مدل آیدا (AIDA) چیست؟ همراه با مثال

مدل آیدا (AIDA MODEL)

تاکنون یک تبلیغ خیلی خوب مشاهده کرده اید که باعث شده آن محصول را در اینترنت جستجو کنید؟

هنگامی که گوشی های تلفن همراه را مقایسه می کنید  چه چیزی موجب شده که گوشی Google Pixel را به جای Apple انتخاب کنید؟

آیا از پیشنهادات تخفیفی یک سرویس یا اپلیکیشن به هیجان آمده‌اید؟

از زمانی که شما با یک برند آشنا می شوید تا وقتی که آن را می خرید، شرکت ها به طور استراتژیک رفتار خرید شما را تجزیه و تحلیل کرده و سعی می کنند تا شما را در هر مرحله تحت تاثیر قرار دهند.

این کار با کمک مدل AIDA انجام می‌شود. مدل آیدا کمک می کند تا رفتار یا سفر مشتری به قطعات مجزا تقسیم بندی شود. سپس یک برند قادر به برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی برای تاثیر در هر بخش خواهد بود تا مصرف کننده مجبور شود با برند درگیر شده و در نهایت محصول شما را خریداری نماید.

مدل آیدا (AIDA) چیست؟

مدل AIDA یک طرح است که بازاریابی، تبلیغات و توابع فروش از آن استفاده می کند تا تمام تاچ پوینت ها را در طی سفر خرید مشتری هدف گیری نماید، یعنی از آگاهی در مورد محصول تا اینکه مشتری سرانجام آن را خریداری نماید.

سفر مصرف کننده در مدل AIDA با شکستن آن به چهار مرحله اساسی تجزیه و تحلیل می شود.

  • آگاهی (Awareness)
  • علاقه (Interest)
  • تمایل (Desire)
  • اقدام (Action)
سفر مشتری در مدل AIDA

این چهار مرحله همچنین به “قیف خرید” اشاره دارند. تعداد افراد که در مرحله آگاهی قرار می گیرند به سمت پایین سرازیر می شوند و در نهایت تعداد بسیار کمی از آنها باقی می مانند که در واقع به خریداران تبدیل می شوند.

همچنین، حرکت بین مرحله ای امکان پذیر است. به عنوان مثال، افراد می توانند به طور مستقیم از مرحله آگاهی به مرحله اقدام برسند.

اکنون بگذارید همه مراحل را دقیق ببینیم و اینکه چگونه بعضی از برندها از آن ها برای منافع خود بهره می برند.

مرحله1 – آگاهی (Awareness) در مدل آیدا

اولین تاثیر می تواند آخرین تاثیر باشد. در مرحله اول مدل آیدا ، مصرف کننده با برند مواجه می شود. این مرحله می تواند از طریق تبلیغات یا به صورت بازاریابی دهان به دهان، یک کیوسک نمایش محصولات و یا از طریق رپورتاژ آگهی که این روزها پرطرفدار است باشد.

خیلی وقت ها برندها فرض می کنند که وجود یک برند به طور خودکار موجب شناخت افراد از آن می شود اما این مسئله شاید همیشه درست نباشد. روش های سنتی تبلیغ ممکن است یک عامل متمایز کننده برای پیشنهاد شما ایجاد نکنند، همچنین، ویژگی های گرافیکی، رنگی و اندازه در تعیین آن‌چه که توجه مخاطب را جذب می کند بسیار ضروری است.

بنابراین یک برند می تواند توجه مصرف کنندگان را از طریق موارد زیر جلب نماید:

  • تبلیغات جذاب
  • پیام شخصی
  • هدف گیری هوشمندانه

به عنوان مثال: یک برنامه تحویل مواد غذایی که جوانان را هدف قرار می دهد باید بر روی فعالیت های آنلاین در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنند تا تبلیغات چاپی.

یک مثال فوق العاده – مینی کوپر!

تبلیغات مینی کوپر، مثالی برای مدل آیدا

مینی کوپر، برای جذب توجه بیشتر، با استفاده از یک استراتژی بازاریابی پارتیزانی هوس برانگیز با قرار دادن کارتن های مقوایی غول پیکر که به صورت هدیه بسته بندی شده اند در خیابان های آمستردام استفاده کرد.

مرحله ۲ – علاقه (Interest) در مدل آیدا

بدون شک، علاقه (Interest) مهم ترین مرحله مدل AIDA است. اگر مصرف کننده احساس کند محصول برای او معنی ندارد یا اگر به اندازه کافی آن را فریبنده نبیند، هرگز به مرحله خرید نمی رسد. بنابراین مهم است که پیام محصول خود را به یک شیوه سفارشی و واضح ارائه دهید که مناسب مخاطبین مورد نظر باشد.

نکات برجسته محصول باید به نیازهای مصرف کننده اشاره کند. این کار باعث می شود تا مصرف کننده یک گام اضافی در جستجوی محصول بردارد تا ببیند محصول چگونه برای او سودمند است.

به عنوان مثال، بگذارید این کمپین را که توسط آدیداس راه اندازی شده در نظر بگیریم.

مدل آیدا در تبلیغات

به کپشن توجه کنید «هر تیم نیاز به جرقه دارد».

تصویر لیونل مسی ابتدا مصرف کننده را جذب می کند، مخاطبان مورد نظر، علاقه مندان به ورزش (به خصوص فوتبال) هستند. همرنگ بودن کفش و کپشن و تضاد آن ها با رنگ background بیانگر آن است که این تبلیغ کفش است. به نظر می رسد کفش باعث انتشار جرقه هایی می شود (نشان دهنده عملکرد سریع)، و کپشن دارای شبیه سازی یکسان است. بنابراین مصرف کننده کنجکاو می شود و دنبال می کند که این کفش دقیقا چه کاری انجام می دهد و چگونه می تواند این جرقه را به تیم اضافه کند. در این نقطه، علاقه زیادی ایجاد شده است و مصرف کننده به احتمال زیاد ویژگی های کفش را می خواند.

یکی دیگر از نمونه‌های خوب ایجاد علاقه توسط یک برند، در فضای آنلاین، لندینگ پیچ ارائه شده توسط Buffer است که نه تنها ویژگی های سرویس را نشان می دهد، بلکه تصدیق کیفیت 80،000 کسب و کار را که از خدمات آن استفاده کرده اند نمایش می دهد.

مدل آیدا در لندینگ buffer

مرحله ۳ – تمایل (Desire) در مدل آیدا

ایجاد علاقه به تنهایی کافی نیست. یک فرد مشتاق ممکن است از اینکه یک برند چگونه خود را معرفی کند به شدت استقبال نماید، اما لزوما نمی تواند به فروش تبدیل شود.

علاقه و تمایل می تواند به طور همزمان به دست آید. پس بلافاصله پس از ایجاد علاقه، مهم است که به مخاطبان انتقال دهیم که چرا به آن نیاز دارند. اگر یک مشتری واقعا به یک محصول نیاز نداشته باشد، برند می تواند سعی در ایجاد نیاز برای آن داشته باشد.

معمولا، مرحله تمایل مدل آیدا در طول زمان به دست می آید که مصرف کننده محصول را با پیشنهادهای دیگر رقبا مقایسه می کند. در این مورد، برند باید به وضوح ویژگی های شاخص خود را که مصرف کننده در محصولات دیگر بدست نمی آورد برجسته سازد.

به عنوان مثال، کمپین وندی ” گوشت گاو کجاست”، این واقعیت را برجسته می کند که همبرگر آن‌ها گوشت گاو بیشتری نسبت به رقبا دارد.

مثال دیگر درباره چگونگی انجام مرحله تمایل AIDA توسط  L’Oreal است.

L’Oreal به نگرانی مصرف‌کنندگان در مورد یک محصول و مشاوره برای آن پاسخ می دهد. L’Oreal مطالب زیادی در مورد مراقبت از پوست و زیبایی تولید می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که فردی یک روال مراقبت از مو را بخواند، اگر او محصولات L’Oreal را داشته باشد، برای استفاده از آن راحت تر خواهد بود؛ زیرا دقیق می داند چقدر و چگونه از آن استفاده نماید. L’oreal همچنین از آن به عنوان فرصتی برای ایجاد اکوسیستم L’Oreal با تبلیغ برندهای دیگر خود در همان فضا استفاده می کند که منجر به فرصت های متقابل فروش می شود.

مدل آیدا در loreal

مرحله ۴ – اقدام (Action) در مدل آیدا

در نهایت، زمانی که مصرف کننده حالت مثبتی نسبت به برند داشته باشد، مایل است آن را امتحان کند یا خریداری نماید. در این مرحله از مدل آیدا طرح هایی مانند تخفیف های ابتدایی، تست های رایگان، پیشنهادات یک در ازای یک، سیستم های ارجاعی و غیره می توانند یک فشار نهایی برای مصرف کننده برای خرید ایجاد نمایند.

برای مثال، آمازون از طریق گزینه های EMI خود برای خرید تشویق می کند. این امر مصرف کنندگان را قادر می سازد کالاهای بادوام و گجت ها را حتی زمانی که در از نظر بودجه در تنگنا قرار دارند خریداری نمایند.

مدل آیدا در amazon

مثالی برای مدل آیدا

پس از درک مراحل مدل آیدا، اجازه دهید از طریق یک مدل AIDA برای Netflix در هند آن را بهتر درک کنیم. این یک کار بزرگ برای Netflix است که درخواست تجدید نظر و تبدیل کاربران هندی را که به محتوای رایگان عادت کرده اند نماید. در اینجا کاری که Netflix برای جذب آن ها انجام داده بیان می کنیم:

مرحله 1: ایجاد آگاهی

Netflix از برخی از رسانه های تبلیغاتی متداول برای اطلاع رسانی به کاربران در مورد پیشنهادات استفاده می کند. رسانه ها عبارتند از

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات یوتیوب
  • تبلیغات نمایشی (Adwords)
  • مشارکت با ارائه دهندگان خدمات مانند Airtel

مطلب گفته شده در مورد برخی از نمایش های مشهور مانند Narcos و برخی از Originals Netflix هندی مانند بازی های مقدس که در انحصار Netflix آگهی می شود.

مدل آیدا در netflix

مرحله 2: ایجاد علاقه

هنگامی که کاربران آگاه شدند و لندینگ پیج های Netflix را بازدید کردند، یک دوره آزمایشی رایگان یک ماهه برای بررسی همه نمایش ها و ویژگی های Netflix به آنها پیشنهاد می شود.

مدل آیدا در netflix

مرحله 3: ایجاد تمایل

همانطور که بینندگان برخی از ویژگی ها را تجربه می کنند، آنها به تجربه مشاهده یکپارچه می رسند. در این مرحله، ویژگی های اضافی زیر تمایل به خرید برنامه های اشتراکی را ایجاد می کند:

  • فیلم ها، نمایش ها و مستندهای انحصاری Netflix
  • ویدیوهای با وضوح بالا
  • پشتیبانی از هر دستگاه (هر زمان که بخواهید تماشا کنید)
  • مجموعه تلویزیونی و فیلم های متعدد از هالیوود، بالیوود و دیگر صنایع منطقه ای.
  • چند پروفایل در یک حساب کاربری
  • گزینه دانلود و تماشای آفلاین
  • عدم تبلیغات در جریان فیلم ها
  • توصیه های شخصی از نمایش های تلویزیونی و فیلم ها، بر اساس الگوهای مشاهده
  • نمایش چند صفحه ای
  • ادامه تماشای یک ویدیو از جایی که رها کرده اید
  • پشتیبانی از دستگاه های اینترنتی کم سرعت و غیره
netflix
مدل آیدا در netflix

مرحله4: فعال کردن اقدام

هنگامی که کاربر، گرفتار پیشنهاد می شود، Netflix او را تبدیل به یک مشتری واقعی می کند که هزینه پرداخت می نماید. این کار با ارائه انواع برنامه های اشتراکی و گزینه ای برای متوقف کردن اشتراک در هر زمان انجام می شود.

مرحله ی اقدام مدل aida در netflix

توسعه‌ی مدل AIDA

مدل آیدا به بسیاری از انواع تغییر یافته است که شامل نقش رسانه های دیجیتال جدید و رفتار پس از خرید می شود. با این حال، توالی پایه همچنان شناخت – تاثیر – رفتار باقی مانده است.

برخی از این موارد عبارتند از:

  1. مدل AIDA پایه: آگاهی B علاقه B تمایل B اقدام
  2. سلسله مراتب تاثیرات Lavidge et al’s: آگاهی B دانش B تمایل B اولویت B عقیده B خرید
  3. مدل آیدا اصلاح شده : آگاهی B علاقه B عقیده B تمایل B اقدام ( خرید یا مصرف)
  4. مدل AIDAS : توجه B علاقه B تمایل B اقدام B رضایت مندی
توسعه مدل aida
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *