکز بر یک یا دو هدف دارند و معمولا در یک دوره خاص (مثلا سه ماهه) بر یک پیام تبلیغاتی متمرکز هستند. حال که با مفهوم کمپین آشنا شدید، بهتر است نگاهی به کمپین‌های موفق ایرانی و خارجی داشته باشیم. بعد از اینکه کمپین های تبلیغاتی را بررسی کردید به سراغ آموزش نوشتن کمپین تبلیغاتی می‌رویم.

نمونه کمپین تبلیغاتی موفق

در ادامه برای اینکه بهتر با فضای کمپین آشنا شویم، مروری بر تبلیغات موفق و کمپین‌های برندهای ایرانی و خارجی داریم. البته دقت داشته باشید که ما صرفا نگاهی به خروجی‌های کمپین(بیلبورد، شعار و …) داریم. فرایند کمپین نویسی را کمی جلوتر بررسی می‌کنیم.

کمپین تبلیغاتی بانک ملت

از بانک‌های فعال در حوزه تبلیغات می‌توان به بانک ملت اشاره کرد که کمپین‌های معرفی محصول و یادآوری برند (در مورد یادآوری برند پیشتر صحبت کردیم) برگزار می‌کند. در ادامه به بررسی کمپین می‌پردازیم.

به نقل از راه‌پرداخت،

بانک ملت در ابتدای سال ٩٣، با برگزاری کمپین بانکداری الکترونیک (کمپین معرفی محصول) خود را که شامل آگهى سریالى اینترنت بانک، همراه بانک ملت، کد و تلفن بانک بود، راه‌اندازی کرد. کمپین برگزیده اثری است از آقای تهمتن امینیان.

کمپین تبلیغاتی بانک ملت

تهمتن امینیان (مدیر خلاقیت و مدیر هنرى)، بعد از طراحی پیام این کمپین “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” رسید. طبیعتا سفرهای درون شهری استعاره‌ای از تاکسی سوار شدن، به شعبه رفتن، در صف ماندن، انجام کار و بازگشت به خانه است.

کمپین تبلیغاتی بانک ملت

در این کمپین از آگهی تلویزیونی، آگهی در مطبوعات (روزنامه و مجله) و تبلیغات محیطی (بیلبورد، استرابورد و عرشه پل عابر) استفاده شد. به طراحی این کمپین انتقادهایی هم شد. با اینکه پیام شفاف بود، اما المان‌های بصری بسیار مینیمال بود و خیلی از مخاطبان متوجه آن نشدند. ضمن اینکه رنگ سیاه در کشور ما نماد عزاداری است و بهتر بود از رنگ دیگری استفاده می‌شد. در ادامه ویدیو و تصاویر تکمیلی را مشاهده می‌کنید:

کمپین تبلیغاتی بانک ملت
کمپین تبلیغاتی بانک ملت
کمپین تبلیغاتی بانک ملت

کمپین تبلیغاتی تپسی

به خاطر دارید که اسنپ روزی فقط اسنپ بود. وارد اپلیکیشن که می‌شدید تنها گزینه درخواست تاکسی اینترنتی بود. از جایی به بعد این اپلیکیشن سرویس‌های مکمل را اضافه کرد. شما می‌توانستید از اسنپ فود هم با اپلیکیشن اسنپ سفارش دهید. پیک موتوری هم می‌گرفتید و اسنپ تریپ هم به آن اضافه شد. امروز پرداخت قبض، بلیط هواپیما، مشاوره پزشکی، رزرو هتل و خیلی کارهای دیگر با سوپر اپ اسنپ می‌توان انجام داد.

تپسی همان تپسی مانده بود. اپلیکیشنی برای تاکسی اینترنتی بود. نیاز بود این پوزیشنینگ اسنپ را پاسخ دهد (در مورد پوزیشنینگ پیشتر صحبت کردیم). تپسی انتخاب کرد که یک متخصص بر حوزه تاکسی اینترنتی باقی بماند. بر تخصص و تمرکز خود در این حوزه تاکید کرد. کمپین جالبی را در سطح شهر راه انداخت که می‌توان برخی از بیلبوردهای آن را در تصاویر زیر دید:

کمپین تبلیغاتی تپسی
کمپین تبلیغاتی تپسی
کمپین تبلیغاتی تپسی
کمپین تبلیغاتی تپسی

تپسی در این کمپین‌ها بر تمرکز خود در حوزه تخصصی سفر درون شهری مسافران به شکل هوشمند تاکید دارد. خلاقیت تپسی هم قابل تامل است. همه می‌دانیم که در ادبیات ما کوه به کوه نمی‌رسد. لیلی به مجنون نمی‌رسد. تپسی با تاکید بر هوشمندی و تمرکز بر حوزه کاری‌اش ادعا می‌کند که متخصص‌ترین در حوزه خودش است.

آموزش نوشتن کمپین تبلیغاتی

حال که با کمپین تبلیغاتی آشنا شدید، فرصت مناسبی فراهم شده تا با فرایند کمپین‌ نویسی آشنا شوید. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم فرایند ساده‌ و اثربخشی به شما ارائه کنیم تا با خیال راحت کمپین‌های تبلیغاتی خود را بنویسید. به سراغ آموزش گام به گام طراحی کمپین تبلیغاتی برویم:

مرحله یک از نوشتن کمپین تبلیغاتی: هدفگذاری کمپین

اجازه دهید با بنیادی‌ترین موضوع در کمپین آشنا شویم. خیلی ساده هر کمپینی معلولی از یک هدف است. اگر هدف نباشد، کمپینی هم شکل نمی‌گیرد. بر اساس اهداف به انواع مختلفی از کمپین می‌رسیم که مختصر آنها را مرور می‌کنیم.

انواع کمپین تبلیغاتی

بسته به نوع هدف کمپین، نیازمند طراحی و تدوین کمپین هستیم. سازمان و نیاز مطرح شده در سازمان، تعیین کننده نوع و هدف کمپین است. برخی از انواع کمپین‌ها به شرح زیر هستند:

  • کمپین افزایش آگاهی از برند
  • کمپین یادآوری برند
  • کمپین ورود برند جدید در بازار
  • کمپین افزایش لید
  • کمپین افزایش سبد خرید مشتری
  • کمپین افزایش نرخ تبدیل
  • کمپین وفاداری مشتری
  • کمپین ریبرندینگ
  • کمپین اینستاگرامی
  • کمپین پروموشن
  • کمپین مسئولیت اجتماعی

البته بسته به نیاز سازمان ممکن است کمپین‌های متنوع دیگری نیز طراحی و تدوین گردد اما انواع پر استفاده کمپین در لیست بالا آمده است. بسته به هدف سازمان و نیاز مطرح شده، نوع کمپین انتخاب می‌شود. برای هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی می‌توانید از الگوی SMART استفاده کنید. طبق این الگو هدف باید:

  • Specefic یا خاص باشد.
  • Measurable یا قابل ارزیابی باشد.
  • Attainable یا قابل دستیابی باشد.
  • Relevant یا مرتبط به نیاز شما باشد.
  • Time-based یا دارای محدوده زمانی باشد.

هدفگذاری کمپین اینستاگرامی

برای مثال شما می‌خواهید یک کمپین اینستاگرامی با هدف افزایش تعامل کاربران اینستاگرام با برند شما اجرا کنید. هدفگذاری شما می‌شود 50 پست UGC (کاربر ساز) که با هشتگ اختصاصی برند شما پست می‌شود. تا اینجا هدف خاص یا Specific است. قابلیت ارزیابی (Measurement) هم دارد و شما اگر 40 پست به جای 50 پست دریافت کنید، اینطور ارزیابی می‌کنید که کمپین 80% موفق بوده است. این هدف Attainable یا قابل دستیابی است چرا که قبلا کمپینی با دستاورد 40 پست اجرا کردید و از آن زمان تا کنون مخاطبان اینستاگرام شما 40% رشد داشته است. Relevant یا مرتبط به کسب و کار شما هم هست چرا که باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش نرخ درگیری(تعامل) کاربران می‌شود. برای اینکه Time-based باشد برای این کمپین یم ماه زمان در نظر می‌گیرید. در این صورت کمپین شده هدفگذاری SMART دارد.

مرحله دو از نوشتن کمپین تبلیغاتی: هدفگذاری کمپین

کمپین تبلیغاتی اگر در این زمانه ارزیابی نشود، به پدیده‌ای بسیار خطرناک برای سازمان تبدیل می‌شود. باید تیم بازاریابی و مدیرعامل آگاه شود که پیاده‌سازی کمپین تبلیغاتی چه تاثیری بر کسب و کارشان داشته است. از همین جهت بسته به نوع هدف کمپین، شاخص ارزیابی آن انتخاب می‌شود. مثلا اگر کمپین تبلیغات کلیکی راه‌اندازی کنید، شاخص تعداد ورودی به سایت شما از محل تبلیغات بسیار حیاتی است.

اگر کمپین پروموش راه‌اندازی کردید، تعداد ورود به Landing Page یا تماس با تلفن واحد فروش که از کمپین آمده است، بسیار مهم است. در صورتی که ارزیابی به طور دقیق صورت نگیرد، اجرای مجدد کمپین اشتباه است. برای اینکه ارزیابی بهتر برای شما جا بی‌افتد، از شما دعوت می‌کنیم در ادامه به مثال‌هایی از ارزیابی کمپین توجه کنید.

مثال از شاخص‌های ارزیابی موفقیت کمپین

  • کمپین پروموشن محصول جدید: تعداد پیش‌فاکتورهای صادر شده، تعداد سفارش‌ها از طریق سایت و تعداد تماس تلفنی با واحد فروش در دوره کمپین
  • کمپین افزایش آگاهی از برند: تعداد پست‌های مرتبط به برند در شبکه‌های اجتماعی، تعداد بازدید از مقالات و اخبار منتشر شده در فضای آنلاین
  • کمپین افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام: افزایش تعداد بازنشر و منشن
  • کمپین برگزاری رویداد: افزایش تعداد ثبت نامی‌ها و مراجعین به صفحه ثبت نام رویداد

البته ارزیابی کمپین به همین سادگی‌ها هم نیست. علت این است که معمولا چند کمپین هم زمان در حال برگزاری است. باید هوشمندانه در زمان برنامه‌ریزی کمپین تبلیغاتی فکر کنید چه راهکارهایی برای ارزیابی دقیق کمپین وجود دارد و پس از آن مسیر کمپین را بچینید. بسیاری از کسب و کارها بعد از اجرای کمپین به فکر می‌افتند که چگونه آن را ارزیابی کنیم. اینجا کار سخت می‌شود چرا که نمی‌توان به طور دقیق تاثیر کمپین را ارزیابی کرد.

مرحله سه از نوشتن کمپین تبلیغاتی: هدفگذاری مخاطبان

هر کمپین جامعه هدف خود را می‌طلبد. هر تبلیغی بر هر کسی موثر نیست. اگر ردبول تبلیغ می‌کنید، هدف شما قطعا افراد هیجان طلب است. هیجان‌طلبی هم عموما در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. اگر بیمه تبلیغ می‌کنید جامعه هدف شما افراد بالغ و معمولا مستقلی هستند که دغدغه آینده را دارند. جوانی که در لحظه زندگی می‌کند، مخاطب تبلیغ بیمه نیست.

انتخاب جامعه هدف به ما کمک می‌کند که چه رسانه‌ای را برای تبلیغ انتخاب کنیم. همچنین در طراحی شعار و بصری‌سازی کمپین موثر است. پس بهتر است به سوالات زیر در مورد مخاطبان پاسخ دهید:

  • علایق مخاطبان ما چیست؟
  • چه رسانه‌های آنلاین، مکتوب و … را دنبال می‌کنند؟
  • دغدغه زندگی‌شان چیست و خدمات یا محصولات ما در کدام حوزه و چگونه مساله‌شان را حل می‌کند؟
  • محل گذرشان کجاست؟ از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند تا به سر کار بروند یا سوار بی آر تی می‌شوند یا از مترو استفاده می‌کنند؟(اگر از مترو استفاده کنند طبیعتا تبلیغات در مترو موثر است و تبلیغات بیلبوردی اثربخش نیست)
  • چه سبک تبلیغاتی دوست دارند؟ به تبلیغاتی که در مورد قیمت پایین است علاقه‌مند هستند یا دنبال پرستیژ هستند؟ سلیقه تبلیغاتی‌شان چگونه است؟

هرچه مخاطب را بهتر بشناسید قطعا در تدوین کمپین تبلیغاتی موفق‌تر خواهید بود. البته انتظار داریم قبل از اجرای کمپین در مورد پرسونای مخاطب تحقیقات کافی را کرده باشید. حال که مخاطب، هدف کمپین و شیوه ارزیابی را تعیین کردید، نوبت به طراحی و خلاقیت می‌رسد.

مرحله چهار از نوشتن کمپین تبلیغاتی: مفهوم و ایده کلی کمپین

وقت خلاقیت رسیده است. بخش جذاب کمپین (یا شاید جذاب‌ترین بخش) همین بخش است. در این مرحله باید خلاق‌ترین و وفادارترین باشیم. وفادار به چی؟ باید به هویت برند و برندبوک وفادار باشیم. در اینصورت کمپین شانس توسعه برند را هم دارد. کمپین‌های تبلیغاتی ماموریت(هدف) و هویت بصری دارند. هر دو مورد پیرو از برندبوک است. خروجی‌های کمپین (پوستر، بیلبورد، تبلیغات و …) نباید از هویت بصری جدا باشند. مثلا کانسپت یا ایده کمپین تپسی که پیشتر بررسی کردیم، تمرکز بر محصول بود. البته این تمرکز با تکنیک‌های کپی‌رایتینگ، سناریونویسی و بصری‌سازی تبدیل به اقلام تبلیغاتی مثل پوستر، کلیپ، بیلبورد و … می‌شود.

برای طراحی کانسپت یا مفهوم کمپین سه راه وجود دارد:

  1. تیم داخلی(تیم مارکتینگ و برندینگ) با همفکری هم کمپین را طراحی کنند.
  2. از فریلنسر برای همفکری در تدوین کمپین کمک گرفته شود.
  3. آژانس تبلیغاتی مجری طراحی و پیاده‌سازی کمپین باشد.

البته راه‌های ترکیبی هم وجود دارد. توصیه می‌شود اگر با آژانس تبلیغاتی کار کردید، ارزیابی کمپین را بر عهده همان آژانس نگذارید. طبیعی است که هیچ آژانسی از اجرای کمپین خود ناراضی نیست. در ضمن در حالت‌های دوم و سوم باز هم نیاز است متخصص کمپین در واحد بازاریابی داشته باشید. الزامی ندارد که آژانس تبلیغاتی یا مشاور بازاریابی به برند شما وفادارا باشد. در ضمن انتظار می‌رود تیم بازاریابی شما بهتر از هر آژانس بازاریابی مشتریانتان، رقبای شما و هویت برند سازمانتان را بشناسد.

مرحله پنج از نوشتن کمپین تبلیغاتی: انتخاب رسانه تبلیغاتی

فرض کنید بهترین اقلام تبلیغاتی و مفهوم را دارید. جذاب‌ترین کلیپ تبلیغاتی برای شما ساخته شد. برای انتشار به چه نیاز دارید؟ پاسخ صحیح است. نیازمند رسانه هستیم. رسانه ابزار ارتباطی با مخاطبان است. توجه کنید که رسانه ابزار کمپین تبلیغاتی است و همه چیز تبلیغات نیست.

یکی از دلایل اینکه رویکرد تبلیغ سنتی پاسخگو نیست اولویت بالای رسانه نسبت به هدفگذاری و ارزیابی هدف کمپین است. به هر حال اگر هدف، مفهوم و ایده‌پردازی مناسب و مخاطب‌شناسی صحیح داشته باشیم نیازمند رسانه هستیم تا پیاممان به مخاطب برسد.

یادتان باشد رسانه از مخاطب می‌آید. مخاطب چه تبلیغی را در چه رسانه‌ای ببیند به آن اعتماد می‌کند؟ برای مثال در حوزه بازاریابی B2B تبلیغات بیلبوردی عموما اثربخشی ندارد. این در حالی است که برندی مثل اسنپ از تبلیعات بیلبوردی بسیار نتیجه گرفته است. برای اینکه طبقه‌بندی مناسبی از رسانه داشته باشید، نگاهی به مدل PESO داشته باشیم.

نگاهی بر مدل PESO در انتخاب رسانه

مدل PESO، ابزاری برای طبقه‌بندی رسانه است. هر کمپینی نیاز به بیش از یک رسانه دارد تا پیامش به مخاطب برسد. پس خالی از لطف نیست مدل‌های رسانه را بررسی کنیم تا برنامه‌ریزی بهتری برای اجرای کمپین داشته باشید. در واقع PESO مخفف عبارت‌های زیر است:

  • Paid Media یا رسانه پولی:

این نوع رسانه(کانال تبلیغاتی) شامل هر نوع کانالی است که شما برای استفاده تبلیغاتی، نیازمند پرداخت پول هستید. برخی از انواع رایج رسانه و کانال پولی شامل موارد زیر است:

  • رسانه‌های محیطی
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات Pay Per Click
  • تبلیغات همسان
  • ریتارگتینگ
  • اسپانسرینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و مطبوعاتی
  • Earned Media یا رسانه اکتسابی:

ممکن است با یک تهاتر یا بر اساس ارتباطات سازمانی، یک رسانه بدون پرداخت پول حاضر به همکاری تبلیغاتی باشد. در این صورت گفته می‌شود که رسانه مذکور Earned یا اکتساب شده است. مثال معروف آن به شرح زیر است:
رپورتاژ آگهی رایگان
به اشتراک‌گذاری اخبار و تبلیغات سازمان در رسانه‌های تخصصی صنعت

رسانه اکتسابی معمولا متعلق به برندهای بزرگ و جذاب است. برندی مثل اسنپ کافی است در توییتر خبری منتشر کند و مجله‌ها فورا بدون دریافت هزینه در مورد آن بنویسند.

  • Shared Media یا رسانه به اشتراک‌گذاشته شده:

این کانال مرتبط به طرفداران شما است که محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و در مورد شما صحبت می‌کنند. موارد مرتبط به این کانال به شرح زیر است:

  • به اشتراک‌گذاری اخبار یا پست‌های شبکه‌اجتماعی شما
  • توصیه مشتریان
  • صحبت در انجمن‌ها (تبلیغ مثبت) در مورد برند شما
  • Owned Media یا رسانه شخصی:

رسانه شخصی در وقاع تحت مالکیت سازمان یا برند است. وقتی وبسایت شرکتی مثل فناپ از طریق اتاق خبر، اخبار درون‌سازمانی را منعکس می‌کند، در واقع یک رسانه شخصی یا تحت تملک خویش ساخته است. مزیت این نوع رسانه رایگان بودن و ارتباط بی واسطه با مخاطبان است. اما باید در نظر داشت که در مقایسه با رسانه پولی، دسترسی کمتری به مخاطبان دارد. از جمله رسانه‌های شخصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وبلاگ سایت
  • اخبار سایت
  • صفحه شبکه‌های اجتماعی سازمان
  • خبرنامه ایمیلی

بسته به نوع کمپین رسانه مورد نیاز را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر کمپین حداقل دو رسانه نیاز دارد. سلیقه رسانه‌ای افراد با یکدیگر متفاوت است. پیام در رسانه‌های مختلف تاثیر متفاوتی می‌گذارد. پس تنوع رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است. اگر به سراغ رسانه‌های پولی رفتید، حتما از چند آژانس قیمت بگیرید و فراموش نکنید که در حوزه خدمات همیشه تخفیف وجود دارد.

نمونه متن کمپین تبلیغاتی

معمولا کمپین‌های تبلیغاتی با شعار(اسلوگان) و کپی(متن تبلیغاتی) همراه هستند. در واقع کپی تبلیغ همان متن تبلیغ است که روی بیلبوردها، در لندینگ‌پیج‌ها و روی بنرهای تبلیغاتی می‌بینیم. مثلا Just do it نایکی یک متن تبلیغاتی یا کپی است که میان مردم محبوبیت دارد. کپی یا متن کمپین تبلیغاتی قدرتمند، بر تاثیرگذاری کمپین می‌افزاید. در ادامه اجازه دهید به چند کپی(متن تبلیغاتی) معروف اشاره کنیم:

  1. نایکی: just do it یا همین حالا انجامش بده
  2. رولز رویز: با سرعت 60 مایل بر ساعت، صدایی که از موتور رولز رویز می‌شنوید، بیشتر از یک ساعت الکتریکی نیست.
  3. مکدونالد: من عاشقشم
  4. پلی استیشن: در دنیای خودت زندگی و در دنیای ما بازی کن
  5. وال مارت: پس‌انداز بیشتر، زندگی بهتر
  6. دیزنی لند: شادترین نقطه زمین
  7. ریبوک: من، خودم هستم.
  8. کیت کت: به خودت استراحت بده، به خودت کیت کت بده
  9. ام اند امز(M&Ms): شکلاتی که در دهانت آب میشه، نه در دستات
  10. نوکیا: ارتباط مردمی
  11. اورئال(Loreal): چون ارزشمند هستید
  12. BWM: نهایت لذت رانندگی
  13. ژیلت: بهترین تیغ مردانه
  14. فولکس واگن: کوچک فکر کن
  15. پورش: جایگزینی نیست.
  16. جی پلاس: تعهد آموختنی است.
  17. رفاه: از دستکش تا خطکش
  18. پیله‌پرواز: یک کلیک تا سفر
  19. نرم‌افزار حسابداری سپیدار: ساده و پایدار
  20. کاسپین: حس درخشش
  21. چای دبش: دَمِش کن … بدون تفاله
  22. نسکوئیک: بزرگ شدن با نسکوئیک مزه میده!
  23. بانی‌مد: نزدیک‌تر از همیشه
  24. باریج: تو هم اضافه‌وزن داری؟
  25. سمیه: طعم اصیل ایرانی
  26. دیپوینت: یکی برای همه
  27. سوپر مارکت روشا: به تازگی مزرعه، به نزدیکی روشا
  28. ماءالشعیر هی دی: قطره قطره طعم گردد
  29. هومسا: با هومسا همه جا خونه داری
  30. درگاه پرداخت پی‌فا: با زاری حل نمیشه !!!
  31. فناپ: سکوی خلق آینده
  32. هیمالیا: بر قله زیبایی‌ها
  33. سوپرمارکت دیجیکالا: از شیر تا پیاز
  34. لینا: طعم‌دهنده مصونی نداره
  35. نماوا تی پی: در خانه بمانیم
  36. مولتی کافه: مولتی کافه کافیست
  37. دیجیکالا: آنلاین بخرید
  38. اسنوا: فقط یه ایرونی میدونه …
  39. عطر اسکاله: رایحه خیال انگیز
  40. سیم و کابل افلاک: در جریان باش

توجه داشته باشید که متون تبلیغاتی ممکن است سال به سال تغییر کنند و خیلی کم پیش می‌آید که متنی مشابه Just do it تا مدت‌ها ماندگار و استفاده شود. معمولا هر کمپین تبلیغاتی یک متن یا کپی تبلیغاتی منحصر به فرد بر اساس هدف کمپین دارد. بنابراین طبیعی است که یک برند در گذر زمان چندین متن تبلیغاتی داشته باشد.

جمع‌بندی

کمپین‌نویسی و مدیریت کمپین از فعالیت‌های جذاب دنیای مارکتینگ است. تدوین صحیح کمپین و پیاده‌سازی مدیریت شده تاثیر چشم‌گیری بر رشد کسب و کار دارد. سازمان‌هایی که کمپین‌های موفق دارند، معمولا تصویر برند بهتری خلق می‌کنند. اگر این مطلب برای شما مفید بود از شما دعوت می‌کنیم در مورد موضوعات زیر هم مطالعه فرمایید:

اگر این مطلب را مفید دیدید خوشحال می‌شویم نظرتان را بنویسید و در مورد موارد زیر فکر کنید:

کمپین مورد علاقه شما برای کدام برند بود؟
پرچالش‌ترین بخش تدوین کمپین کدام بخش است؟
آیا نکته و تجربه‌ای دارید که در راستای مدیریت بهتر کمپین با ما به اشتراک بذارید؟

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *