8 مدل از انواع محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها

8 مدل از انواع محتوا و نحوه استفاده از آن‌ها

زمانی که “بازاریابی محتوایی” را می شنوید، چه چیزی به ذهنتان می آید؟ احتمالاً همانند اکثر کسب‌وکارهای حاضر در فضای وب، یک وبلاگ دارید که آن را بروزرسانی می کند و به همراه آن بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام می دهید.

با این که وبلاگ ابزاری قدرتمند و تاثیر گذار است، اما مدل های گوناگونی از انواع محتوا وجود دارد که شما می توانید به بازاریابی خود اضافه کنید.

داشتن انواع محتوا در بازاریابی، به شما کمک می کند تا به مشتریان مختلفی از طریق روش های گوناگون دست پیدا کنید. در بسیاری از مواقع، استفاده از انواع محتوا برای مراحل گوناگون قیف بازاریابی نتایج بسیار شگفت انگیزی دارد.

در این مقاله به 8 مدل از محبوب ترین انواع محتوا نگاهی خواهیم انداخت و نحوه استفاده آن‌ها برای تولید لید بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر بیان خواهیم کرد.

1 – وبلاگ

به عنوان اولین محتوا باید درباره داشتن و مدیریت وبلاگ (Blog) صحبت کنیم. برای بسیاری از برندها محتوای متنی در وبلاگ ها، مرکز اصلی استراتژی بازاریابی محتوایی آن‌هاست. این موضوع دلایل ساده ای دارد: پست های وبلاگ زمان زیادی برای نوشتن نمی گیرند، به وسیله موتورهای جستجو مانند گوگل قابل دسترسی هستند، کاربران از خواندن آن راضی هستند و آن ها را با دیگران به اشتراک می گذارند و این روشی راحت برای ارائه ارزش با هزینه پایین است.

محتوای متنی و وبلاگ

پست‌های وبلاگ برای ساخت ارتباط با خوانندگان گزینه مناسبی هستند که در نهایت منجر به تولید سرنخ فروش و تبدیل شدن به مشتری می گردد. مدیریت یک وبلاگ با ثبات، با قرار دادن مقالات با کیفیت به طور مداوم منجر به افزایش ترافیک ورودی به سایت می گردد.

با این که وبلاگ نویسی راحت ترین نوع محتوا در بازاریابی محتوایی است، اما مدلی از محتواست که بسیاری از برندها را در تله می اندازد.

رایج ترین اشتباهاتی که باید از آن ها دوری کنید شامل موارد زیر است:

  • درج نکردن مداوم مقاله: اگر به طور مداوم و برنامه ریزی شده پست های جدیدی در وبلاگ خود درج نکنید، پس از مدتی عادت نوشتن از بین می رود و خواننده های خود را از دست می دهید. به یاد داشته باشید که به طور مداوم مقالات (پست های) محبوب و پربازدید خود را به روز رسانی کنید. مخصوصاً اگر در رتبه های بالای گوگل قرار دارید.
  • بهینه نکردن وبلاگ ها برای تولید لید یا فروش: همیشه یک CTA (اقدام به عمل) داشته باشید. حداقل برخی از مقالات شما باید اطلاعاتی داشته باشند که چگونه محصولات یا خدمات شما به مشکل مورد بحث در مقاله کمک می کند.
  • لینک ندادن به محتوای خودتان: با این که دوست دارید کاربران تبدیل به مشتری شوند، این موضوع ممکن است کمی زمان ببرد. از لینک های داخلی استفاده کنید تا کاربران را به دیگر مقالات سایت هدایت کنید. این کار باعث کاهش Bounce Rate می شود و مخاطب را با برند شما آشناتر می کند.
  • توجه نکردن به سئو: یکی از مواردی که به افزایش بازدید و در نتیجه فروش شما منجر می شود، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. مقالات خود را تا جای ممکن برای سئو آماده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید مقاله سئو چیست؟ را در وبلاگ نردو مطالعه کنید.

2 – محتوای طولانی

محتوای طولانی (Long Form Content) نوعی از محتوا است که به صورت رایگان و آنلاین در دسترس مخاطبان قرار دارد و هدف آن افزایش لیست مشترکین سایت است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که به خواننده بگویید: “برای آگاهی از این که قسمت بعدی مقاله چه زمانی ارائه می شود، فرم اشتراک را تکمیل کنید.”

آموزش های کامل و چند مرحله ای یکی از بهترین نوع های محتواست که می توانید در این بخش تهیه کنید. این آموزش ها شامل 5000 تا 15000 کلمه هستند که در مقالات سریالی منتشر می شوند و مخاطب را تشویق می کنند تا از سایت خارج نشود و مقالات را پشت سر هم مطالعه کند. تمامی موارد یک موضوع در این مقالات در نظر گرفته می شود و به همین دلیل کاربر جایی نمی رود.

به یاد داشته باشید که این آموزش‌ها را به فصل های قابل فهم تقسیم کنید و به صورت خیلی زیاد آن ها را در جاهای مختلف تبلیغ و ترویج دهید. کاربران باید بدانند که چنین مقالاتی در حال انتشار است.

نمونه ای از این مدل محتوا را می توانید در سایت Moz مشاهده کنید.

3 – مطالعات موردی

مطالعات موردی (Case Studies)، آزمایشات و تجربه های عمیق درباره یک سناریو یا مثال هستند که باید شامل دانش و اطلاعات عملی باشند. این نوع از محتوا به چند دلیل جذاب است: به مخاطب نشان می دهد شما در زمینه کاری‌تان با تجربه هستید، کاملاً خاص هستند و به صورت زیادی به اشتراک گذاشته می شوند، زیرا که این محتوا را شما به طور اختصاصی تهیه کرده‌اید و شخص یا سایت دیگری نمی‌تواند آن را استفاده کند.

تولید مطالعات موردی

مطالعات موردی معمولاً زمانی اثربخشی زیادتری دارند که از یک مدل مناسب استفاده کنند:

خلاصه‌ای از مطالعه بنویسید، مشکل یا فرضیه های خود را تشریح کنید، راه حل خود را توضیح دهید و در نهایت به نتایج اشاره کنید و به خواننده بگویید چرا این نتایج مهم هستند.

بزرگ‌ترین اشتباهی که در مطالعات موردی قابل مشاهده است این است که نویسنده تنها به نتایج اشاره می کند و چیز دیگری را به خواننده ارائه نمی دهد. این نوع از مطالعات موردی بسیار خسته کننده هستند و کاربر نمی داند چرا باید آن ها را بخواند. گاهی این بدان معناست که آن ها به هیچ عنوان عملی و قابل استفاده نیستند.

مطالعه موردی را همانند یک پست وبلاگ آماده کنید و از “چرا ها” و “چگونه ها” استفاده کنید.

4 – White Papers

White Papers محتوای عمیق علمی هستند که می توانند راهکار و اطلاعات راجع به موضوع خاصی ارائه دهند. تمرکز در این نوع محتوا بر روی جزئیات است. این محتواها برای رهبری صنعت کاری‌تان استثنایی و فوق العاده هستند و به طرز باور نکردنی به جذب سرنخ فروش جدید منجر می شوند.

به دلیل این که برای تولید محتوا نیاز به دانش و اطلاعات زیادی دارید، زمان بیشتری را برای نوشتن White Paper باید صرف کنید (توجه کنید White Paper اگر نیاز به استخدام کسی برای نوشتن این گونه محتوا دارید نسبت به سایر انواع محتوا، گران تر است). برای شروع باید خلاصه یا مقدمه وجود داشته باشد و بقیه قسمت ها هم به بخش های متفاوت تقسیم شوند. اگر White Paper بیشتر از چند صفحه باشد باید فهرستی برای آن آماده کنید.

White Paper باید بر روی مشکلی خاص متمرکز باشد (به عنوان مثال نیاز به افزایش اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی) و شامل راه حل باشد (مانند استفاده از هشتگ‎‌ها، تنظیم تقویم محتوایی و استفاده از محتوای مخاطب). در بسیاری از موارد، شما مدعی هستید موارد مطرح شده از سمت شما بهترین روش برای حل مشکل است. محتوای با کیفیتی همانند White Paper به افزایش فروش محصولات و خدمات شما کمک شایانی خواهد کرد.

در فضای وب فارسی کمتر می توان White Paper مشاهده کرد. اگر شما نمونه ای مشاهده کرده اید در قسمت نظرات بیان کنید.

5 – کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی (Ebooks) زمانی که اقدام به نوشتن آن برای اولین بار می کنید ترسناک خواهد بود، اما یکی از بهترین مدل های جذب لید است. زمان و هزینه آماده سازی کتاب الکترونیکی زیاد است اما شما می توانید تولید آن را به فریلنسری که تجربه و سابقه تولید آن را دارد برون سپاری کنید.

انواع محتوا: کتاب الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی می توانند 5 صفحه باشند یا 30 صفحه، اما باید ارزش مناسبی به خواننده ارائه دهند. بسیاری از کتاب های الکترونیکی موجود در سطح اینترنت درباره این هستند که چرا تبلیغات خوب و شگفت انگیز است اما کوچکترین راهکاری ارائه نمی دهند.

این نوع از کتاب های الکترونیکی کاربر را برای خرید متقاعد نمی کنند. شما می توانید محصول یا خدمات‌تان را به عنوان راهکار در کتاب توضیح دهید اما توجه کنید این بخش بیشتر از 10% کتاب نباشد (حتی 5% هم خیلی زیاد است).

6 – اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک یا اینفوگرافی ها تصاویری هستند که حجم زیادی از اطلاعات به صورت بصری در آن ها قرار داده شده است و کاربر می تواند در یک نگاه اطلاعات بسیار زیادی راجع به یک موضوع به دست آورد.

به عنوان مثال اگر 15 آمار از یک مطالعه موردی را دارید، کدام را ترجیح می دهید؟ یک اینفوگرافی با نمایش اطلاعات، نمودارها و متون گرافیکی در کنار آمارها یا تنها لیستی از اطلاعات آماری.

انواع محتوا: اینفوگرافی

اینفوگرافی بهترین محتوا برای جذب اشتراک گذاری بیشتر است و باعث می شود محتوای شما به صورت ویروسی در بین مخاطبان پخش شود. اگر به جنبه SEO در این محتوا نگاه کنیم، به دلیل اشتراک گذاری زیاد تعداد زیادی بک لینک برای سایت شما ایجاد می شود.

انواع مختلفی از اینفوگرافی ها وجود دارد که شما می توانید انتخاب کنید، ولی برخی از موارد باید همیشه ثابت باشند. باید طراحی ها را ساده و تمیز نگه دارید تا کاربر گیج نشود. همانند چک لیست ها، فضای سفید زیادی در نظر بگیرید. محتوا را به بخش های مختلف تقسیم کنید و با انتخاب عنوان درست به مخاطب بگویید اینفوگرافی درباره چیست.

7 – چک لیست ها و قالب ها برای دانلود

شاید بتوان گفت بهترین گزینه برای تولید لید، چک لیست ها و قالب های قابل استفاده برای مخاطبین است. این گزینه بسیرا کاربردی است. بسیاری از منابع هستند که کاربرها روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند و زمان زیادی برای ساخت نیاز ندارند.

می توانید از این محتوا استفاده کنید و در ازای آن از کاربران ایمیل یا مشخصات دریافت کنید. قالب های آماده را می توانید در انتهای وبلاگ‌ها یا ویدئوها قرار دهید.

قالب ها و چک‌لیست های قابل دانلود باید شامل اثر برند شما باشند و البته بتوان آن ها را کپی کرد. برای مثال در سایت نردو شما می توانید تقویم محتوایی آماده شده را دانلود و استفاده کنید. برای این کار کافیست عبارت “دانلود تقویم محتوا” را جستجو و وارد سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ نردوما شوید.

8 – ویدئوها

ویدئو همیشه جزوی از “بازاریابی محتوایی” نیست، ولی باید به آن توجه شود. ویدئو متحرک و جذاب است و توجه کاربران را جلب می کند. کاربران ترجیح می دهند به جای خواندن مقاله یک ویدئوی ساده را مشاهده کنند. بنابراین لازم است از ویدئو در استراتژی محتوایی خود استفاده کنید. از ویدئو می توانید در آموزش ها و معرفی محصولات استفاده کنید؛ کاربران زیادی علاقه مندند به جای خواندن درباره محصولات، یک ویدئو از آن را مشاهده کنند. این موضوع در بازاریابی B2B بسیار استفاده می شود.

انواع محتوا: محتوای ویدئویی

ویدئوی ساخته شده را هم در کمپین های بازاریابی محتوایی و هم در بازاریابی شبکه های اجتماعی ترویج دهید. ساده ترین راه برای استفاده در بازاریابی محتوایی بارگزاری آن در سایت هایی مانند آپارات و نمایش آن ها در وبلاگ ها و صفحات مختلف سایت‌تان است.

تمام ویدئوها باید ارزشی به مخاطب ارائه کنند و در انتهای تمام آن ها باید CTA برای هدایت کاربر به قیف فروش در نظر گرفته شود. اگر می توانید آن ها را به لندینگ پیج ها و یا سایت‌تان هدایت کنید.

نتیجه

وبلاگ می تواند تمرکز اصلی شما در فرآیند استراتژی بازاریابی محتوایی باشد؛ اما نباید تنها نوع از محتوا باشد که برای افزایش ترافیک، تولید لید و فروش استفاده می کنید. یک استراتژی مناسب بازاریابی محتوایی استوار کمک می کند تا کمپین های طولانی و موفقی را تجربه کنید. بازاریابی محتوایی سرمایه گزاری بزرگ بر روی شرکت‌تان است که می توانید به نتایج بسیار خوبی از آن برسید.

شما چه فکر می کنید؟ کدام یک از انواع محتوا مناسب کسب و کار شماست؟ تجربه شما از استفاده از محتواهای بالا چگونه است؟ مشتریان به کدام یک توجه بیشتری می کنند؟ شما می توانید تجربیات خود را از طریق بخش نظرات با سایرین به اشتراک بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *