بازاریابی محتوایی موثر : 5 قدم برای دنبال کردن تلاش های‌تان

بازاریابی محتوایی موثر : ۵ قدم برای دنبال کردن تلاش های‌تان

یکی از تعارف دیوانگی این است که کار مشابهی را چندین و چند بار انجام دادن و انتظار نتایج مختلف داشتن است.  تعریف دیوانه وار بازاریابی محتوایی چیست؟ محتوایی را ایجاد کردن، فقط تولید کردن و امید داشتن برای نتیجه ای خوب… و سپس تکرار این فرآیند بارها و بارها.

برای شکستن این چرخه دیوانه وار، شما باید به صورت دوره ای نگاه منتقدانه ای به بازاریابی محتوایی خود داشته باشید تا متوجه شوید کدام فعالیت شما موثر بوده و کدام یک موثر نبوده است – حتی اگر منجر به این شود که شما زمان محدودی را برای انتشار محتوای جدیدی داشته باشید.

در هشتمین و آخرین قسمت از مجموعه آموزش محتوایی، ما فرآیند هایی که باید شما در مسیر تحلیل بازاریابی محتوا داشته باشید تا متوجه شوید چگونه اقدامات شما در حال اثر گذاری است خواهیم داشت. همچنین در ادامه برنامه بازاریابی محتوای شما را برای موفقیت های بزرگتر بازنگری خواهیم کرد.

تفاوت بین شاخص های عملکردی کلیدی و تاثیر گذاری محتوا

بازاریابی محتوایی موثر : 5 قدم برای دنبال کردن تلاش های‌تان

در پست قبلی جزئیاتی برای ردیابی کردن شاخص های عملکردی کلیدی در بازاریابی محتوا ( KPIs) داشتیم. این ها معیار های سطح بالایی هستند که شما و تیم مدیریتی تان  برای اندازه گیری عملکرد بازاریابی محتوایی تان باید در نظر داشته باشید. مانند تعداد ایمیل هایی که برای اشتراک اخبار سایت بدست آورده اید، تعداد فرم های ثبت نامی که کامل شده است، افزایش فروش و…

در حالیکه متوجه شدن و ارائه کردن kpi های سطح بالا برای کل تیم و مدیریت مهم است، دید بیشتری را به کل تیم نشان می دهد. این معیارها کلیدی هستند و آن ها به شما می گویند که چگونه در حال کار کردن هستید، اما به ندرت به شما بینشی می دهند که چه چیزی کار می کند و چه چیزی شما برای تنظیم کردن کارها نیاز دارید. به نیاز به کاوش و نیاز عمیق تری به هر بخش محتوا دارید برای آنگه ببنید چگونه در حال انجام شدن است و سپس شما می توانید آن را توسعه دهید.

رویکرد 5 مرحله‌ای

بازاریابی محتوایی موثر : 5 قدم برای دنبال کردن تلاش های‌تان

هیچ کسی وجود ندارد که مسیر درست بازاریابی محتوای موثر را به شما نشان دهد؛ اما در زیر یک رویکردی وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید. نیاز است که شما برای دنبال کردن محتوای خودتان یک صفحه جدولی  مانند تصویر زیر بسازید.

  1. دسته بندی و جدا کردن محتوایی که شما دارید به وسیله پلتفرم

با سند کردن همه محتواهایی که شما در هر پلتفرمی انتشار می دهید و مرتب کردم بر اساس عنوان شروع کنید. همچنین شما نیاز دارید تا بدانید که از چه زمانی می خواهید محتوای تان را دنبال کنید. می توانید از محتواهایی که از قبل منتشر کردید شروع کنید یا از امروز می خواهید منتشر کنید. اگر شما فقط میخواهید شروع کنید و این فرآیند را اصلاح کنید، بهتر است که خیلی ارام تر کار رو شروع کنید. برای مثال، ممکن است شما ببینید که موردی در وبلاگ عملکرد خوبی داشته و شاید در دیگر پلتفرم ها نیز کارا و موثر باشد.

  1. تصمیم بگیرید که چه نوع اطلاعات دیگری نیاز است که شما از هر پست جمع آوری کنید.

در نظر بگیرید که علاوه بر عنوان، چه چیزهای دیگری نیاز است که شما جمع آوری کنید تا به شما بینشی دهد.

برای مثال:

    • آیا به اطلاعات نویسنده ها احتیاج دارید؟ اگر اینگونه است پس نویسنده های هر پست را نیز دنبال کنید.
    • آیا شما اینفلوئنسر جذب کرده اید؟ اگر اینگونه است پس بهتر است که محتواهایی که آن ها تولید می کنند را بررسی کنید و با نوشته های دیگران مقایسه کنید.
    • آیا شما انواع مختلف محتوا مانند پست وبلاگ، ویدئو و پادکست می سازید؟ اگر می خواهدی بدانید که کدام نوع از این محتوا ها برای شما مناسب تر است، یک ستوی را اضافه کنید بر اساس نوعی که دارند جدا جدا بنویسید.
    • آیا پست های شما با موضوع های کلیدی دسته بندی شده اند؟ به شدت توصیه می کنیم که برای پست های تان دسته بندی کلیدی داشته باشید و جدول های هر کدام را دنبال کنید. با این راه شما می توانید به سادگی متوجه شوید که مخاطبان تان به کدام دسته بندی شما علاقه بیشتری دارند.

همانگونه که می بینید موارد مختلفی هست که می توانید دنبال کنید. چه چیزی و از چه منظری مهم می باشد نیز برای دنبال کردن هر بخش و تحلیل عملکرد شما نیز ضروری می باشد.

  1. معیارهای کلیدی برای هر پست را تعیین کنید

    نگاهی به kpi ها داشته باشیم، کدام معیار ها بینشی به شما می دهد که نشان دهد خواه یا ناخواه محتوای شما در رسیدن کسب و کار به اهدافش در حال کمک کردن است؟ برای مثال، اگر یکی از kpi های شما ثبت اشتراک ایمیل باشد، شما باید ببینید بعد از هر پست چند نفر ایمیل خود را ثبت کرده اند. به این نکته نیز توجه کنید که از آنجایی که تعداد اشتراک گذاری های برخی شبکه های اجتماعی مفید است، توصیه می شود که علاوه بر اطلاعات کلیدی اشاره شده در بالا، آمارهای شبکه های اجتماعی نیز ثبت شود.

  2. ارزیابی اطلاعات پایه برای هر پست

    دانستن میانگین ها برای شما بسیار مفید است. مثل اینکه بدانید به طور میانگین هر پست شما چه تعداد توییت دریافت می کند، یا میانگین تعداد ایمیل های ثبت شده برای خبرنامه برای هر پست چقدر است؟ شما می توانید به سادگی میانگین اطلاعاتی که جمع آوری می کنید را به دست آورید و سپس با رسم نموداری مشخص کنید که عملکرد کدام پست بالا ( یا زیر) خط میانگین بوده است. من دوست دارم آن ها را با رنگی مشخص تر کنم. مثلا بالای خط میانگین را با سبز ، روی خط را با زرد و زیر خط را با قرمز نشان دهم. اینگونه می توانید پست های مختلف را با هم مقایسه کنید. همچنین دنبال کردن میانگین ها نیز به صورت ماهانه می تواند جذاب باشد تا بدانیم آیا ماهانه این عملکرد خوب و بد تغییری می کند یا خیر.

  3. به صورت دوره ای سند های دنبال شده خود را به روز کنید

    بدانید چه زمانی می خواهید جداول شیت های خود را به روز کنید. زمانی که شروع کردید، پیشنهاد ما این است که به صورت ماهیانه این کار را انجام دهید. اگر شما خیلی زیاد و سریع به معیارهای خود نگاه کنید، ممکن است عملکرد شما ضعیف به نظر برسد برای محتواهایی که به تازگی آماده کرده اید در مقایسه با محتواهایی که زمانی گذشته تا جا بیافتند.

نکته ای که در مطلب قبلی بحث کردیم را باز هم بیان می کنیم: اندازه گیری و سنجش می تواند به همان اندازه ای که شما آن را می سازید ساده یا پیچیده باشد. سنجش را فقط بخاطر خود کار سنجش کردن انجام ندهید! و مخصوصا زمانی که شروع می کنید، خیلی زیاد سنجش را انجام ندهید. اگر به چیزی که باید سنجش کنید مطمئن نیستید، دو سوال از خودتان بپرسید:

  • آیا این اندازه گیری ها اهداف کلیدی من را پوشش می دهد؟
  • آیا باید برای این سنجش ها اقدامی انجام دهد؟

به روز کردن تیم بر اساس عملکرد محتوا

بازاریابی محتوایی موثر : 5 قدم برای دنبال کردن تلاش های‌تان

اگرچه من یکی از طرفداران دسترسی داشتن تیم به اطلاعات هستم اما به زودی اطلاعاتی شما به دست خواهید آورد که بیشتر افراد می خواهند آن ها را بدانند. همینطور، به یاد داشته باشید که شما می خواهید به صورت مرتب و دوره ای ایده های خود را برای اجرای درست بازاریابی محتوا ارائه دهید.

به جای ارائه همه اطلاعات به یکباره، سعی کنید یافته های سطح بالای خود را جمع آوری کنید و خلاصه از این این را به عنوان بینشی که شما آموخته اید و برای تغییرات در نظر دارید به اشتراک بگذارید.

برای مثال:

  • بهترین محتوا در این ماه کدام بود؟
  • بهترین عملکرد را کدام نویسنده داشت؟
  • کدام نوع محتوا مورد استقبال مخاطب قرار گرفت؟
  • کدام موضوعات مورد استقبال مخاطبان شما قرار گرفت؟

پیشنهاد دیگری که برای شما داریم این است که امکان دارد مدیریت شما معیارهایی را از شما بخواهد در حالیکه در ابتدای کار هستید. در اینجا نیاز است که مدیریت تیم تان را متوجه دو معیار بسیار مهم بالا کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *