سئو (SEO) چیست؟ راهنمای جامع و ساده از فرآیند سئو سایت

سئو چیست

گوگل، مرجع پاسخ به تمامی سوالات ما در سطح اینترنت است. سوالاتی مانند: “قیمت بلیط سینما آفریقا (چند است؟)”، “زمان ثبت نام پیش فروش ایران خودرو (چه زمانی است؟)”، “سئو چیست؟”، “طرز تهیه فلافل (چگونه است)”، “قیمت لپ تاپ مک بوک 2021 (چند است؟)” و … . احتمالا شما هم این عبارات را در گوگل جستجو کرده‌اید. بر اساس اطلاعاتی که گوگل در اختیار ما قرار می‌دهد، به احتمال 96 درصد، شما پاسخ سوال خود را در نتایج جستجوی گوگل، پیدا می‌کنید.

بسیاری از عباراتی که ما در موتورهای جستجوگر (مثل گوگل) جستجو می‌کنیم، سوالاتی است که افراد بسیار زیادی به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات هستند. ما پس از پرسیدن سوال خود در موتور جستجوی گوگل، با 10 نتیجه در صفحه اول مواجه می‌شویم (با توجه به تعداد سایت‌های مناسبی که برای جستجو وجود دارد صفحات بعدی نیز ممکن است وجود داشته باشد) که بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط مراجع معتبر، 90 درصد کاربران، پاسخ سوال خود را در 3 نتیجه اول پیدا می‌کنند و از گوگل خارج می‌شوند. این در شرایطی است که فقط 0.2 درصد افراد به صفحه 2 از نتایج گوگل می‌روند. آزمایش درستی این اطلاعات هم بسیار ساده است: شما آخرین بار، چه زمانی به صفحه 2 نتایج برای پاسخ به سوال خود مراجعه کرده‌اید؟ پیش‌بینی می‌کنم پاسخ شما “به یاد نمی‌آورم” باشد. به همین دلیل یک جمله معروف در این زمینه وجود دارد:

اگر می‌خواهید یک جنازه مرده را از نگاه افراد مخفی کنید، آن را در صفحه دوم نتایج گوگل دفن کنید!

حال که متوجه شدیم جستجو در اینترنت چقدر اهمیت دارد در ادامه به تعریف سئو می‌پردازم.

سئو چیست؟

سئو یا SEO (Search Engine Optimization) به معنی بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر است. پرکاربردترین موتور جستجوگر در جهان و ایران، گوگل است. گوگل به تنهایی بیش از 98.9 درصد از جستجوهای ما ایرانی‌ها را به خود اختصاص داده است. در نتیجه، کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل، هدف نهایی ما در سئو سایت است.

طبق بررسی‌ها، 66 درصد از کاربرانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، وارد وبسایتی که در نتیجه اول است می‌شوند. این در شرایطی است که فقط 35 درصد از کاربران وارد نتیجه دوم می‌شوند. در مورد نتیجه سوم، این عدد به 23 درصد نزدیک می‌شود و نتیجه چهارم، معمولا کمتر از 9 درصد از کاربرانی که یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنند را جذب می‌کند. به همین دلیل، من عقیده دارم که:

سئو یک جنگ است. جنگی بین صدها و هزاران وب‌سایت که معمولا فقط 1 برنده دارد و آن هم وبسایتی است که در نتیجه اول جستجوی یک عبارت کلیدی است. شاید رتبه‌های بعدی هم بتوانند کاربرانی را جذب کنند اما آن‌ها برنده نیستند. فقط تلاش کرده‌اند که بازنده میدان نباشند!

چرا یک وبسایت، به سئو نیاز دارد؟

فرقی ندارد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. مهم این است که مخاطبان شما در گوگل، پاسخ سوالات خود را پیدا می‌کنند. پس کسب و کار شما هم نیاز دارد که در نتایج گوگل حضور داشته باشد. در ادامه، مواردی را پیرامون دلایلی برای انجام سئو سایت به شما معرفی می‌کنم.

امکان جذب بیشترین مخاطب هدفمند از طریق نتایج جستجو

معمولا در اغلب وبسایت‌های کسب و کار اینترنتی، بیشترین بازدید از طریق نتایج گوگل به دست می‌آید. این عدد معمولا چیزی بین 65 تا 85 درصد است (این مورد فقط یک تخمین و میانگین است که می‌تواند برای هر زمینه‌ای و با توجه به شرایط بازاریابی و برندینگ کسب و کار، متفاوت باشد). پس برای از دست ندادن مهم‌ترین کانال جذب کاربران، انجام فعالیت‌های سئو ضروری است.

ارزان و بهینه!

سئو، ارزشمند و ارزان است! این مهم‌ترین شعار من در زمینه سئو است! بر اساس منابع معتبر، سئو یکی از 3 کانال ارزان قیمت در بین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است!

در کنار ارزان قیمت بودن، نرخ تبدیل بسیار خوبی که دارد، باعث می‌شود در نهایت، ROI فوق‌العاده خوبی را از سئو به دست بیاورید.

نیاز اولیه برای دیگر کمپین‌های مارکتینگ‎

فرض کنید برای معرفی کسب و کار خود و افزایش آگاهی از برند، اقدام به انجام تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها در سطح شهر کرده‌اید. کاربرانی که با شما برای اولین بار آشنا می‌شوند، معمولا نام برند شما را در گوگل جستجو می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر مخاطبان‌تان پس از جستجوی نام برند شما، به وبسایت شما نرسند؟ احتمالا شما آن مخاطبان را از دست می‌دهید؛ و برای برند دیگری که در گوگل بالاتر از شما می‌آید تبلیغ کردید.

شرایط مشابهی می‌تواند در تبلیغات دهان به دهان برای شما اتفاق بیفتد. حتی تاثیر کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هم می‌تواند از این طریق کم شود. فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی در زمینه لوازم آرایشی بهداشتی راه‌اندازی کرده‌اید. برای ایجاد Brand Awareness، در صفحه صدف‌بیوتی در اینستاگرام (یک اینفلونسر معروف در زمینه لوازم آرایشی در اینستاگرام و یوتیوب)، تبلیغاتی را منتشر کرده‌اید. مخاطبان شما برای مشاهده تمامی محصولات وبسایت شما، قصد دارند وارد وبسایت شما شوند. چه اتفاقی می‌افتد اگر این مخاطبان، وبسایت شما را در نتایج پیدا نکنند؟ احتمالا از خدمات و محصولات شما دلسرد می‌شوند و شما کاربرانی که احتمال خرید محصولات شما را داشته‌اند را از دست می‌دهید. این یکی از بدترین اتفاقات ممکن در قیف بازاریابی و فروش است!

افزایش اعتماد به برند

بر طرف کردن نیاز مخاطبان، همیشه احساس خوبی را از برند برای کابران به یادگار می‌گذارد. نیازهایی که معمولا حول محور خدمات کسب و کار شما است. برای مثال، یک شرکت خدمات گردشگری را در نظر بگیرید. افراد زیادی همواره به دنبال بهترین مقصد برای سفر هستند. اگر این وبسایت، پیشنهادات خوبی را در مجله خود به این دسته از افراد بدهد، احتمال اینکه کاربران خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود را از این وبسایت انجام دهند خیلی بیشتر است. به این نوع از جذب مخاطب، بازاریابی محتوایی می‌گویند.

افزایش فروش مستقیم

زمانی که نیازی در مورد یک خدمت در مخاطب حس شود، احتمالا راحت‌ترین راه پیش روی او جستجو در گوگل است. به عنوان مثال، شخصی را در نظر بگیرید که برای جلوگیری از سرقت خودروی خود، قصد نصب ردیاب خودرو را دارد. این شخص، احتمالا عباراتی حول مهور “قیمت ردیاب خوردو” یا “خرید ردیاب خودرو” را در گوگل جستجو می‌کند و پس از تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین مدل، خرید خود را انجام می‌دهد.

تفاوت SEO با SEM چیست؟

تبلیغات گوگلی یا SEM (Search Engine Marketing) به معنی کسب رتبه‌های برتر در نتایج گوگل به واسطه تبلیغات در گوگل است. به این معنی که شما به ازای پرداخت هزینه به گوگل بعنوان تبلیغات، به صورت موقت به نتایج برتر می‌رسید. زمانی که بودجه کمپین شما به اتمام برسد، این رتبه کاملا از بین می‌رود. این روش، معمولا هزینه زیادی دارد اما از مزایای کلیدی آن نمی‌توان صرف نظر کرد. مثل: سریع‌ترین راه برای کسب رتبه در نتایج گوگل.

سئو، 2 مزیت کلیدی نسبت به دیگر کانال‌های بازاریابی از جمله SEM دارد:

  • بر خلاف SEM در صورتی که بودجه سئو را قطع کنیم همچنان می‌توانیم ورودی مناسبی از طریق گوگل داشته باشیم. (البته باید توجه داشت برای حفظ جایگاه در بلند مدت باید برای تولید محتوا و لینکسازی بودجه در نظر گرفت)
  • سئو هزینه پایین‌تری نسبت به دیگر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دارد.

تا اینجا سعی کردم شما را با چیستی سئو آشنا کنم و توضیحاتی در مورد اینکه تمامی وبسایت‌ها نیاز به انجام خدمات سئو دارند دادم. در ادامه شما را با فرآیند سئو و اقداماتی که باید برای بهینه‌سازی و سئو سایت انجام شود آشنا می‌کنم.

فرآیند سئو وبسایت

فرآیند سئو وبسایت

معمولا تمامی اقداماتی که بر روی وبسایت شما و برای برند شما اتفاق می‌افتد، بر روی سئو سایت شما تاثیرگذار است! برای مثال، فرض کنید یک تبلیغاتی محیطی گسترده را در کشور اجرا کرده‌اید. در این شرایط، احتمالا جستجوی نام برند شما در گوگل، بسیار بالا می‌رود. اینکه افراد بسیار زیادی به دنبال خدمات شما هستند، سیگنال بسیار خوبی به گوگل می‌دهد. در نتیجه، تاثیر مثبت خوبی بر روی سئو وبسایت شما می‌گذارد. در ادامه، اقدامات کلیدی که برای انجام سئو سایت نیاز است انجام شود را توضیح می‌دهم.

سئو داخلی، گام اول برای بهینه‌سازی

تمامی اقداماتی که در وبسایت شما با هدف بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج گوگل انجام می‌شود را سئو داخلی یا On-Page SEO می‌نامیم. این اقدامات معمولا شامل بهبود وضعیت محتوایی وبسایت و بهبود شرایط فنی وبسایت، بهبود تجربه کاربری و … می‌باشد.

بصورت دقیق‌تر، تکمیل محتوای تمامی صفحات خدمات و محصولات شما، ارائه محتوای مناسب و هدفمند در صفحه نخست وبسایت، انتشار مقالات کاربردی مرتبط با زمینه کاری باعث بهبود وضعیت جایگاه شما در نتایج گوگل می‌شود.

همچنین ایجاد زیرساخت فنی و ساختاری برای وبسایت شما، یکی از مهم‌ ترین اقدامات برای انجام سئو است. ایجاد زیرساخت مناسب کمک می‌کند وبسایت شما پتانسیل کسب جایگاه در عبارات کلیدی مرتبط با صنعت شما را داشته باشد. در غیر این صورت، شما امکان کسب رتبه در بسیاری از عبارات کلیدی را در صفحات هدف که بهترین نرخ تبدیل را خواهند داشت از دست خواهید داد!

سئو فنی

سئو فنی (Technical SEO)؛ زمین بازی متخصصین سئو!

پیاده‌سازی بهترین استراتژی‌های سئو بر روی وبسایتی که از نظر فنی مشکلات زیادی دارد، مثل قرار دادن بهترین امکانات رفاهی بر روی خودرو پیکان است. در هر صورت، این ماشین قدرت گذشتن از سرعت 130 کیلومتر بر ساعت را ندارد! پس قرار دادن آن امکانات، صندلی و … بر روی پیکان، هزینه اضافی است و نتیجه خاصی را در بر نخواهد داشت.

از نظر من، هرچه وبسایت از نظر فنی بهینه‌تر باشد، هزینه‌ها را در دیگر فعالیت‌های سئو کاهش می‌دهد (هزینه مالی و هزینه زمانی). پس منطقی است که ابتدا وبسایت را از نظر فنی و زیرساختی به شرایط لازم برسانیم و سپس دیگر اقدامات را انجام دهیم. اما شاید از نظر شما سوال باشد که منظور از بهینه‌سازی فنی وبسایت چیست و به چه وبسایتی، از نظر سئو بهینه می‌گویند؟ من در مقاله “سئو تکنیکال چیست؟” بصورت کامل به این موضوع خواهم پرداخت.

محتوا؛ پادشاه ازل تا ابد!

محتوا پادشاه است! این یکی از معروف‌ترین جملات در زمینه سئو است. محتوا عنصر کلیدی برای جذب مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری است.

محتوا شامل متن، تصویر، ویدیو، پادکست، و … می‌شود. در واقع وبسایتی که محتوای کافی نداشته باشد، دلیلی وجود ندارد که مخاطبان از خدمات و محصولات آن کسب و کار استفاده کنند. یک فروشگاه اینترنتی لپ‌تاپ را در نظر بگیرید که هیچ توضیح و هیچ اطلاعاتی از لپ‌تاپ‌های خود در وبسایت خود منتشر نکرده است. منطقی است که کاربران، بدون دیدن مشخصات فنی، تصاویر محصول و توضیحات تکمیلی، اقدام به خرید آن لپ‌تاپ نکنند!

اما فرآیند تولید و بهبود محتوا باید مستمر باشد. متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که محتوا فقط انتشار مقاله در بخش مجله / وبلاگ وبسایت است! اما شاید بروزرسانی لیست قیمت محصولات، نوعی ایجاد تازگی (Freshness) محتوا باشد. من در مقاله “بهینه‌سازی محتوا یعنی چه” توضیحات کاملی در این مورد ارائه خواهم کرد.

در این بخش با تاثیر محتوا بر سئو یا Content SEO آشنا شدیم. اما آیا محتوا همه چیز است؟ آیا فقط انتشار و بهبود محتوا برای کسب رتبه در نتایج برتر گوگل کافی است؟ پاسخ من “خیر” است! در بخش بعد، شما را با بازوی قدرتمندی در کنار محتوا آشنا می‌کنم!

سئو خارجی؛ شمشیر 2 لبه!

2 شرایط را در نظر بگیرید. شرایطی از یک فرد که مدام توضیحات تخصصی بسیاری در زمینه کاری خود می‌دهد ولی هیچ شخصی دنبال کننده صحبت‌های او نیست. در شرایط دیگر، فرض کنید وارد یک سمینار چند هزار نفره می‌شوید که همه حضار، در حال گوش دادن به سخنران هستند و مدام وی را تشویق می‌کنند. شما بیشتر تمایل دارید به صحبت‌های کدام یک از این افراد گوش بدهید؟ احتمالا نفر دوم که در حال سخنرانی در سمینار است!

گوگل هم الگوریتمی مشابه طرز فکر شما را دارد! یعنی احتمال رتبه گرفتن وب‌سایتی که تمامی رسانه‌های معتبر در حال توضیح و معرفی خدمات او هستند، بیشتر از وبسایتی است که شاید مدت‌هاست در حال انتشار محتوای بسیار خوبی است اما کسی در مورد خدمات و محصولات آن صحبت نمی‌کند.

سئو خارجی یا Off-Page SEO به انجام تمامی اقداماتی که خارج از وبسایت شما با هدف کسب رتبه‌های برتر در نتایج گوگل انجام می‌شود می‌گویند. این اقدامات به صورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • دریافت لینک ورودی از وبسایت‌های معتبر و مرتبط با زمینه کاری
  • برندینگ و نرخ جستجوی نام برند

نتیجه‌گیری

یکی از بازوهای قدرت و رشد یک کسب و کار اینترنتی، سئو است! اما وبسایت‌ها و کسب و کارهای زیادی متاسفانه بسادگی از کنار آن رد می‌شوند. در صورتی که سئو می‌تواند بیشترین سر نخ (Lead) را برای آن کسب و کار ایجاد کند.

فرآیند سئو همانقدر که مهم است، پیچیده است! طوری‌که من فرآیند آغاز سئو سایت را پیش از طراحی UI/UX یک وبسایت می‌بینم. جایی که ساختار صفحات، نحوه چینش المان‌ها و ماهیت هر صفحه اهمیت پیدا می‌کند.

آیا تجربه‌ای از سئو سایت دارید؟ تعریف شما از واژه سئو چیست؟ سوالی در رابطه با سئو سایت دارید؟ در بخش نظرات این صفحه آن را مطرح کنید!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *