2 المان ضروری برای شروع بازاریابی محتوایی

۲ المان ضروری برای شروع بازاریابی محتوایی

در این مطلب قصد داریم مجموعه ای از نکات  پایه و ابتدایی که برای شروع بازاریابی محتوایی نیاز دارید را مطرح کنیم. در حالی که این مطالب مناسب افرادی هستند که می خواهند تازه وارد این بخش از بازاریابی شوند، افراد حرفه ای تر و یا به عبارتی بازاریابان محتوایی می توانند از آن به عنوان چک لیست استفاده کنند.

اگر تازه کار هستید و آشنایی با بازاریابی محتوایی ندارید می توانید به مطلب بازاریابی محتوایی چیست مراجعه کنید تا با این نوع بازاریابی قدرتمند آشنا شوید.

اما از کجا شروع کنیم؟

در اینجا سوال رایجی مطرح می شود و آن این است که : “چه چیزهایی برای شروع بازاریابی محتوا مورد نیاز است؟” پاسخ ساده است، دو المان اصلی برای یک برنامه ریزی موفق برای بازاریابی محتوا مورد نیاز است:

  1. درک اهدافتان
  2. تدوین بیانیه ی ماموریت

این اصول بسیار کلیدی هستند، نه فقط به خاطر این که به شما کمک می کنند که بدانید راجع به چه چیزی بنویسید، بلکه به شما کمک می کنند که بتوانید پروژه های محتوایی تعریف کنید و عملکرد محتوا رو به خوبی بررسی کنید.

بیایید با هم این دو مورد رو بررسی کنیم:

درک اهداف

محتوا هیچ گاه نباید بدون دلیل و “همینجوری” آماده شود. بلکه باید حداقل یک هدف اصلی بازاریابی یا کسب و کارتان را در خود داشته باشد. راه هایی که یک محتوای با هدف می تواند به کسب و کار شما کمک کند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال:

  • آیا به دنبال ایجاد سهم آوای برند و نام تجاری خود هستید؟
  • آیا به دنبال ایجاد لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ هستید؟
  • آیا به دنبال پرورش لیدها و سرنخ های فروش در طی مسیر خریدشان هستید؟
  • آیا به تبدیل مخاطبینتان به مشتریانی که پول پرداخت می کنند، هستید؟
  •  آیا می خواهید مشتریان فعلی را دوباره به سمت خریدی دیگر هدایت کنید؟
  • آیا نیاز دارید تا مشتریان را به تبلیغ کنندگان خود تبدیل کنید؟

به یاد داشته باشید که فوراً از خود بپرسید: ” این پروژه چگونه به اهداف کسب و کار ما کمک می کند؟” اگر محتوایی دارید که به اهدافتان کمک نمی کند می توان گفت که آن محتوا در اولویت نیست و باید به محتوایی تازه و هدفمند بیندیشید.

ساختن و دنبال کردن بیانیه ماموریت

همان طور که جو پولیتسی در کتاب بازاریابی محتوایی اشاره می کند، بیانیه ماموریت در واقع عبارتی است که دلیل وجود یک شرکت و تمام اولویت ها و دور اندیشی ها و اهداف  را توضیح می دهد. به همین دلیل، این بیانیه باید به سه بخش اصلی اشاره کند:

  1. مخاطبین هدف اصلی: افرادی که محتوای شما به آن ها کمک می کند باید مشخص شوند .
  2. چه چیزی به مخاطبین ارائه خواهد شد: اطلاعاتی که از طریق محتوا به مخاطبین ارائه می کنید.
  3. خروجی مورد نظر مخاطبین: کارهایی که مخاطبین شما پس از استفاده از محتوای شما می توانند انجام دهند.

نکنه: هیچ وقت مخاطبین خود را کلی نگاه نکنید. یعنی یک دسته بندی کلی برای مخاطبین خود نداشته باشید. تا جایی که ممکن است به جزئیات اشاره کنید و این گونه شناخت کافی از مخاطبین خود خواهید داشت. ممکن است تعداد اندکی دسته بندی برای مخاطبین خود داشته باشید که بخواهید محتوایتان را برای آن ها استفاده کنید، خوب این خیلی خوبه! سخت نگیرید. اگر فکر می کنید که این کار سخت هست، نوع اطلاعاتی که باید ارائه شود را بررسی کنید. به نظر میاد میتونید با اینکار دید خوبی نسبت به مخاطبین داشته باشید.

پیشنهاد می کنم به مقاله پرسونای مخاطب مراجعه کنید و پرسونای مخاطبین کسب و کار خودتان را تهیه کنید.

یک نمونه از سایت “موسسه بازاریابی محتوایی”

موسسه بازاریابی محتوایی یا CMI به تازگی تمرینات “بازگشت به پایه” را راه اندازی کرده است. هدف از این کار افزایش همکاری تیمی و کار گروهی و فهمیدن بهترین نوع محتوا به مخاطبین است. به همین دلیل در این بخش نمونه ای از کار این شرکت را بیان می کنیم.

هدف کلیدی برای CMI ساختن لیست ایمیل بوده است. در واقع این لیست پایه ی تمامی کارهای این موسسه مانند رویدادها، تمرینات و کلاس های آنلاین و… است. (اصل اول)

بیانیه ماموریت CMI به شرح زیر است(اصل دوم):

موسسه بازاریابی محتوایی رهبر صنعتی است که به طور پیشرفته از محتوا برای بازاریابی حرفه ای خود استفاده می کنند. ما مخاطبین خود را از طریق رویدادهای حضوری و توصیه های کاربردی یا با استفاده از تمرینات آنلاین، مجله چاپ شده، پست های روزانه وبلاگ و تحقیقات مناسب آموزش می دهیم.

شروع بازاریابی محتوایی

بنابراین هر وقت ایده جدیدی در رابطه با خوب بودن محتوایی جدید ارائه می شود، ما از خود سوالات زیر را می پرسیم:

  • آیا این محتوا به پیشرفت مخاطب در بازاریابی محتوایی کمک می کند؟ (آیا دلیل وجود ما را مشخص می کند؟)
  • آیا این محتوا مناسب تمامی شرکت ها از متوسط تا بزرگ می باشد؟ (مخاطبین هدف)
  • آیا این محتوا به افزایش تعداد افراد لیست ایمیل ما کمک می کند؟ آیا کمک می کند افرادی که هم اکنون در این لیست هستند کمی به فروش نزدیک تر شوند؟ (آیا به اهداف ما کمک می کند؟)

می توان گفت جواب برخی از سوالات بالا برای تعدادی از فعالیت ها و محتواهای تولید شده توسط موسسه ما “خیر” است. با این وجود بخش بسیار بزرگی از پروژه های ما از اهداف مورد نظر شرکت پشتیبانی می کند و البته مهم تر از همه بیانیه ماموریت را رعایت می کند. نکته کلیدی این است که برای ما مهم است هر کسی که در تیم و گروه ما هست نسبت به اهداف و ماموریت ما آگاهی دارد. بنابراین ما همگی برای خروجی مناسب تلاش می کنیم و با اندازه گیری نتیجه گیری ها می توانیم ببینیم چه چیزی به دست آورده ایم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *