پادکست چیست؟ یاد بگیرید که چگونه همین امروز یک پادکست تولید کنید!

پادکست چیست؟ یاد بگیرید که چگونه همین امروز یک پادکست تولید کنید!

برای صاحبان مشاغل، پادکست‌ها می‌توانند راهی عالی برای ایجاد ارتباط صمیمانه با شنوندگان و مشتریان باشند. مشتریان با شنیدن صدای شما، رابطه‌ای عمیق را با شما برقرار می‌کنند. به گونه‌ای که محتوای نوشتاری توانمندی این موضوع را نخواهد داشت. انتخاب روش‌های مختلف برای ارتباط گرفتن مخاطبان با محتوا و برند شما هرگز چیز بدی نیست و این نوع از محتوا که به عنوان محتوای صوتی هم از آن یاد می‌شود از این قاعده مستثنی نیست. پادکست همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از روز آغازین کسب و کار خود نسبت به شهرت برند خود اقدام کنید.

اگر در حال حاضر از خود می‌پرسید که “پادکست چیست؟” باید بدانید که پاسخ به این سوال بسیار ساده است. پادکست محتوایی صوتی درباره یک موضوع خاص و مشخص مانند مسافرت و تجارت است.

برای شروع پادکست به پول و دانش فنی زیادی نیاز ندارید. این مقاله راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی تولید پادکست، اینکه چرا باید پادکست تولید کنید، است. همچنین در این مقاله در مورد انواع پادکست‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید پادکست توضیح می‌دهیم.

اگر از خود پرسیده اید که چگونه پادکست بسازید، چگونه پادکست را ضبط کنید یا به دنبال نکات پادکست هستید، این مقاله برای شما تولید شده است! خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پادکست چیست و چه کاربردی دارد؟

پادکست چیست و چه کاربردی دارد؟

پادکست نوعی محتوای صوتی در فضای وب است. این نوع از محتوا به طوری است که می‌توانید هنگام مسافرت یا حتی هنگامی‌که در حرکت هستید به آن گوش دهید. مهم ترین تفاوت پادکست و سایر انواع محتوا، عدم نیاز تمام توجه مخاطبین به هدف مورد نظر شما است.

درخواست برای تولید و ضبط پادکست بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، تمایل به گوش دادن پادکست در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است که در کشور خودمان یعنی ایران هم شاهد این موضوع بوده‌ایم و در سال‌های اخیر پادکست‌های هفتگی زیادی ارائه می‌شود که مخاطبین پر پا قرص خود را دارد.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که مرتباً به پادکست گوش می‌دهند حدود ۵ ساعت در هفته را به گوش دادن به محتوای صوتی پادکست اختصاص می‌دهند. همانطور که تعداد زیادی از افراد همه روزه با پادکست‌ها سازگارتر می‌شوند، افراد بیشتری شروع به دیدن توانایی‌های بالقوه خود در این رابطه می‌کنند.

بنابراین، اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید که چگونه پادکست را ضبط و منتشر کنید، ابتدا باید درباره اینکه می‌خواهید چه نوع پادکستی را ایجاد کنید، تصمیم بگیرید.

انواع پادکست‌

1- پادکست مصاحبه

پادکست مصاحبه سبکی از پادکست‌های جذاب است که می‌تواند موضوع گفتگو یک یا دو نفر با یکدیگر باشد. می‌توان گفت که این نوع از محتوای صوتی از جمله انواع محتواهای محبوب به شمار می‌رود، چرا که نیازی به انجام کارهای اساسی برای ضبط آن وجود ندارد.

پادکست مصاحبه

آمادگی برای شروع گفتگو با مصاحبه شونده و تهیه لیستی از سوالات در این باره، موضوعی است که می‌توان به آن اشاره کرد. برای شروع این نوع پادکست به برخی مهارت‌های مهم مانند متقاعد کردن مهمانان برای شرکت در گفتگو، داشتن مهارت در مصاحبه و توانایی تولید قسمت‌های پادکست به طور منظم، نیاز خواهید داشت.

2- پادکست انفرادی

اگر از خود پرسیده اید که چگونه پادکست را تولید کنید، ممکن است برای شما جالب باشد که این نوع از پادکست‌ها، یکی از بهترین قالب‌های پادکست برای شما است. این پادکست‌ها معمولاً به صورت مونولوگ و یا انفرادی اجرا می‌شوند.

پادکست انفرادی

محتوای پادکست‌های انفرادی می‌تواند مبتنی بر نظر، اخبار، یا هر سبک دیگری باشد که می‌تواند توسط یک نفر تولید گردد. از نظر فنی، تولید پادکست انفرادی بسیار آسان است؛ زیرا تمام آنچه که به آن نیاز خواهید داشت، صدای شما است. همچنین باید بدانید که چطور موضوعی را برای شروع گفتگو انتخاب کنید.

3-  پادکست دو یا چند نفره

این شکل از پادکست دارای دو یا چند میزبان است که می‌تواند باعث پویاترشدن ارائه صداها گردد. اگر در مورد چگونگی شروع تولید پادکست تحقیق کرده‌اید و یک شریک گفتگو تجاری در این حوزه دارید، این گزینه می‌تواند پیشنهادی خارق العاده برای شما باشد.

پادکست‌های چند میزبانی بحث‌هایی را ارائه می‌دهند که دارای عقاید و دیدگاه‌های مختلف هستند و این می‌تواند ارزش بیشتری برای شنوندگانی که دوست دارند به جای صحبت یک شخص، مکالمه و بحث را بشنوند، داشته باشد.

گویندگان در این نوع از پادکست‌ها، فشار کمتری را نیز برای مشغول نگه داشتن و علاقه مند کردن مخاطب، متحمل می‌شوند. زیرا تعداد افراد بیشتر و به تبع آن ایده‌های بیشتری نیز وجود دارد.

نکاتی که باید برای ضبط پادکست به آن توجه کنید

هرگز برای شروع به ضبط محتوایی صوتی خیلی دیر نیست. اگر می‌توانید پادکست‌هایی را تولید کنید که با علاقه و نظر مخاطب همخوانی داشته باشد، برنده شما خواهید بود. مطمئناً در این حوزه نیز رقابت وجود دارد، اما برنامه ریزی دقیق و منظم به شما کمک می‌کند تا تعداد مخاطبان خود را کاهش دهید.

1. پیش نمایشی از محتوا مدنظر خود را به مخاطب ارائه دهید

میکروفن خود را روشن کنید و به عنوان اقدامی‌شجاعانه فقط ضبط صدا را با آن انجام دهید. گرچه برای برخی شنوندگان این یک گزینه مفید است، اما برای برخی دیگر نیز می‌تواند آزاردهنده باشد.

راهنمای ضبط پادکست

اگر چندین قسمت از محتوای پادکست را ایجاد کردید، با انتخاب یک قالب یا ایده ثابت برای قسمت‌های بعدی پادکست، انتظارات شنوندگان خود را مدیریت کنید. یک نکته عالی در تولید پادکست که شاید برای شما نیز جالب باشد، داشتن یک مهمان ویژه که در ابتدای ضبط پادکست آن را به مخاطبین خود معرفی می‌کنید، است.

 چگونه ضبط یک پادکست را شروع کنید!

شما می‌توانید یک مهمان ویژه داشته باشید که در ابتدای ضبط آن را به مخاطبین خود معرفی می‌کنید، یا از ایده‌های دیگری مانند “از من بپرسید” استفاده کنید. استفاده از فرمول‌های تکراری نه تنها به شما در ساختن محتوا کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شنوندگان شما کمک کند تا زمان مورد نیاز را مدیریت کنند.

2. تمام نکات ایده آل را برای پادکست‌ها دنبال کنید

امتداد و مدت تکرار پادکست یکی از داغ ترین بحث‌هایی است که در تولید پادکست مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی می‌گویند بهتر است تا برنامه‌ای هفتگی برای تولید پادکست و انتشار آن داشته باشید. این در حالی است که دیگران عقیده‌ی مخالف با این نظر دارند.

اما واقعا چه چیزی برای پادکست شما می‌تواند مناسب باشد؟ یکی از مهم ترین سایت‌های انتشار پادکست، اظهار می‌دارد که بهترین تایم تولید پادکست، 22 دقیقه است. 60 درصد پادکست‌هایی که بین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه منتشر شده‌اند، جزء پادکست‌های برتر به شمار می‌روند. (البته این روز برای ایران می‌تواند روزهای یکشنبه و دوشنبه باشد).

  • برنامه‌ی ایده‌آل برای انتشار پادکست، برنامه‌ی هفتگی است.
  • طول ایده‌آل برای هر قسمت از پادکست، 22 دقیقه است.
  • بهترین روز برای انتشار پادکست، روزهای سه‌شنبه / چهارشنبه است.

3. مخاطب خود را پیدا کنید

حتی بهترین پادکست‌های جهان نیز برای همه مناسب نیستند. به جای تلاش برای افزایش مخاطبین خود، سعی کنید تا جایگاه مناسبی را بین آن‌ها پیدا کنید. به این فکر کنید که مخاطبان اصلی شما چه کسانی خواهند بود و ابتدا روی جذب آن شنوندگان تمرکز کنید. پس از ایجاد موارد، می‌توانید به فکر جلب نظر مخاطبان گسترده تری باشید.

4. آرام باشید و این آرامش را به مخاطبین خود انتقال دهید

هنگام میزبانی یک برنامه‌ی پادکست به سبک مصاحبه، قبل از شروع ضبط گفتگو با مهمان خود گپ بزنید. این به شما کمک می‌کند تا در حین مکالمه آرامش داشته باشید. همچنین، لذت بردن را فراموش نکنید. بهترین میزبان‌های پادکست آرام به نظر می‌رسند؛ زیرا برای پرسیدن سوال بعدی عجله ندارند.

اپلیکیشن های پادکست

یکی از بهترین نکات در پادکست‌ها این است که مطمئن شوید وظایف خود را در مقابل مهمان به درستی انجام داده‌اید. این وظایف را در Google جستجو کنید، از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مخاطبین خود استفاده کنید و ببینید آیا دیگر تولید کنندگان پادکست (پادکسترها یا Podcasters) با آنها مصاحبه کرده اند یا خیر؟

در صورت بررسی این مصاحبه‌ها، از این نکات استفاده کنید و از آنها برای بهتر شدن پادکست خود بهره ببرید. هرچه زمان بیشتری برای درک تخصص و همینطور سبک عقیده و نظر مهمان خود بگذارید، مصاحبه ای بهتر را شاهد خواهید بود.

نحوه شروع پادکست

اگر به این موضوع فکر کرده‌اید که که چگونه پادکست را شروع کنید، در اولین قدم شما باید درباره اینکه قرار است از چه موضوعی بحث کنید، تصمیم بگیرید. این موضوع برای برخی روشن و واضح است. برای دیگران اما شاید با استفاده از خلاقیت‌های گسترده، تصمیم گیری در این باره با شیوه ای جدید امکانپذیر گردد.

اگر ایده‌ی پادکست شما درباره فروش سیم کارت‌های اعتباری باشد، قطعا تمایلی به بحث و بررسی درباره فروش قاب‌های تلفن را نخواهید داشت. اما برای شروع بحث و گفتگو می‌توانید از ایده‌های جذابی مانند فناوری استفاده کنید. می‌توانید با مخاطب قرار دادن طیف گسترده‌ای از مخاطبین، شاهد بهترین نتایج در این باره باشید.

نحوه شروع پادکست

موضوع انتخابی شما همچنین به آنچه علاقه مند هستید یا در آن تخصص دارید نیز وابسته خواهد بود. با این اوصاف بهتر است بررسی کنید که آیا صحبت از این موضوعات برای شما خوشایند است یا نه؟

اولین چیزی که ما به شما توصیه می‌کنیم ارائه لیستی 8 تا 10 قسمتی است. سپس می‌توانید به دنبال قسمت‌های مشابه پادکست باشید. به محبوبیت موضوعات در بین مخاطبین نگاه کنید.

با بررسی تعداد دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و تعداد بازخورد پذیری موضوعات مختلف، می‌توانید به یک نتیجه گیری سریع درباره موضوع مورد نظرتان دست یابید. در آخر یک ایده و قالب مشخص را برای پادکست انتخاب کنید و تمامی‌موارد ایده آلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب است را در آن بگنجانید.

قبل از ضبط پادکست باید به این نکات توجه کنید

یکی از اصلی ترین نکاتی که هنگام یادگیری نحوه شروع پادکست باید بدانید این است که کارهای هنری شما باید از نظر مخاطب چشم نواز باشد. برای تهیه یک محتوا صوتی جذاب، کمی‌سرمایه گذاری کنید. از تصاویر و فونت‌هایی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند و تقریباً در هر اندازه ای به وضوح قابل مشاهده باشند. توجه به ظاهر را فراموش نکنید.

قبل از ضبط پادکست باید به این نکات توجه کنید

شما می‌توانید با لینک دادن به فهرستی از راهنمای پادکست‌های سایت یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، شنوندگان را به بازدید از سایت و هر یک از قسمت‌های پادکست دعوت کنید.

جمع بندی

پادکست محتوایی جذاب برای جذب مخاطبین جدید است. اما باید توجه داشته باشید که این نوع از محتوا برای هر کسب‌وکاری مناسب نیستند. پادکست‌های بسیاری وجود دارند که نتوانسته‌اند مخاطب فعال خوبی داشته باشند. پس پیش از شروع به ضبط پادکست، درباره بازار هدف خود، پرسونای مخاطب تحقیقات لازم را انجام دهید و متناسب با آن به موضوع محتوای پادکست بپردازید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *