الگوریتم گوگل پاندا چیست؟ (راهنمای جامع حفظ سایت از پنالتی شدن)

الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

برای آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا ابتدا لازم است در مورد چند مسئله آگاهی کامل را به دست آوریم.

حتماً شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تبلیغات مختلف برای رتبه بندی در جستجوی گوگل را شنیده اید یا اینکه کم و بیش در مورد سئو سایت می دانید. بیشترین سوالی که در اینجا ممکن است پیش بیاید این است که یک محتوای خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مورد پسند گوگل قرار بگیرد؟ آیا اصلاً ساز و کار تعریف شده ای برای این مسئله وجود دارد یا خیر؟ و بسیاری از سوالات دیگر که هنگام قرار دادن یک مطلب در سایت ممکن است به ذهن شما برسد.

با ما همراه باشید تا با توضیح کامل الگوریتم گوگل پاندا شما را در جهت بهینه کردن مطالب سایت خودتان راهنمایی کنیم.

الگوریتم گوگل پاندا همان الگوریتم قدیمی کشاورز گوگل است که در سال 2011 به پاندا تغییر نام داد. الگوریتم پاندای گوگل در واقع وظیفه مدیریت محتوای سایت ها را بر عهده دارد تا بر اساس بهترین و با ارزش ترین مطالب برای مخاطبان، آن ها را رتبه بندی نماید. این الگوریتم با ساز و کار مشخص سایت هایی که از اصول سئو برای مطالب خود استفاده نمی کنند را از لیست جست وجو های گوگل حذف می کند و برعکس سایت هایی که به این قوانین پایبند بوده و مطالب مفیدی در اختیار مخاطبان خود می گذارند را در رتبه های اول سرچ  قرار می دهد.

عصبانیت گوگل پاندا

بر همین اساس وقتی فردی سایت جدید را راه اندازی می کند باید با قوانین الگوریتم گوگل پاندا آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند سایت را رونق بخشیده و تعداد مخاطبان بالایی برای مشاهده مطالب خود به دست آورد.

قبلاً شیوه ی رتبه بندی گوگل به گونه ای بود که ارزش محتوا در آن زیاد ملاک نبود. در این زمان سایت هایی در رتبه بندی گوگل می توانستند در صدر جست و جو ها قرار بگیرند که از یک کلمه ی اصلی به تعداد بیشتری در  محتوای خود استفاده کرده باشند. به عنوان مثال اگر شما کلمه سئو را در گوگل جست و جو میکردید صفحاتی که در یکی از محتواهای خود چند بار بیشتر از کلمه ی سئو استفاده کرده بودند در صدر فهرست جست و جو قرار می گرفتند.

به همین دلیل و با توجه به عدم کیفیت بسیاری از مطالبی که در رتبه های برتر جستجوی گوگل قرار می گرفتند این شرکت تصمیم گرفت با ارائه ی الگوریتم گوگل پانادا بر کیفیت مطالب موجود در سایت ها نظارت بیشتری داشته باشد تا بدین صورت جنگ اصلی میان  سایت ها برای قرارگیری در رتبه های برتر جستجوی گوگل شروع شود.

فاکتورهای منفی تأثیر گذار بر کیفیت سایت و محتوای آن از نظر الگوریتم گوگل پاندا

جریمه گوگل پاندا

برای اینکه بتوانیم وب سایت با کیفیتی داشته باشیم باید قانون های الگوریتم گوگل پاندا و همچنین مطالبی که از نظر الگوریتم گوگل پاندا کیفیت پایینی دارند را بشناسیم. این فاکتورهای منفی به راحتی توسط این الگوریتم تشخیص داده شده و بر نتایج جست و جوی گوگل تأثیر می گذارند.

  • محتوای تکراری یا کپی شده

کپی واژه ای است که اصلاً برای الگوریتم گوگل پاندا خوشایند نیست و به شدت با مطالب کپی شده و تکراری برخورد می کند. در این صورت ممکن است گوگل پاندا سایت شما را جریمه کرده و در مرحله اول به صفحات دوم و سوم جست و جو ببرد و یا سایت کپی کننده را کاملاً از نتایج جست و جو حذف نماید. پس اولین و مهم ترین فاکتور برای رهایی از عصبانیت الگوریتم گوگل پاندا عدم کپی برداری می باشد. اگر در سایتی محتوای با کیفیت پایین اما کپی نشده قرار داده شده باشد ممکن است در نتایج گوگل با توجه به کیفیت بقیه متون رتبه نسبتاً خوبی را به دست آورد اما اگر محتوای این سایت کپی شده باشد به اصطلاح دچار خشم الگوریتم گوگل پاندا خواهد شد.

  • محتوای کوتاه

این الگوریتم با محتوای کوتاه و جملات کوتاه برخورد می کند زیرا از از نظر قوانین گوگل سایت هایی که از محتوای بسیار کوتاه استفاده می کنند ضعیف بوده و دارای ارزش پایینی هستند. یکی از فاکتورهایی که گوگل در سال 2018 به هسته الگوریتم های خود اضافه نمود، dwell time است. این فاکتور چه می گوید؟ اگر فردی از طریق سرچ گوگل وارد سایت شما شود و زمان کمی (حدودا کمتر از 3 دقیقه و 30 ثانیه) در سایت شما سپری کند و سپس به نتایج برگردد یک فاکتور منفی برای شما حساب می شود. پس اگر می خواهید زمان حضور مخاطبان تان را در سایت افزایش دهید اولا سعی کنید که متون طولانی و جامع و البته با کیفیت تولید کنید، و همچنین از انواع دیگر محتوا، از جمله ویدئو یا گیف در محتوای تان استفاده نمایید.

محتوای ضعیف و گوگل پاندا
  • کپی برداری مطالب از سایت های دیگر

یکی دیگر از فاکتورهای منفی الگوریتم گوگل پاندا جمع آوری مطالب از وب سایت های دیگر می باشد. اگر می خواهید در سایت خود مطلبی قرار دهید به هیچ وجه از خلاصه مطالب چند سایت دیگر استفاده نکنید. این عمل از نظر الگوریتم گوگل پاندا باعث کم شدن ارزش محتوای سایت شما شده و سایت شما را در رتبه بندی جست و جوی گوگل در رتبه های پایینی قرار می دهد. برای رهایی از این کار سعی کنید مطالبی که می نویسید حتماً مشخصه جدیدی داشته باشند و از اصولی جداگانه نسبت به سایت های دیگر برای نوشتن آن ها استفاده نمایید.

  • وب سایت های مسدود شده

الگوریتم گوگل پاندا ارزش وب سایت هایی که برای ورود مستقیم توسط کاربران مسدود شده باشد را پایین و بی کیفیت دانسته و مطمئناً این وب سایت را در رتبه های پایین جست جوی خود قرار می دهد.

  • مقالات بی کیفیت کاربران

اصطلاحاً به این گونه مقالات پست مهمان گفته می شود که توسط کاربران سایت گذاشته می شود. این مقالات در صورتی که دارای اشکالات نگارشی و املایی باشند و بسیار کوتاه نیز نوشته شده باشند از نظر الگوریتم گوگل پاندا کیفیت سایت مورد نظر را پایین می آورند.

پاندای گوگل
  • عدم رعایت نسبت آگهی به محتوا

برای اینکه بتوانید در سایت خود تبلیغات داشته باشید باید از اصول گوگل برای رعایت نسبت تبلیغات صورت گرفته به محتوای نگارش شده آگاهی کامل داشته باشید زیرا حجم تبلیغات زیاد و محتوای کم باعث می شود تا گوگل سایت شما را بی کیفیت بداند و الگوریتم پاندا گوگل آن را حذف کرده یا به صفحات انتهایی جستجو ببرد. برای اینکه از این مشکل رهایی پیدا کنیم حتما باید نسبت تبلیغات به محتوا را رعایت کنیم تا از نظر گوگل سایت با کیفیتی داشته باشیم.

  • ایجاد لینکی جذاب ولی خالی از محتوا

یکی از مواردی که در بسیاری از وب سایت ها مشاهده می نمایید تبلیغات برای یک امتیاز ویژه می باشد. بعد از اینکه کاربر بر روی صفحه مورد نظر کلیک می کند با یک صفحه خالی روبه رو شده یا اینکه محتوای دیگری را مشاهده می کند. این عمل از نظر الگوریتم گوگل پاندا یک ناسازگاری بزرگ محسوب شده و  این الگوریتم سایت مورد نظر را در میان سایت های بی کیفیت قرار می دهد و آن ها را در رتبه بندی حذف می کند.

پس اصول سئو سایت را برای سایت خود رعایت کنید. کپی نکنید و محتوای با ارزش بالا بنویسید تا سایت شما بتواند رتبه های برتر جست و جوی گوگل را بدست آورد و تعداد بازدید کنندگان شما بالا برود.

چگونه از آخرین تغییرات الگوریتم گوگل پاندا با خبر شویم؟

چه به دنبال پیگیری تغییرات در الگوریتم گوگل پاندا باشید و چه به دنبال بررسی کلیه الگوریتم های گوگل باشید، می توانید از صفحه‌ی الگوریتم های گوگل که در سایت Moz قرار داده شده است استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم همواره با آخرین جریانات به‌روز باشید تا دچار مشکل در فرآیند مدیریت سایت خود نشوید.

Google Algorithm Update History

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

0 Responses

    1. بالاخره الگوریتم های مختلف برای ارائه بهترین نتیجه ارائه می شوند. این مورد در انتها به نفع مخاطب و حتی متخصصین سئو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *