راهنمای جامع انتخاب نام دامنه | هر آنچه بر کسب‌وکارتان تاثیرگذار است!

انتخاب نام دامنه مناسب

از روزی که تصمیم گرفتیم کسب‌و‌کار خودمان را راه‌اندازی کنیم تا به امروز، چند دامنه یا دامین (Domain) را برای سایت‌مان انتخاب کردیم، فعالیت کردیم و سپس تغییر دادیم. این اتفاق احتمالا برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای دیگر نیز افتاده است. هنوز هم بسیاری از دوستانم که تصمیم به راه اندازی کسب‌و‌کار و ایجاد سایت می‌کنند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شروع کار خود را انتخاب نام دامنه مناسب می‌دانند.

بی‌راه نیست انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب‌و‌کار را یکی از چالشی‌ترین فعالیت‌های روزهای شروع کسب‌و‌کار بدانیم. اینکه دامنه‌ای انتخاب شود که هم خاص باشد، هم در خاطره بماند و هم برای کسب‌و‌کاری که درآن فعالیت می‌کنید مناسب باشد، بسیار سخت خواهد بود؛ و این تازه شروع ماجرایی است که به زودی متخصص سایت، سئو، گرافیست و دیگر همکاران شما را نیز درگیر خواهد کرد.

در این مقاله سعی می‌کنیم اول به تعریف دامنه بپردازیم و در ادامه ایده‌ها و ابزارهایی برای انتخاب نام دامنه مناسب و خوب برای شما مطرح کنیم. سعی می‌کنیم تجربیاتی که در این زمینه داریم را به شما بگوییم تا انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. در ضمن به شما می‌گوییم که تغییر دامنه چگونه است و آیا راهی درست است یا خیر؟

انتخاب نام دامین جذاب

دامنه، دامین یا Domain چیست؟

دامنه همان آدرس سایت اینترنتی شماست. همانطورکه برای فردی که می‌خواهد به منزل شما مراجعه کند آدرس مشخصی وجود دارد، برای فردی که می‌خواهد از سایت شما بازدید کند نیاز است تا آدرس سر راست و دقیقی به او دهید و آن آدرس همان آدرس دامنه است. پس به سادگی می‌توان گفت منظور از دامنه همان آدرس سایت شماست. مانند nerdoma.com  یا google.com و…. برای اینکه بتوانید وارد سایتی شوید نیاز است تا دامنه را در مرورگر خود وارد کنید.

اجزای دامنه

اجزای تشکیل دهنده دامنه

دامنه‌ها شامل دو بخش هستند:

  • نام دامنه: همان نام منحصربفردی است که شما در روز اول کسب‌و‌کارتان انتخاب کردید تا بعد از آن افراد شما را با همان نام بشناسند. مثلا ما نام نردوما را انتخاب کردیم و نام دامنه سایت ما nerdoma است. یا اینکه شرکت اپل نام دامنه apple را انتخاب کرده است.
  •  پسوند دامنه: همان عبارتی است که پس از نام دامنه شما و بعد از نقطه قرار می‌گیرد. بله! همان com. احتمالا برای شما نیز در روزهای ابتدایی پیش آمده تا پرسیده باشید که نام دامنه خود را با چه پسوندی به ثبت برسانید. بسیاری از افراد با پسوندهایی مانند ir، com، org، net و…. آشنایی دارند. جالب است به شما بگوییم که امروز پسوندهای زیادی برای ثبت آدرس اینترنتی سایت در دسترس کاربران قرار گرفته‌است. البته که این پسوندها با هدف تمایز بین کسب و کارها ایجاد شده است. مثلا پسوند دامنه shop  برای فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد شده‌است و شما می‌توانید پس از انتخاب یک نام دامنه منحصربفرد، آن را با پسوند shop  به ثبت برسانید. مثلا اگر کتابفروشی آنلاین دارید می‌توانید دامنه book.shop را انتخاب کنید(که قطعا همان روز اول معرفی این پسوند خریداری شده است).

اگر سری به سایت‌های فروش دامنه بزنید متوجه می شوید دسته بزرگی از این پسوندها در دسترس است.

مفاهیم پسوند دامنه

انتخاب پسوند مناسب دامنه

همانطور که در بالا گفتیم، امروز برای انواع کسب‌و‌کارها و فعالیت‌های مختلف پسوندهایی در نظر گرفته شده است. اما پسوندهایی هستند که افراد بیشتری با آن ها آشنایی دارند. مثلا پسوند com را تقریبا همه می‌شناسند اما پسوند biz هنوز به اندازه com رواج نیافته است. برخی سوال می‌کنند اینکه مفهوم این پسوندها متفاوت است یعنی چه؟ اجازه دهید در مورد برخی از پسوندها موضوع را بررسی کنیم:

  • Com: بسیاری تصور می‌کنند این پسوند دامنه مخفف کلمه company  است اما در ابتدا com را از کلمه commerce به معنی تجارت گرفته‌اند. امروز این پسوند در سطح بسیار گسترده ای استفاده می شود.
  • Net: این پسوند از کلمه Network  به معنی شبکه استخراج شده است و بیشتر شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌ای از این پسوند استفاده می‌کنند.
  • Org: این پسوند از کلمه organization به معنی سازمان گرفته شده و بیشتر سازمان های غیردولتی و خصوصی از این پسوند استفاده می‌کنند.
  • Ir: هر کشوری برای خود پسوند دامنه خاص خود را دارد و البته این پسوند برای کشور ما، ایران، ir است.
  • Shop: یکی از پسوندهایی است که در سال های اخیر اضافه شده و قطعا اگر شما یک فروشگاه اینترنتی باشید مجاز خواهید بود از این پسوند در نام دامنه خود استفاده کنید.
  • Biz: یکی دیگر از پسوندهای جدید است و از کلمه business استخراج شده و بیشتر برای فعالیت‌های تجاری استفاده می‌شود.

پسوندهای بسیار بسیار زیادی وجود دارد که در این مجال نمی‌توانیم به بررسی کامل آنها بپردازیم. سوالی که ممکن است باز هم برای شما ایجاد شود این است که چه پسوند دامنه‌ای انتخاب کنیم و آیا واقعا مهم است که مرتبط با کسب‌و‌کارمان باشد؟ جواب این است که اولا تا جایی که ممکن است از پسوندهای پر استفاده‌تر مثل com استفاده کنید و در جواب سوال دوم هم باید بگوییم حتما به نوع کسب‌و‌کار و مفهوم پسوند دامنه خود دقت کنید.

تفاوت دامنه و url

یکی از سوالات که برای افراد ایجاد می‌شود این است که آیا دامنه همان url است؟ پاسخ خیر است. در بالا با دامنه و اجزای تشکیل دهنده آن (نام دامنه و پسوند دامنه) آشنا شدیم و در اینجا کمی در خصوص url بحث خواهیم کرد.

url چیست؟

هر سایت ممکن است شامل صفحات زیادی باشد که هر یک از آنها دارای آدرس‌های اینترنتی متفاوتی هستند. مثلا در سایت نردوما، برای دیدن مقالات باید وارد صفحه ای با آدرس nerdoma.com/blog  شوید و برای دیدن خدمات ارائه‌شده باید وارد صفحه nerdoma.com/services شوید. به هر دو این آدرس های اینرنتی url گفته می شود؛ و سایت نردوما دارای چندین و چند url  است، اما فقط و فقط یک دامنه دارد و آن nerdoma.com .

برای جمع بندی این بخش باید بگوییم در اصل: همه دامنه‌ها یک url  هستند اما همه urlها لزوما دامنه نیستند.

آناتومی (اجزای تشکیل دهنده) url:

حالا که بحث url را باز کردیم اجازه دهید با اجزای تشکیل دهنده یک url کامل آشنا شویم.  

اجزای تشکیل دهنده url
  • پروتکل: اگر بخواهیم به زبان ساده و مختصر بگوییم پروتکل همان بزرگراهی است که برای رسیدن اطلاعات وبسایت از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید اطلاعات سایت‌ها در یک کامپیوتری قرار دارد و وقتی شما از پروتکل استفاده می‌کنید، مشخصا می‌گویید که از همان بزرگراه اطلاعات از آن کامپیوتر به کامپیوتر شما ارسال شود.
  • ساب دامنه یا subdomain: ساب‌دامنه یا همان ساب‌دامین یا زیردامنه، بخشی است که قبل از نام دامنه شما می‌آید و گاهی از دامنه اصلی مستقل است. مثلا ساب دامنه www.nerdoma.com  همان سایت با دامنه nerdoma.com است (در مباحث سئو به سایت اصلی ریدایرکت می شود یا برعکس) اما ممکن است شما تصمیم بگیرید بخش وبلاگ سایت خود را به صورت ساب دامنه و آدرس blog.yourdomain.com بسازید.
  • نام دامنه: در بخش بالا نیز با نام دامنه آشنا شدیم و گفتیم همان نام منحصربفرد کسب‌و‌کار شماست.
  • پسوند دامنه: همان عبارتی است که بعد از نام دامنه شما می‌آید و معمولا افراد متناسب با نوع کسب‌و‌کار خود انتخاب می‌کنند، مانند com ،ir ،org ،net و ….

نحوه خرید دامنه

برای خرید دامنه کافی است یکی از سایت‌های فروش دامنه را انتخاب کنید (می توانید از دوستان خود بپرسید یا در گوگل سرچ کنید) سپس در مکان مشخص‌شده نام دامنه را بنویسید و پسوند مورد نظر را انتخاب کنید. در صورتی که آن نام دامنه توسط فرد دیگری خریداری نشده باشد به شما پیام موفقیت آمیز می‌دهد و می‌توانید دامنه مورد نظر را خریداری کنید. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که در بسیاری از پسوندهای ملی مانند ir که پسوند مخصوص کشور ایران است نیاز به ثبت اطلاعات مخصوص آن کشور دارید. به عنوان مثال برای ثبت دامنه‌ای با پسوند ir ابتدا باید در سامانه nic.ir ثبت نام کنید و کد مخصوص خود را دریافت کنید و با آن کد، دامنه را ثبت کنید.

اگر می‌خواهید پیش از خرید دامنه از موجود بودن آن باخبر شوید یا اینکه بدانید دامنه‌ای که قبلا خریداری شده در اختیار چه کسی است، می توانید به سایت who.is  مراجعه کنید و با وارد کردن دامنه از وضعیت آن باخبر شوید. البته ذکر این نکته لازم است که شما می‌توانید در برخی مواقع در هنگام خرید، گزینه‌ای را انتخاب کنید تا اطلاعات شما به عنوان خریدار در سایت های مانند whois نمایش داده‌ نشود.

16 ایده موثر برای انتخاب نام دامنه

ایده هایی برای انتخاب نام دامنه

تا اینجا سعی کردیم شما را تا حدود زیادی با دامنه و اجزای آن آشنا کنیم و تفاوت دامنه و url را برای شما گفتیم. حالا می‌رسیم به بحث جذاب انتخاب نام دامنه مناسب. سوال بسیاری از افراد! نام دامنه خود را چگونه انتخاب کنیم؟ در اینجا پیشنهاداتی را ارائه می‌دهیم که حاصل تجربه و البته مطالعات ماست. قطعا نکات و ایده ها متنوع دیگری نیز برای انتخاب نام دامنه خوب وجود دارد که خوشحال می‌شویم در بخش نظرات همین مقاله آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

  1. نام برند و نام دامنه یکی باشد: نکته اولی و بسیار مهمی که وجود دارد حتما از خالی بودن نام برند خود به عنوان نام دامنه مطمئن شوید. زمانی که می‌خواهید نام برند خود را انتخاب کنید از ابزارهای مختلف در جهت بررسی در دسترس بودن نام دامنه تحقیق کنید. حتی بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز جستجو می‌کنند تا مشکلی در جهت ثبت نام کاربری شبکه اجتماعی با همان نام وجود نداشته باشد.
  2. انتخاب دامنه کوتاه: یک استادی داشتیم که نصحیت کرده بود دامنه خودمان را ژاپنی انتخاب کنیم. منظور او از این عبارت اشاره به جملات کوتاه ژاپنی بود و توصیه داشت حتما از نام های دامنه کوتاه استفاده کنید. تصور کنید دامنه ای با نام FilesExtract.com وجود داشته باشد. در مرورگر حروف بزرگ به صورت کوچک نمایش داده می شود. حالا ببینید چه عبارت‌هایی که وجود دارد که می‌توان از این نام دامنه طولانی خارج کرد!
  3. ماندگاری در ذهن: از اهمیت این مورد همین بس که تمام تلاش ما این است که مشتریان و مخاطبان نام برند (برند چیست؟) ما را در ذهن به سادگی بخاطر بسپارند. و هرجا نیاز شد سریع به سایت‌تان مراجعه کنند.
  4. استفاده از عدد در نام دامنه ممنوع! تا جایی که ممکن است در انتخاب نام برند از اعداد استفاده نکنید. من که می‌گویم اصلا استفاده نکنید. شاید سایت‌های معروفی را بشناسید که از اعداد استفاده کرده‌اند و موفق بوده‌اند، اما شما این ریسک را قبول نکنید. دلیل این موضوع را با یک مثال برای شما بیان می‌کنیم. وقتی فردی به شما می گوید آدرس دامنه saleforsale.com  است، منظورش همین دامنه است یا منظور او sale۴sale.com است؟ یا حتی salefoursale.com؟
  5. منحصربفرد بودن: قطعا برای اینکه بتوانید نام دامنه خود را ثبت کنید باید از نامی منحصربفرد استفاده کنید، اما برخی افراد از کپی نام‌های موجود با روش‌های دیگر یا غلط املایی استفاده می‌کنند. مثلا ثبت نام دامنه addidas. به هیچ وجه توصیه به انجام چنین کاری نمی‌کنیم.
  6. ثبت دامنه ir: جدا از اینکه چه پسوندی را برای نام دامنه خود انتخاب می‌کنید، حتما همان نام دامنه را با پسوند ir به ثبت برسانید. پیشنهاد می‌کنم اگر می‌توانید پسوند com را هم ثبت کنید.
  7. مشاوره با متخصصین سئو: یکی از بخش های جدانشدنی مدیریت سایت، سئو (سئو چیست؟) است. بهتر این است در هنگام انتخاب نام دامنه با یک متخصص سئو صحبت کنید و نظرات و نکات او را نیز در انتخاب نام دامنه در نظر داشته باشید.
  8. انتخاب پسوند دامنه پر استفاده: نکته ی دیگری که باید در اینجا بگوییم در خصوص پسوند دامنه است. بسیاری از افراد جامعه به صورت پیش‌فرض در ذهنشان آدرس سایت با پسوند com  یا ir  یا… ثبت شده است. روزهای اخیر برای شرکتی دامنه ای با پسوند cloud خریداری کردیم و مدیرعامل شرکت در اولین مواجهه با دامنه پرسید آدرس سایت ما میشه site.cloud.ir؟ (به دلیل بحث مشتری‌مداری، به جای نام آن شرکت از کلمه site استفاده کردیم) یعنی ایشان به صورت پیش‌فرض در کنار هر آدرسی اینترنتی یک ir قرار می‌داد. پیشنهاد ما این است که اولویت اصلی شما خرید com  باشد و در صورتیکه یک فروشگاه اینترنتی هستید، دیگر پسوندها مانند shop و موارد مشابه را نیز خریداری کنید تا رقبای شما (آموزش تحلیل رقبا) از این فرصت استفاده نکنند. و اگر در ایران فعالیت دارید حتما پسوند ir را نیز ثبت کنید.
  9. برگزاری جلسات طوفان فکری: یکی از روش‌های خوبی که شما را در لحظات سخت نجات می‌دهد همان جلسات brainstorm یا طوفان فکری است. افرادی آشنا به کسب‌و‌کار خود را دعوت کنید و از ایشان بخواهید هر چیزی که به ذهنشان می‌رسد به شما بگویند و این کلمات را در یک تخته یادداشت کنید. احتمالا گزینه‌های خوبی برای شما ایجاد می‌شود.
  10. تحقیق در خصوص کلمات کلیدی صنعت و کسب‌و‌کار: یکی از کارهایی که می‌توانید برای انتخاب نام دامنه خوب برای کسب‌و‌کارتان انجام دهید این است که کلمات کلیدی این صنعت را پیدا کنید (آموزش تدوین استراتژی سئو) و از همان کلمات یا مشتق های آن نام دامنه انتخاب کنید. در زمان‌های‌ گذشته کسب‌وکارها برای اینکه در نتایج جستجوی گوگل در عبارتی رتبه خوبی داشته باشند، کافی بود همان نام دامنه را انتخاب کنند. البته گوگل در یک آپدیت تاثیر این کار را بسیار کاهش داد اما هنوز برخی متخصصین سئو هستند که می‌گویند تاثیر مثبتی دارد.
  11. بررسی نام دامنه در زبان‌های دیگر: گاهی اوقات نامی که برای دامنه خود انتخاب کرده‌اید و آن نام توسط فرد دیگری ثبت شده است، در زبان‌های دیگر معانی زیبایی دارد و می توانید از آن نام‌ها استفاده کنید.
  12. بررسی رقبا: معمولا مارکترها برای انجام هرکاری حتما بخش بررسی رقبا را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. بهتر است شما نیز در هنگام انتخاب نام دامنه خود سری به رقبایتان بزنید و آنها را بررسی کنید.
  13. اضافه کردن کلمات دیگر به نام مورد نظر شما: برخی کلمات مانند shop، store و… وجود دارد که می توانید در کنار نام دامنه خود استفاده کنید.
  14. انتخاب نام انسان، میوه، اشیا و…‌: اپل یا همان apple مثال بسیار مناسبی برای این بخش است. نام‌های ایرانی بسیار زیبایی وجود دارد که می‌توانید در این دسته قرار دهید و در انتخاب نام دامنه در نظر داشته باشید.
  15. استفاده از کلمات تک املایی: اسم من منوچهر است و در جاهای مختلفی دیدم که برخی منوچهر را به صورت  Manouchehr و برخی Manoochehr می‌نویسند. همین مساله را اگر در نام دامنه خود داشته باشید دردسرهایی را خواهید داشت. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که فقط یک صورت املایی داشته باشند.
  16. سادگی: ما ایرانی‌ها از قدیم گفته‌ایم که زیبایی در سادگی است. این بحث در انتخاب نام دامنه نیز موثر است. هرچه نام دامنه شما ساده‌تر باشد، هم ماندگارتر است و هم زیبایی خاص خود را دارد. الان در سال ۲۰۲۱ هستیم و کلمه کووید یا Covid برای به خاطره سپردن آسان است. اما آیا این کلمه در سال ۲۰۲۵ هم به اندازه امروز جذاب و ماندگار است؟

نکات تکمیلی در انتخاب نام دامنه

  • تمدید دامنه: برخی افراد دامنه را ثبت  و مدتی آن را رها می‌کنند و وقتی برمی‌گردند با صحنه دردناک عدم تمدید و از دست دادن آن دامنه روبرو می‌شوند. اول  اینکه سعی کنید در صورتی که ممکن است دامنه را به مدت‌های طولانی ۳ یا ۵ ساله ثبت کنید و دوم اینکه دامنه را با ایمیلی ثبت کنید که به صورت مرتب چک می‌کنید تا در صورت سر رسیدن تاریخ تمدید دامنه، برای شما ایمیل اخطار ارسال شود.
  • عجله کردن ممنوع! برخی افراد برای خرید دامنه و راه اندازی سایت عجول هستند. اما باید به این دوستان گفت که انتخاب نام دامنه یک بحث بسیار جدی است و اگر بخواهید در سال‌های آینده دامنه جدیدی را ثبت کنید و تغییر دامنه دهید، از نظر مباحث سایت و سئو دچار مسائل جدی خواهید شد. پس یکبار با صبر، حوصله و دقت نام دامنه‌ای مناسب برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید و سپس با خیالی آسوده به کسب‌و‌کار حرفه‌ای خود بپردازید.
  • سخت گیری نکنید: یکی از دوستان من بخاطر انتخاب نام دامنه در حدود یکسال کسب‌و‌کار خود را شروع نکرد و زمانی که نام دامنه را انتخاب کرد دیگر شرایط کسب‌و‌کار مانند یکسال قبل مناسب نبود. واقعیت این است که بیش از آنکه انتخاب نام دامنه مناسب مهم باشد، نوع خدمات کسب‌و‌کار شما مهم است. کسب‌و‌کارهایی را می‌شناسیم و قطعا شما هم می‌شناسید که نام دامنه با مفهوم مشخصی ندارند اما موفقیت های بسیار بزرگی را کسب کرده‌اند.
  • خرید پسوندهای مختلف: همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم سعی کنید برای کسب‌و‌کارتان پسوندهای مختلف را خریداری کنید تا رقبا نتوانند از نام برند شما سواستفاده کنند. حتما پسوندهای دامنه com و ir را خریداری کنید و اگر یک فروشگاه اینترنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم shop  را نیز خریداری نمایید.

یک میانبر؛ ابزارهایی برای جستجوی نام دامنه خوب

پس از مهم شدن انتخاب دامین مناسب کسب‌و‌کار، سایت‌ها و ابزارهایی بوجود آمدند که نوع کسب‌و‌کار و کلماتی که در ذهن دارید را از شما می‌پرسند و نام دامنه های موجود (ثبت نشده) را به شما پیشنهاد می‌دهند. در این بخش به چند سایت مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم.

سایت برای انتخاب نام دامنه
  • سایت namemesh:   یکی از سایت‌های خوب و بسیار معروف و معتبر در زمینه پیشنهاد نام دامنه است. در این سایت شما می‌توانید دو یا سه کلمه کلیدی خود را مطرح کنید و سایت namemesh از بین ۶۰میلیون کلمه، بهترین پیشنهادها را در زمینه‌های مختلف مانند پسوندهای پراستفاده، پسوندهای جدید، پیشنهادهای سئویی و… به شما ارائه می‌دهد.
  • Domains bot: یکی دیگر از سایت های خوب که می تواند ایده شما را تبدیل به یک نام دامنه کند.
  • Shopify business name generator: شاپیفای به عنوان یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی معروف در جهان خدمتی را ارائه می‌دهد تا افرادی که قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود دارند از بین هزاران نام موجود، بهترین پیشنهادها را به افراد می‌دهد.

در ادامه چند سایت دیگر برای جستجوی نام دامنه را لیست می‌کنیم:

  • Lean domain search
  • Domainling
  • Hostspapa
  • Bust a name
  • Nameboy

اینها فقط چند ابزار در زمینه پیشنهاد نام دامنه است و اگر گوگل کنید، ابزارهای بسیار بیشتری را خواهید یافت.

تغییر نام دامنه

یکی دیگر از سوالاتی که افراد در خصوص نام دامنه می‌پرسند این است که آیا می‌توانم بعد از مدتی دامنه سایت خود را تغییر دهم؟ بگذارید اول بگوییم ارتباط دامنه و هاست (جایی که اطلاعات سایت قرار دارد) چیست؟

ارتباط دامنه و هاست

هاست فضایی است که شما سایت خود را در آن قرار می‌دهید. یک سایت شامل فایل‌ها و دیتابیس است که درون یک سرور یا هاست قرار می‌گیرد. آن سرور دارای یک ip و port است که به وسیله آن به اطلاعات آن دسترسی دارید. ممکن است درون یک سرویس بیشمار سایت در فایل های مختلف قرار داشته باشد و یا ممکن است سرور اختصاصی برای سایت شما باشد. برای اینکه بتوان اسم سایت را به راحتی در ذهن سپرد، دامنه‌ها بوجود آمدند. دامنه‌ها را با dns به سرور یا هاست متصل می‌کنند. زمانی که شما نام دامنه‌ای را می‌نویسید، این dnsها ipها و فایل های سایت موردنظر شما را فراخوانی می‌کنند. در نتیجه باید بگوییم با تغییر dns  (و البته دستوراتی در دیتابیس) به سادگی می‌توان سایت را با نام دامنه دیگری بالا آورد. یعنی امکان تغییر دامنه وجود دارد. اما متخصصان حوزه سئو اصلا به شما این پیشنهاد را نمی‌دهند، مگر اینکه دامنه شما به تازگی ثبت شده باشد.  اعتبار دامنه (domain authority) یکی از شاخص‌های کلیدی گوگل برای تعیین رتبه است. پس سعی کنید نامی را برای دامنه خود انتخاب کنید که دیگر هیچ وقت نیاز به تغییر نباشد.

سخن پایانی

سعی کردیم در این مطلب ابتدا به صورت مختصر به شما بگوییم دامنه چیست و اجزای آن چه نام دارند. تفاوت دامنه با url را شرح دادیم و آناتومی یک url را برای شما نوشتیم. با پسوندها آشنا شدیم و گفتیم که هرکدام از پسوندها در چه کسب‌و‌کارهایی استفاده می‌شوند. نکاتی در خصوص انتخاب نام دامنه، ایده‌هایی برای انتخاب دامین خوب و البته هشدارهایی نیز در مسیر این فرآیند در این مقاله دادیم. گفتیم که سعی کنید نامی انتخاب کنید که همیشه از آن استفاده شود و نیازی به تغییر نباشد.

باید در انتها تاکید کنیم که انتخاب نام دامنه، فقط انتخاب یک اسم نیست، انتخاب یک مفهوم برای کسب‌‌و‌کار است. باید برای انتخاب نام دامنه خوب برای کسب‌و‌کار، حتما با افرادی در حوزه برندینگ، سئو، تولید محتوا (بازاریابی محتوایی چیست؟) و سوشالیست‌ها مشورت کنید. ممکن است این افراد دلایلی برای رد یک نام دامنه داشته باشند که بسیار مهم است و ممکن است حتی پیشنهادهای جذاب‌تری برای شما مهیا کنند.

شما هم چالش انتخاب نام دامنه داشتید؟ در این مسیر چه تجربه‌ای کسب کردید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و سایر دوستان نردومایی به اشتراک بگذارید. اگر هم در مسیر انتخاب نام دامنه هستید، سوالتان را همینجا بپرسید تا ما و سایر دوستان به شما کمک کنیم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *