7 مرحله آماده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۷ مرحله آماده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

شکی وجود ندارد که در چشم اندازهای جدید، قسمت اعظم استراتژی بازاریابی، مربوط به بخش دیجیتال است. مشتریان و کسب و کار ها معمولا همیشه آنلاین هستند و شما می خواهید رفتار آن ها را در مکان هایی که بیشتر زمان خود را سپری میی کنند مشاهده کنید و بر اساس آن برای جذبشان اقدام نمایید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در حالیکه شما یک کسب و کار را رشد می دهید، به نظر می رسد که این چشم اندازه در حال توسعه نیز می تواند به سرعت فراگیر شود. کار به اندازه کافی وجود دارد – اما اینکه شما چگونه می خواهید برای ایجاد، تنظیم و حفظ استراتژی دیجیتال مارکتینگ عمل کنید بسیار مهم است.

ما یک لیستی از هفت قدم برای تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال تهیه کرده ایم که هر بازاریابی می تواند برای کمک به تیم خود و رشد کسب و کارشان از آن استفاده کنند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور خلاصه : استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه از فعالیت هایی است که شما برای رسیدن به اهدافتان با استفاده از ابزارهای آنلاین انجام می دهید. واژه (( استراتژی)) ممکن است ترسناک باشد اما ساخت یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر دشوار نیست.

به عبارت ساده تر : استراتژی یک برنامه برای رسیدن به هدف یا اهداف مطلوب است. برای مثال ممکن است هدف شما ایجاد 25% لید بیشتر نسبت به سال گذشته از طریق سایت باشد.

بسته به اندازه کسب و کار شما، استراتژی دیجیتال مارکتینگ امکان دارد شامل چند هدف و چند بخش متحرک باشد . متمرکز شدن به استراتژی به این روش ساده به شما در تمرکز بیشتر به اهدافتان کمک می کند.

با وجود ساده سازی استراتژی از سوی ما، شکی وجود ندارد که تهیه استراتژی برای اولین بار می تواند دشوار باشد.

اجازه دهید بحثی را ابتدا مطرح کنیم در مورد کمپین دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با استراتژی دیجیتال مارکتینگ و سپس هفت بخش استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بیان کنیم.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اغلب کمپین دیجیتال مارکتینگ را با استراتژی دیجیتال مارکتینگ اشتباه می گیرند. اما چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟ استراتژی دیجیتال مجموعه از اقدامات برای رسیدن به اهداف کلی است. کمپین دیجیتال مارکتینگ اقداماتی از استراتژی است که شما را به سمت دستیابی به هدفتان هدایت می کند. برای مثال تصمیم می گیرد یک کمپین برای به اشتراک گذاری محتوای پر کاربرد در توییتر ، برای ایجاد سرنخ بیشتر اجرا کنید. این کمپین قسمتی از استراتژی شما برای ایجاد لید است.

ذکر این نکته ضروری است که یک کمپین حتی اگر چندین سال طول بکشد باز هم یک استراتژی نیست – آن هنوز یک تاکتیک است که در کنار دیگر کمپین ها برای ساخت استراتژی قرار می گیرد.

حالا که با اصول استراتژی دیجیتال مارکتینگ و کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم اجازه دهید به نحوه ساخت استراتژی بپردازیم.


چگونه یک استراتژی دیجیتال جامع بنویسیم ؟  استراتژی بازاریابی دیجیتالی

  1. پرسونای خریداران خود را مشخص کنید
  2. اهداف خود را مشخص کنید و ابزار دیجیتال مارکتینگ که نیاز دارید را شناسایی نمایید.
  3. کانال ها و دارایی های خود را ارزیابی کنید.
  4. برای رسانه های اختصاصی خود برنامه ریزی کنید.
  5. برای رسانه های اکتسابی برنامه ریزی کنید.
  6. برای رسانه های پرداختی برنامه ریزی کنید.
  7. همه موارد را با هم ترکیب کنید.

  1. پرسونای خریداران خود را مشخص کنید.

برای هر استراتژی بازاریابی ای – چه آنلاین چه آفلاین – شما نیاز دارید بدانید چگونه بازاریابی می کنید. بهترین دیجیتال مارکتینگ، استراتژی ای است که بر اساس جزئیات شخصیتی خریداران ساخته شده باشد و اولین قدم، ساختن آن است.

پرسونای خریداران، مشتریان ایده آل شما را نشان می دهد و می توان با تحقیق و نظرسنجی و مصاحبه با مخاطبان هدف کسب و کارتان ، آن را ایجاد کرد. این اطلاعات تا جایی که ممکن است باید واقعی باشد، زیرا اگر فرضیات شما اشتباه باشد منجر به اتخاذ تصمیمات غلط در استراتژی می شود.

برای داشتن یک تصویر مشخص از مشتریان ایده آل ، تحقیفات شما باید شامل ترکیبی از مشتریان ، مشتریان هدف و افرادی خارج از پایگاه داده ای شما ( data base) که هم ردیف با مخاطب هدف شما هستند شامل شود.

اما چه نوع اطلاعاتی باید برای نوشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ در مورد پرسونای مشتریان خود جمع آوری کنیم؟ این بستگی به کسب و کار شما دارد و اینکه کسب و کار شما B2B  است یا B2C؟ قیمت محصولات شما پایین است یا زیاد؟ چند نکته در اینجا برایتان می آوریم اما برای اینکه شما آن ها را درست تنظیم کنید به نوع کسب و کارتان دقت کنید

اطلاعات کمی ( اطلاعات جمعیت شناختی )

موقعیت : شما می توانید این مورد را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید. آنالیز اینکه ترافیک سایت شما از چه جاهایی است در آنالیتیکس مشخص است.

سن : بسته به نوع کسب و کار شما ممکن است مناسب باشد یا نباشد. بهتر است که این اطلاعات  به وسیله شناسایی روند ( ترند ) موجود در چشم اندازه و پایگاه داده مشتری جمع آوری می شود.

درآمد : بهتر است که جمع آوری این اطلاعات حساس با مصاحبه شخصی صورت گرفته شود. زیرا ممکن است افراد مایل به اعلام درآمد خود بصورت آنلاین نباشند.

عنوان شغلی : این مورد چیزی است که شما می توانید یک اطلاعات غیر معمول از مشتری خود بگیرید و بیشتر برای کمپین های B2B  مناسب است.

اطلاعات کیفی ( اطلاعات روانشناسی )

  • اهداف : بسته به نیازی که محصولات و خدمات شما آن ها را تامین می کند، امکان دارد از اهدافی که پرسونای شما می خواهد به آن برسد ، ایده خوبی داشته باشید. بهرحال بهتر است که فرضیات شما با صحبت کردن با مشتری به خوبی فروش و خدمات برطرف شود.
  • چالش ها : چندین بار با مشتریان خود صحبت کنید تا از مشکلات رایج بین آن ها ایده هایی برای رفع مشکلات بدست آورید.
  • سرگرمی و علاقه : با مشتریان و افراد هم ردیف آن ها صحبت کنید و متوجه علاقه و تفریحات آن ها شوید. برای شما مفید است که به طور مثال بدانید قسمت اعظم مخاطبان شما به تناسب اندام علاقه دارند و این مورد می تواند در آینده برای تولید محتوا به کمک شما بیاید.
  • الویت ها : با مشتریان و افراد مشابه آن ها در رابطه با کسب و کار شما و اینکه چه چیزی برای آن ها اهمیت زیادی دارد گفت و گو کنید. برای مثال اگر یک شرکت تولید نرم افزار B2B هستید، دانستن اینکه خدمات مشتری برای مخاطبان شما یک مزیت رقابتی است بسیار اهمیت دارد.

این اطلاعات را بیابید و یک یا چند شخصیت را بسازید و مطمئن شوید آن ها هسته استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما هستند.


  1. اهداف و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که نیاز دارید را شناسایی کنید

اهداف بازاریابی شما با اهداف ابتدایی کسب و کارتان گره خورده است. برای مثال ، اگر هدف کسب و کار شما افزایش 20 % درآمد آنلاین باشد، هدف شما به عنوان بازاریاب ممکن است تولید 50 % لید بیشتر از طریق سایت نسبت به سال قبل، برای کمک به افزایش فروش شرکت باشد. هدف اصلی شما هرچه که باشد، شما باید بدانید چگونه آن را اندازه گیری کنید و از همه مهمتر، بتوانید اندازه بگیرید. ( ابزار دیجیتال مناسب را در اختیار داشته باشد ) اینکه چگونه می توانید کارایی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را اندازه بگیرید به نوع کسب و کار شما و هدف شما بستگی دارد. اما حیاتی است که مطمئن شودی توانایی انجام این کار را دارید، زیرا معیاری است که به شما برای تنظیم استراتژی بهتر در آینده کمک خواهد کرد.


  1. کانال ها و دارایی های بازاریابی دیجیتال موجود را بشناسید.

هنگامی که به کاربرد کانال ها و دارایی های بازاریابی دیجیتال بر روی استراتژی فکر می کنید، داشتن یک تصویر کلی از آنچه دارید به شما کمک می کند تا دچار اشتباه نشوید. رسانه های خصوصی، اکتسابی و تبلیغی یک دسته بندی از  ابزار ها و کانال های دیجیتال می باشد.

رسانه خصوصی : این مورد به دارایی دیجیتالی مربوط می شود که به برند یا شرکت شما تعلق دارد. میخواهد یک وبسایت باشد یا یک پروفایل، یک رسانه اجتماعی، محتوای بلاگ یا تصویر. کانال اختصاصی چیزی است که کنترل آن به صورت کامل متعلق به کسب و کار شماست.

رسانه اکتسابی : به سادگی می توان گفت که این نوع رسانه ها از طریق تبلیغ دهان به دهان به شما رسیده است. نمونه این نوع رسانه ها محتوایی است از شما که در وبسایت های دیگر نشر داده شده است. در حقیقت می توان گفت رسانه های اکتسابی نتیجه کارهای شماست. رسانه های اکتسابی را می توانید از طریق محتوایی که مردم از شما به اشتراک می گذارند بدست آورید.

رسانه های تبلیغی : به رسانه ای گفته می شود که با دریافت پول سعی می کند توجه مخاطبانش را به برند شما جلب کند. مانند google adwords، پست های رسانه های اجتماعی و هر رسانه ای که با پرداخت مستقیم مطالب شما را به نمایش می گذارند.

آنچه که در حال جمع آوری آن هستید و هر رسانه یا دارایی هایی که دارید در یک صفحه طبقه بندی کنید، به طوری که تصویری روشن از رسانه های خصوصی، اکتسابی و تبلیغی خود داشته باشید.

استراتژی بازاریابی شما ممکن است ترکیبی از هر سه رسانه باشد، که همه آن ها با هم برای رسیدن شما به هدفتان است. برای مثال شاید بخواهید محتوای خوبی در صفحه فرود خود قرار دهید تا تعدادی سرنخ فروش جذب کنید. همچنین شاید  تصمیم بگیرید برای تقویت مطلب و جذب لید بیشتر آن را در شبکه های اجتماعی قرار دهید تا قابلیت به اشتراک گذاری راحت تری داشته باشد. و در ادامه امکان دارد بخواهید برای بیشتر دیده شدن محتوای شما، تصمیم بگیرید آن را در کانالی که مخاطبان شما قرار دارند با پرداخت پول نشر دهید. این مثالی از همکاری سه رسانه برای کمک به شما برای رسیدن به هدفتان بود.

مطمئنا اجباری به استفاده از هر سه رسانه نیست. شاید موفقیت شما در رسانه خصوصی و اکتسابی به گونه ای باشد که نیازی به سرمایه گذاری در رسانه پولی نداشته باشید. همه این موارد برمی گردد به ارزیابی شما از بهترین راه حل های رسیدن به اهدافتان و سپس ترکیب این کانال ها برای یک فعالیت خوب در کسب و کارتان تحت استراتژی دیجیتال مارکتینگ.

حالا شما می دانید که در حال حاضر چه چیزی دارید و کدام رسانه ها را باید نگه دارید و کدام یک را حذف کنید.


  1. بررسی و برنامه ریزی برای رسانه های خصوصی :

رسانه های خصوصی قلب دیجیتال مارکتینگ است و تا حد زیادی فرم محتوایی شما را در بر می گیرد. هر پیامی که با برند شما منتشر می شود به عنوان یک محتوا طبقه بندی می شود. خواه صفحه درباره ما باشد یا توضیحات محصول ، پست های وبلاگ، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی یا پست های رسانه های اجتماعی. محتوای خوب به شما کمک می کند تا بازدید کننده را به لید و سپس به مشتری تبدیل کنید. و اگر محتوای شما بهینه باشد موتورهای جستجو میتوانند به شما در این کار کمکتان باشند.

برای ساخت استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی شما را به هدفتان می رساند. اگر هدف شما افزایش 50% لید بیشتر از طریق وبسایت باشد، بعید است که صفحه درباره ما در استراتژی شما گنجانده شود، گرچه در گذشته این صفحه بسیار مهم بود.

ممکن است یک کتاب الکترونیکی که با پر کردن فرم دانلود می شود باعث تولید لید شود. در اداه یک فرآیند مختصر از فعالیت هایی که باید بر روی محتوای خود انجام دهید تا به اهداف دیجیتال مارکتینگ دست یابید آورده می شود :

  • محتوای موجود خود را بررسی کنید

    از محتوای کنونی خود لیستی تهیه کنید و سپس آن را براساس اهداف فعلی خود رتبه بندی کنید. اگر هدف شما تولید لید است ، آن ها را براساس تعداد لیدی که سال گذشته تولید کرده است رتبه بندی کنید. این عمل به شما کمک می کند تا متوجه شوید هم اکنون چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید و یک برنامه ریزی برای موفقیت در آینده داشته باشید.

  • شناسایی شکاف ها در محتوا

    براساس ویژگی های پرسونای مخاطبتان، گپ های محتوای خود را شناسایی کنید. اگر شما یک شرکت تدریس خصوصی ریاضی داشته باشید و در تحقیقات مخاطب خود متوجه شدید یکی از بزرگترین چالش های مخاطبانتان یافتن راه های جذاب برای مطالعه است، اما شما محتوایی در این بحث نداشتید باید این مطلب را تولید کنید. با بررسی محتوای خود ممکن است متوجه شوید کتاب الکترونیکی مورد استقبال قرار گرفته است.، با یک برنامه ریزی می توانید کتاب الکترونیکی در زمینه نحوه مطالعه جذاب تر به برنامه هایتان اضافه کنید.

  • برنامه تولید محتوا بسازید

    بر اساس یافته ها و شکاف هایی که شناسایی کرده اید، یک برنامه تولید محتوا ایجاد کنید که حاوی مطالب مورد نیاز شما در راستای اهدافتان باشد. این برنامه شامل موارد زیر است :
    عنوان –  فرمت –  هدف –  کانال تبلیغاتی –  دلیل ایجاد آن –  الویت

این برنامه می تواند شامل اطلاعات بودجه در صورت تخصیص منابع به خارج از سایت، و برآورد زمانی تولید باشد.


  1. بررسی و برنامه ریزی رسانه اکتسابی :

    بررسی رسانه های اکتسابی ای که قبلا بدست آورده اید با توجه به اهداف کنونی شما، کمک می کند تا متوجه شوید چه جاهایی باید بیشتر تمرکز کنید. بررسی اینکه مخاطبان و لید های شما از کجا آمده اند ( اگر هدف شما این باشد ) و رتبه بندی کردن این کانال ها بر این اساس، از موثرترین تا کم تاثیر ترین اطلاعات خوبی از رسانه های اکتسابی شما می دهد. این اطلاعات را می توانید از گوگل آنالیتیک یا دیگر ابزارها بدست آوردید.


  2. بررسی و برنامه ریزی رسانه های تبلیغی :

    این مرحله نیز مانند مراحل قبل است : شما نیاز دارید تا تاثیر رسانه های تبلیغی موجود را در هر پلت فرم ( گوگل ادوردز ، تلگرام، توییتر و …) بررسی کنید ، تا متوجه شوید برای دستیابی به اهداف چه کارهایی باید انجام دهید.
    اگر پول زیادی در ادوردز خرج کرده اید و نتیجه ای که انتظار داشته اید ندیده اید شاید زمان آن باشد که یا رویکرد خود را تغییر دهید یا کلا آن را فراموش کنید و بر روی دیگر پلت فرم ها کار کتید تا نتایج بهتری داشته باشید. در پایان این مرحله باید یک ایده مشخص از پلت فرم هایی که می خواهید استفاده کنید داشته باشید.


  3. همه را با هم ترکیب کنید:

شما برنامه ریزی و تحقیق را انجام داده اید و اکنون یک دیدگاه کلی از عناصری که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را می سازد دارید. مواردی که تاکنون انجام داده اید :

  1. پروفایلی مشخص از پرسونای خریداران خود تهیه کرده اید.
  2. یکی یا چند هدف خاص بازاریابی را تعیین نموده اید.
  3. فهرستی از رسانه های خصوصی، اکتسابی و تبلیغی تهیه کرده اید.
  4. بررسی دقیقی از وضع موجود خود در رسانه های فوق در اختیار دارید.
  5. یک برنامه تولید محتوا برای خود ایجاد کرده اید.

اکنون وقت آن است که همه این ها را با هم ترکیب کنیم و یک سند استراتژی یکپارچه تهیه کنیم. اجازه دهید دوباره به تعریف استراتژی دیجیتال مارکتینگ باز گردیم : مجموعه ای اقدامات که به شما برای رسیدن به اهدافتان با استفاده از ابزار آنلاین کمک می کند. با توجه به این تعریف، سند استراتژی شما باید مجموعه ای از اقداماتی باشد که شما برای رسیدن به اهدافتان در پیش گرفته اید.

شما همچنین نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت ( مثلا 12 ماهه ) برای یک شروع خوب دارید. این زمان بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت است.  برای مثال برنامه اینگونه می تواند باشد :

  • در ماه اول یک وبلاگ ایجاد کنید که در طول سال به طور منظم و هر هفته یک مطلب در آن قرار دهید.
  • در ماه چهارم برای تولید لید بیشتر، یک کتاب الکترونیکی از طریق پر کردن فرم هدیه دهید.
  • در ماه ششم ( شاید این ماه مهمترین ماه کسب و کار شما باشد ) تصمیم بگیرید تمرکز بیشتری روی رسانه های اکتسابی و تبلیغی برای ایجاد ترافیک بیشتر به سایت داشته باشید

با درنظر گرفتن این رویکرد، شما می توانید یک جدول زمانی ساختار یافته برای فعالیت های خود ایجاد کنید که به شما در کمک می کند برنامه های خود را به همکاران خود انتقال دهید و مهمتر اینکه در کارها آرامش بیشتری خواهید داشت.


مسیر موفقیت شما برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ

سند استراتژی که آماده می کنید، مخصوص کسب و کار خودتان است، برای همین تقریباً ساختن یک قالب برای استراتژی غیر ممکن است. یادتان باشد، شما این سند را آماده می کنید تا به اهدافی که تعیین کردید برسید. تا زمانی که این روند موفقیت ادامه داشته باشه، شما استراتژی موفقی را آماده کرده اید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *