نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

شاید با دیدن عنوان مقاله، این سوال تو ذهنتون به وجود بیاد که ویدیو در بازاریابی چه تاثیری میتونه داشته باشه و چطوری میتونید در پیش بردن برنامه ها و استراتژی های بازاریابی کسب و کارتون ازش استفاده کنید؟!

هر وقتی که یه اپلیکیشن یا تکنولوژی جدیدی به بازار عرضه میشه، بازاریاب­ها اولین نفراتی هستن که باید تجربه کار با اون­ ها رو به دست بیارن و شروع به تولید محتوا با اون­ ها رو بکنن.

به خاطر همین هست که بازاریاب­ها به طور مستمر برای جلب توجه مخاطبانشون در حال تلاش و رقابت هستن و خیلی اوقات با  استفاده از خلاقانه­ترین و جذابترین روش­ها، این امر در دسترس به نظر میرسه.

محتوای ویدئویی

یکی از این روش­ها تولید از محتوای ویدیویی هستش

بازاریاب­ها اگر میخوان که دسترسی و ارتباط با مخاطبانشون رو در بین پلتفورم­ های مختلف ( از جمله بلاگ­ها، شبکه­ های اجتماعی و موتورهای جستجو)  گسترش بدن، نباید از تولید محتوای ویدیویی به این سادگی بگذرن.

محتوای ویدیویی واقعا در حال پیشرفت و رو به رشد هست. مخاطبان میخوان که محتوای ویدیویی بیشتری ببینن و بازاریاب­ ها هم ویدیوهای بیشتری در پاسخ به این خواسته تولید میکنند.

بر اساس گزارشی  از سیسکو، چیزی حدود 69 درصد از ترافیک اینترنت مصرف­کننده ­ها، صرف محتوای ویدیویی میشه، که این عدد واقعا قابل توجه هست!

حالا با توجه به این موارد، آماده هستین که از تولید محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خودتون استفاده کنین؟ در اینجا ما به شما چندین ایده برای ویدیوهایی که شما میتونین تولید کنید و چندین نکته برای ادغام اونها با برنامه بازاریابی شما ارائه میدیم.


20 ایده برای بازاریابی ویدیویی که بهتره امتحان کنید

خیلی از بازاریاب­ها میدونن نیاز به شروع استفاده از محتوای ویدیویی دارن، ولی وقتی زمانش میرسه که فقط یه دونه تولید کنن، دچار سردرگمی میشن و نمیدونن که باید چیکار کنن.

در اینجا تعداد ایده هم برای فیلم­های از پیش ضبط شده و هم ویدیوهای زنده(آنلاین) ارائه میکنیم که کسب و کار شما هم میتونه از اونها استفاده کنه.


ایده­ هایی برای ویدیوهای از پیش ضبط شدهبازاریابی ویدئویی

برای مبتدی ­ها

  1. یک ویدیوی کوتاه “سپاسگذاری و تشکر” از تیمتون برای مشتریان جدید یا مشتریانی که بیشترین­ خریدها رو داشتن، درست کنید
  2. یک نسخه آزمایشی (demo) و نمایشی از محصولتان فیلم برداری کنید.
  3. یک گیف (GIF) متحرک از نحوه عملکرد محصول و استفاده از خدماتتون درست کنید.
  4. یک ویدیوی 15 ثانیه­ای از رضایت مشتریان واقعی و مشتریان وفادارتون درست کنید.

برای متوسط ­ها

  1. یک ویدیوی گسترده­ تر و طولانی­ تر از رضایت مشتریان و مواردی که کاربران از محصولات و خدمات شما استفاده کردن، درست کنید.
  2. یک ویدیوی طولانی­ تر برای نمایش و توضیح ویژگی­های محصولتون تولید کنید.
  3. همچنین یک ویدیوی کوتاه از معرفی شرکتتون (کسب و کارتون یا …)، ماموریتتون (mission) و چشم اندازتون (vision) تهیه کنید.

برای پیشرفته­ ها

  1. یک ویدیوی کامل از معرفی محصول و خدماتتون و ویژگی­ ها و نقات قوت و تمایزات نسبت سایرین این خدمات و محصولات تهیه کنید.
  2. پست­ های بلاگتون رو به صورت کوتاه، خلاصه و ویدیویی نیز ارائه بدین.
  3. یک ویدیو طولانی­ تر از معرفی و مصاحبه با اعضای کلیدی شرکت و کسب و کارتون تهیه کنید.
  4. ویدیوهایی از ارائه و معرفی محصولات و خدمات کسب و کارتون که توسط اعضای شرکتتون انجام شده تهیه کنید و در پست­ های مربوط به محصولات و خدماتتون در سایت و شبکه ­های اجتماعیتون قرار بدین.
  5. ویدیوهای برای هر یک از Call-to-Action هاتون(مواردی مانند: “ادامه مطلب”، “همین الان ثبت نام کن”، “ما رو به دوستان خود معرفی کن” و … در وبسایت­ ها و شبکه ­های اجتماعی) تهیه کنید.

ایده­ هایی برای ویدیوهای زنده (Live)محتوای ویدیویی

برای مبتدی­ ها

  1. استفاده از قسمت لایو اینستاگرام (که در قسمت 11 این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم)و یا فیسبوک و … تا اتفاقات و رویدادهای جالبی که در حوزه کسب و کار شما رخ میده رو به نمایش بذارین.
  2. از نرم افزارهایی مثل Google Hangouts یا Skype، Telegram …. به عنوان ابزاری برای تشکر از مشتریان (در یک موقعیت خاص و ویژه) استفاده کنید.

برای متوسط­ ها

  1. از قابلیت ویدیو زنده شبکه­ های اجتماعی یا اگر در وبسایتتون چنین محیطی فراهم هست، یک برنامه پرسش و پاسخ با بازدیدکننده ها، مخاطبان و حتی گاهی با کارمندانتون(فقط حواستون باشه وسط اینستاگرامتون لایو نگیرین و با کارمنداتون جلسه بذارین و بگین که من گفتم :دی منظورم در این مورد نرم افزارایی مثل اسکایپ و … بود) بذارین.
  2. با استفاده از قابلیت ویدیوی زنده، مکالمه ه­ای با افرادی که به نوعی رهبر یا تاثیرگذار بر مخاطبانتون هستن، ترتیب بدین
  3. با استفاده از ویدیوهای زنده در شبکه های اجتماعی یا در وبسایتتون، میتونین رویدادهای مرتبط و جالب درون شرکتتون رو به نمایش بذارین تا مخاطبانتون با فرهنگ شرکت و محیط کسب و کار شما بیشتر آشنا بشن.

برای پیشرفته ­ها

  1. یک ویدیوی زنده از معرفی و توضیح در مورد محصول یا خدماتتون به همراه پرسش و پاسخ در مورد اون­ها با مخاطبانتون فراهم کنید.
  2. یک ارائه و آموزش زنده به همراه پرسش و پاسخ آزاد فیلمبرداری و فراهم کنید.
  3. یک روز از فعالیت کسب و کار و شرکتتون رو به همراه یکی از مدیران شرکت ترتیب بدین (این ویدیو خیلی کامل­ تر و مفصل­ تر از قسمت سوم برای متوسط­ هاست و اکثر فعالیت­ های شما رو نشون میده و مخاطبان احساس نزدیکی بیشتری با شما میکنن)

خب خب خب! حالا میرسیم سر بحث اصلیمون

چطوری از ویدیو داخل استراتژی بازاریابیمون استفاده کنیم؟

حالا شما عنوان ها و ایده های الهام بخشی رو برای تولید محتوای ویدیویی در اختیار دارین، ولی حالا میگین چطوری و کجا استفاده کنیم ازشون؟! در اکثر موارد خود پلتفورم مورد استفاده مسیر واضحی رو براتون فراهم میکنه. به عنوان مثال در ویدیوهای لایو در اینستاگرام فراهم کنین و از مخاطبانتون بخواین که  به صفحتون در اینستاگرام برای مشاهده ویدیوی لایو برن و خودشونو با محیط این پلتفورم تنظیم کنن. همچنین میتونین  شما از ویدیوهایی خارج از این مدل پلتفورم ها مثل اینستاگرام و فیسبوک استفاده کنید و در فضایی مثل وبسایت یا وبلاگتون با مخاطبانتون ارتباط برقرار کنید.

در اینجا چندین ایده برای اینکه در کجا از محتوای ویدیویی در بالا و پایین قیف استفاده کنیم، ارائه میدیم:

 1) استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

بازاریابی ویدیویی

بازاریاب ها  راویان خیلی قوی و خوبی هستن، ولی بعضی اوقات مشتریان میتونن تاثیرگذاری بیشتری داشته باشن. به عنوان مثال اینکه ” چطوری محصولات ما قابل استفاده هستن و کاربردشون چی هست” اگر به وسیله محتوای تولید شده توسط کاربر باشه، میتونه خیلی بیشتر متقاعد کننده و قوی تر نسبت به ویدیوهای بازاریابی قدیمی هست.

یکی از اصلی ترین کارهایی که باید بکنیم، تشویق کردن مشتریان وفادار و مخاطبانمون برای تولید UGC با روش هایی مثل میزبانی چالش ها و مسابقات مختلف و یا هر مدل از این قبیل مشارکت های جذاب و هیجان انگیز، هستش.

از طرفدارانتون بخواین که عکس، ویدیو و هر محتوای دیگه ای  در مورد تجربشون از استفاده محصولات و خدمات  شما ، در شبکه های اجتماعیشون به اشتراک بذارن و بگن که چرا به برند و محصولات شما علاقمند هستن. این کار خیلی متقاعد کننده تر و تاثیر گذار تر نسبت به هر راه تبلیغاتی سنتی دیگه ای هستش. این محتوا میتونه روی پلتفورم های شبکه های اجتماعی، بلاگ ها، وبسایتتون و ایمیل های بازاریابی به اشتراک گذاشته بشه.


2) داستان های مشتریانتون رو بگین

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

مشتریان راضی و خوشحال بهترین طرفداران و مدافعان شما هستن. مشتریان خودتون رو دنبال کنید و ازشون بخواین که به موفقیت هایی که به وسیله محصولات و خدمات شما رسیدن رو برای شما بگن و داستان خودشون رو از شروع تا رسیدن به موفقیت رو تعریف کنن. این داستان ها بهترین چیزی هستن که میتونن  به جای شما در وبسایت، شبکه های اجتماعیتون و هر جای دیگه صحبت کنن و از شما دفاع کنن.


3) از جامعه آنلاین و مجازیتون برای حضور در یک گردهمایی و یا رویداد دعوت کنید

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

بازاریاب ها به سادگی نمیتونن تمامی مخاطبانشون رو برای یک رویداد و گردهمایی حضوری دعوت کنن و اکثریت اون ها در این رویداد حضور پیدا کنن. در همچین حالتی گزینه های خیلی خوبی برای برگزاری رویدادهای آنلاین از قبیل اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب وجود دارن که میشه از طریق اون ها، از مشارکت مخاطبان گسترده تری در رویداد بهره مند بشیم. استفاده از این قابلیت ویدیوهای زنده و بعد پست کردن و قرار دادن این ویدیوها در پلتفورم های مختلف یکی از راه های هست که میتونه مخاطبان و مشتریان شما رو راضی کنه.


4) پشت صحنه ها رو به اشتراک بذارین

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

رفتن به پشت صحنه یکی از راه های خوبی هست که به طرفداران وفادارتون و مخاطبانتون یک دید منحصر به فرد از شخصیت برندتون و یا محصولتون ارائه بدین. شما میتونین اینکار رو هم از طریق ویدیوهای آنلاین در شبکه های اجتماعی انجام بدین تا در لحظه مخاطبانتون در اون حس با شما شریک بشن و حس همراه شما بودن بهشون منقل بشه و هم اینکه این ویدیوها رو از قبل ضبط کنید و با مخاطبانتون به اشتراک بذارین و جذابیت اتفاقاتی که پشت صحنه برند و کسب و کار و محصولاتتون میوفته رو بهشون منتقل کنید.  این مدل محتوا یکی از منابع خیلی خوب برای تغذیه شبکه های اجتماعی هست . همچنین میتونه  به عنوان رابطه ای نزدیک با  لیدها و مشتریانی که دارن سعی میکنن بیشتر در مورد برند شما یاد بگیرن و بدونن، به اون ها کمک کنه.


5) تصورات کلی و محصولاتتون رو برای مخاطبانتون توضیح بدین

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

میگن که یه عکس میتونه هزاران کلمه بگه. گاهی اوقات هم ویدیو بهترین پلتفورم برای توضیح یک تصور یا تعریف یک واژه برای مخاطبان و کاربرانتون میتونه باشه. ویدیوها اینچنینی خیلی کمک کننده هستند، راحت برای درک کردن و میتونه یک مسیر طولانی رو برای کمک به افراد  و به موفقیت رسوندشون به وسیله محصولات و خدمات شما رو آسون کنه. این که شما ویدیویی تهیه کنید و فکر و ایده اصلی پشت محصول و خدماتتون و ویژگی و فوایدی که میتونه برای مخاطبتون داشته باشه رو به طور کامل درونش توضیح بدین، میتونه خیلی از مشکلات افراد با اون از بین بره و درک بهتری از استفاده از محصول و خدماتتون رو داشته باشن.


6) تشکر کنین

نحوه شروع استفاده از محتوای ویدیویی در بازاریابی

گفتن “متشکریم”، “ممنونیم” و کلماتی از این قبیل میتونه مسیر طولانی رو راحت طی کنه و احساس خوبی به مخاطبتون منتقل کنه و حتی گاهی اوقات میتونه به شما الزام وجود محتوای ویدیویی رو یادآوری کنه.

یک ویدیوی کوتاه “تشکر” یه تجربه شخصی سازی شده خدمات مشتری رو فراهم کنه که میتونه احساس خاص و ویژه بودن رو به مشتری انتقال بده، از بازخوردهای مخاطبان قدردانی کنه و حتی یک تبلیغات کوچکی رو برای ما فراهم کنه.

اگر شما تازه شروع کردین، فیلم کوتاه “تشکر”ی بگیرین که میتونه وفاداری مشتریان رو تقویت کنه و آگاهی نسبت به برندتون رو بسازه.  این فیلم کوتاه میتونه تشکر از شرکت مخاطباتون توی یک دوره یا خرید یه محصول و و و و…. باشه و با تشکر از اون ها بذارین بدونن که برای شما ویژه هستن و قدردان این کار اون ها هستین…


شما هم تجربیاتتون رو در مورد تولید محتوای ویدیویی و بازخوردهایی که از اون در کسب و کارتون داشتین رو با ما در قسمت نظرات همین پست به اشتراک بذارین

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *