تگ تایتل (Title Tag)یا تگ عنوان چیست؟

تگ تایتل (Title Tag) چیست؟

تگ title  یا تگ عنوان موضوع اصلی یک صفحه را در یک جمله خلاصه می‌کند. تگ تایتل در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین المان‌های سئو یاد می‌شود.

برای نوشتن title  استاندارد به موارد زیر توجه کنید:

  • طول title باید بین ۲۸۵ پیکسل و ۵۷۵ پیکسل باشد (حدودا بین ۳۰ الی ۶۰ کاراکتر)
  • مهم‌ترین کلمات کلیدی را در ابتدای title بگذارید.
  • Title باید به آسانی خوانده شود و برای هر صفحه نسبت به کل سایت باید عنوانی مجزا نوشته شود.

تگ title یا تگ عنوان چیست؟

زمانی که صحبت از تگ title می‌شود معمولا منظور المان title در صفحه وب است. المان title نشان دهنده عنوان یک صفحه هستند.

مثال

به عنوان مثال تگ title برای صفحه‌ آموزش برندینگ را بررسی می‌کنیم. در نتایج جستجوی گوگل (SERP) عنوان (title) در بالای یک نتیجه نمایش داده می‌شود که در تصویر زیر با کادر قرمز مشخص شده است:

تگ title یا تگ عنوان چیست؟

در سورس صفحه (page source) تگ title در بخش <HEAD>  صفحه قرار می‌گیرد و کد آن شبیه زیر است:

<title>آموزش برندینگ و برندسازی - آموزش 0 تا 100 برندینگ</title>

طول تگ title (عنوان) چه مقدار باید باشد؟

طبق تجربه به موارد زیر در طول تگ title توجه داشته باشید:

  • حداکثر طول: ۶۰ کاراکتر یا ۵۷۵ پیکسل
  • حداقل طول: ۳۰ کاراکتر یا ۲۸۵ پیکسل

مواردی که ذکر شد در اکثر مواقع برای بیشتر دستگاه‌ها و برای موتورهای جستجو همانند گوگل، بینگ، یاهو و DuckDuckGo صدق می‌کند. البته با وجود این هیچ تضمینی وجود ندارد که title و عنوانی که وارد می‌کنید دقیقا در نتایج نمایش داده شود. در نهایت تصمیم با موتور جستجو است که چه چیزی را نمایش دهد.

مترادف‌هایی برای تگ title (برچسب عنوان)

برخی اوقات به جای title tag از عبارات دیگر همچون page title‌ (عنوان صفحه)، meta title و SEO title استفاده می‌شود. زمانی که قصد اشاره به المان title  در صفحه وب را داریم  برای راحتی از همان تگ title یا برچسب title استفاده می‌کنیم.

همچنین همان‌طور که گفتم گاهی به جای  title tag از متا تایتل (meta title) استفاده می‌شود؛ درحالی‌که title tag یک تگ متا نیست.

چگونه یک تگ عنوان (title tag) حرفه‌ای بنویسیم؟

تگ title نقش مهمی در کسب رتبه‌ در نتایج موتورهای جستجو دارد. بنابراین باید بهترین و عالی‌ترین تایتل را برای هر صفحه از سایت بنویسیم. یک برچسب عنوان ایده‌آل شامل المان‌های زیر است:

  • خوانایی مناسب
  • کلمات کلیدی مرتبط
  • فراخوان یا  Call-to-Action
  • طول مناسب
  • منحصر به فرد بودن

اگر این المان‌ها را به خاطر بسپرید، نتیجه مناسبی از تگ عنوان به دست خواهید آورد. قبل از اینکه به توصیف یک تگ title عالی بپردازیم بگذارید با هم مثالی را بررسی کنیم.

مثال: شرکت مشاوره بازاریابی آنلاین

در این بخش مثالی از انتخاب یک عنوان بد برای صفحه را بررسی می‌کنیم. مثال زیر تنها برای توصیف یک نمونه title نامناسب آماده شده است و در نتایج موتورهای جستجو وجود ندارد.

نحوه نوشتن تایتل تگ

تگ عنوان بالا را می‌توان بسیار مناسب‌تر و بهینه‌تر نوشت . ارزیابی ما از برچسب عنوان به شرح زیر است:

  • خوانایی: خوانایی این تگ title چندان خوب نیست. استفاده از یک dash (-) و یک   pipe(|) در عنوان خوانایی را کاهش می‌دهد. جدا از آن، همانطور که می‌بینید عنوان نصفه و نیمه مانده است که خود باعث کاهش خوانایی می‌شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط: تگ عنوان خیلی مرتبط نیست. “بزرگترین شرکت های مشاوره بازاریابی” چه ارتباطی با کوئری جستجو شده (شرکت مشاوره بازاریابی آنلاین) دارد؟ در واقع کلمه کلیدی هدف به شکل نامناسبی در title استفاده شده است و می‌توان گفت بخش مهمی از آن در انتهای تایتل قرار دارد.
  • فراخوان: در این مورد نیازمندی‌های فراخوان در تایتل وجود ندارد.
  • طول عنوان: تگ عنوان خیلی طولانی است. همانطور که گفته شد انتهای عنوان مشخص نیست و گوگل آن را نشان نمی‌دهد.

حال به نمونه زیر نگاه کنید. آیا این تگ  title بهتر نیست؟

تایتل تگ چیست؟

به یاد داشته باشید که تگ عنوان را برای کاربران بنویسید و صرفا به موتورهای جستجو توجه نکنید. به مهم‌ترین عباراتی که ممکن است کاربران جستجو کنند توجه کنید و آن را در تگ تایتل قرار دهید.

خوانایی خوب

در نوشتن تگ title به کاربران توجه کنید. مهم‌ترین و ابتدایی ترین‌ نکته این است که تگ تایتل باید به راحتی خوانده شود.

  • از به کار بردن تعدادی کلمه کلیدی بی هدف در کنار هم خود داری کنید.
  • استفاده زیاد از dash (-)، pipe (|) و یا ویرگول (،) ظاهری نامناسب به تگ عنوان می‌دهد.

تگ تایتلی بنویسید که توصیفی باشد و اطلاعات مناسبی را به کاربر ارائه دهد. به عنوان یک نمونه نامناسب به تایتل زیر توجه کنید:

زبان انگلیسی | زبان اسپانیایی | زبان ایتالیایی – زبان در سفر | آموزش زبان خارجی | zaban.com

کلمات کلیدی مرتبط

نکته مهم: تگ title را با کلمات کلیدی متعدد شلوغ نکنید. استفاده از کلمات کلیدی متعدد تمرکز بری روی عباراتی که قصد رنک گرفتن در‌ آن را دارید کاهش می‌دهد و ممکن است برای هیچ کدام جایگاه کسب نکنید. مهم‌ترین کوئری‌ها را انتخاب کنید و از آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود حداکثر ۲ یا سه عبارت را هدف قرار دهید.

استفاده از مهم‌ترین کلمات و عبارات در ابتدای تگ title به موتور جستجو سیگنال می‌دهد که صفحه مورد نظر درباره چه موضوعی است و کلمات کلیدی هدف را مشخص‌تر می‌کند. پس از مدتی در نوشتن تگ تایتل تجربه کافی به دست می‌آورید ولی به طور خلاصه توجه داشته باشید که می‌توانید کلمات خود را ادغام کنید و نتیجه بهتری را به کاربر و موتور جستجو ارائه دهید. فرض می‌کنیم ما قصد کسب جایگاه برای عبارات نرم افزار حسابداری و نرم افزار مالی را داریم. در این صورت عنوان ایده‌آل چیزی شبیه به زیر خواهد بود:

نرم افزار حسابداری و مالی  - شرکت حسابداری نردوما

البته می‌توان به شکل زیر نیز عنوان را نوشت، ولی از نظر توجه به نیاز کاربر دارای خوانایی نامناسبی است:

نرم افزار حسابداری – نرم افزار مالی – شرکت حسابداری نردوما

البته گاهی این مورد امکان‌پذیر نیست و در این صورت باید به همان شکل جداگانه هر عبارت را قرار داد. فرض کنید ما دو عبارت کلیدی داریم، در این صورت می‌توان تگ عنوان را به شکل زیر نوشت:

  • کلمه کلیدی اول، کلمه کلیدی دوم – برند
  • کلمه کلیدی اول – کلمه کلیدی دوم – برند
  • کلمه کلیدی اول و کلمه کلیدی دوم – برند

از فراخوان استفاده کنید

انتخاب کلمه کلیدی مرتبط اهمیت زیادی دارد، اما در ادامه آن باید کلمات و عباراتی آورده شود که خود دارای اهمیت زیادی است. انتخاب کلمات متناسب با نیاز کاربران می‌تواند نرخ کلیک را افزایش دهد.

مثال:

  • آیا یک فروشگاه اینترنتی هستید؟ از عباراتی همچون خرید یا سفارش استفاده کنید.
  • آیا یک شرکت مشاوره دارید؟ از عباراتی همچون مشاوره رایگان می‌توانید استفاده کنید.
  • آیا سایت آموزشی دارید؟ از عباراتی همچون یادگیری یا آموزش در تایتل استفاده کنید.
  • آیا صفحه شما درباره یک وبینار یا خبرنامه است؟ از عباراتی همچون ثبت نام یا عضویت استفاده کنید.

به مخاطبین هدف فکر کنید و سعی کنید با انتخاب کلمات مناسب آن‌ها را ترغیب به ورود به سایتتان کنید.

نکته: برخی از کلمات نیز نقش موثری در انتخاب کاربران دارند. استفاده از عباراتی همچون دانلود و رایگان تاثیر زیادی در نرخ کلیک دارند؛ البته توجه داشته باشید که در جای مناسب از این عبارات استفاده کنید و به هر قیمتی کاربر را برای حضور در سایت گول نزنید.

طول مناسب

هیچ مقدار خاصی برای طول تایتل وجود ندارد که در صورت استفاده از آن به جایگاه‌های مناسب در نتایج موتورهای جستجو برسیم. طول تگ title موضوع پیچیده‌ایست به دلیل اینکه در موتورهای جستجوی مختلف و دستگاه‌های متفاوت (موبایل یا دسکتاپ) این میزان متفاوت است. در این بخش توضیحات جامعی درباره طول تگ title خواهیم داد تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شوید.

کاراکتر یا پیکسل؟

فارغ از اینکه موتور جستجوی هدف چیست، در نتایج جستجو تعداد محدودی فضا برای تایتل وجود دارد. Bing، Yahoo و DuckDuckGo  پیشنهاد می‌کنند از حداکثر تعداد کاراکترها (حروف) استفاده شود. در مقابل گوگل بیشتر بر روی پیکسل متمرکز است و توصیه می‌کند حداکثر پیکسل را مدنظر قرار دهید. می‌توان گفت این حالت دقت بالاتری نسبت به کاراکتر دارد. البته این موضوع شاید بیشتر در زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال حرف “W” فضای بیشتری نسبت به یک علامت تعجب (!) اشغال می‌کند.

طول تگ تایتل در گوگل

نتایج در موتور جستجوی گوگل حداکثر دارای عرض ۶۰۰ پیکسل هستند. البته با توجه به احتمال خطا، توصیه می‌شود که حداکثر از ۵۷۵ پیکسل استفاده کنید. به طور عمومی بدان معناست که ۶۰ کاراکتر برای تایتل مناسب است.

در صورتی که عنوان انتخاب شده کوتاه باشد، گوگل ممکن است یکی از عناوین داخل صفحه را جایگزین کند. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود که حتما از حداقل ۳۰ کاراکتر استفاده کنید.

به صورت خلاصه: طول تگ title در گوگل
  • حداکثر مقدار: ۶۰ کاراکتر یا ۵۷۵ پیکسل
  • حداقل مقدار: ۳۰ کاراکتر یا ۲۸۵ پیکسل

توجه داشته باشید که ورژن موبایل و تبلت گوگل فضای بیشتری برای تگ title دارد اما با توجه به اینکه نمی‌توان برای هر کدام به صورت جداگانه تگ تایتل تعریف کرد پیشنهاد می‌کنیم همان مقدار دسکتاپ را مدنظر قرار دهید تا با استانداردهای گوگل همخوانی داشته باشد.

تگ title در موتور جستجوی Bing

بینگ توصیه می‌کند که مقدار ۶۵ کاراکتر را برای تگ title در نظر بگیرید. اما طبق تحقیقات و با بررسی نتایج مشخص شده است که بخشی از عنوان در نتایج نشان داده نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در صورتی که برای موتور جستجوی بینگ کار بهینه سازی را انجام می‌دهید از همان میزان ۶۰ کاراکتر استفاده کنید. همانند گوگل در صورتی که تگ title کوتاه باشد Bing یکی از عناوین صفحه را انتخاب می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما حداقل ۲۵ کاراکتر در تایتل قرار دهید.

بر خلاف گوگل، برای  Bing برای دستگاه‌های مختلف سایز متفاوتی آماده نشده است و همان میزانی که برای دسکتاپ استفاده می‌شود را باید به عنوان شاخص قرار داد.

تگ title در موتور جستجوی یاهو

یاهو بر خلاف دو موتور جستجوی قبلی اطلاعاتی درباره طول تگ title در بخش راهنمای خود نداده است. طبق تحقیقات مستقلی که صورت گرفته است، حداکثر طول برای تگ عنوان در یاهو حدودا ۵۵۳ پیکسل است. این مقدار چیزی حدود ۶۵-۷۰ کاراکتر است. البته این مقدار را نمی‌توان در نتایج جستجو به صورت کامل دید و بسیاری از متخصصین هم از این میزان استفاده نمی‌کنند. به شکل عملی می‌توان گفت تایتل‌های بیشتر از ۵۰ کاراکتر به درستی نمایش داده نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که حداکثر ۵۰ کاراکتر برای تگ عنوان برای موتور جستجوی یاهو در نظر گرفته شود. در صورتی که تگ تایتل کوتاه باشد یاهو نیز یکی از هدینگ‌های داخل صفحه را انتخاب می‌کند و برای جلوگیری از این موضوع توصیه می‌شود که عنوان انتخابی حداقل ۲۵ کاراکتر باشد.

بر خلاف گوگل و همانند Bing  یاهو نیز سایز متفاوتی در دستگاه‌های مختلف برای تگ عنوان در نظر نگرفته است.

تگ title در موتور جستجوی DuckDuckGo

با اینکه DuckDuckGo اطلاعاتی درباره بهینه سازی برای موتور جستجویش ارائه نکرده است اما تحقیقات نشان می‌دهد که حداکثر ۶۵ کاراکتر برای این موتور جستجو کافیست. در صورتی که تایتل کوتاه باشد DuckDuckGo هم یکی از عناوین داخل صفحه هدف را انتخاب می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع نیز باید حداقل ۲۵ کاراکتر باشد.

منحصر به فرد بودن تگ title در یک سایت

هر صفحه از سایت باید تگ title منحصر به فردی داشته باشد. انتخاب تگ title یکسان برای ۲ یا چندین صفحه هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران گمراه‌کننده خواهد بود؛ زیرا که تگ عنوان به عنوان المانی تاثیرگذار در تفاوت بین صفحات شناخته می‌شود. این موضوع مخصوصا برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است که بدانند کدام صفحه را برای یک کلمه یا عبارت کلیدی  برای کسب جایگاه انتخاب کنند و در بیشتر مواقع تنها یک گزینه را انتخاب می‌کنند. برای این رفع این مشکل روی راهکارهایی همانند Canonical URL  حساب نکنید.

جمع بندی

در این مقاله گفته شد که تگل title یا تگ عنوان اهمیت بسزایی در کسب جایگاه در نتایج موتورهای جستجو دارد. انتخاب مناسب کلمات کلیدی هدف، توجه به طول مناسب و نیاز کاربران به رشد در نرخ کلیک و جایگاه در نتایج جستجو کمک می‌کند. همچنین اگر قصد بوکمارک کردن یک صفحه از یک سایت را داشته باشید، تگ تایتل به عنوان Name  در آن درج می‌شود.

منحصر به فرد بودن تگ title در یک سایت

با توجه به اهمیت تگ title، پیشنهاد می‌شود برای نوشتن و انتخاب بهترین گزینه زمان مناسبی را اختصاص دهید. تجربه نشان می‌دهد این کار را پس از نهایی سازی محتوای صفحه باید انجام داد و با توجه به نتایجی که از سرچ کنسول به دست می‌آید می‌توان در چندین مرحله تگ title را بهینه کرد.

شما چه میزان برای انتخاب تگ عنوان وقت می‌گذارید؟ اگر تجربه جالبی در این‌باره دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *