هنرمندانه بقاپید | کتابی برای علاقه‌مندان به خلاقیت

بررسی کتاب هنرمندانه بقاپید

کتاب‌های حوزه تبلیغات و برندینگ در بازار کم نیستند. این کتاب‌ها عموما بر دو موضوع استراتژی یا تکنیک متمرکز هستند. اما در این میان کتاب‌هایی هستند که نه تکنیک هستند و استراتژی. کتاب‌هایی که بر باور و ذهنیت افراد متمرکز هستند. کتابی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، کتابی است متمرکز بر باورهای ذهن خلاق است. ابتدا اطلاعات عمومی این کتاب را بررسی، سپس گذری به کتاب می‌زنیم و در نهایت نظر خود را با شما به اشتراک می‌گذارم.

معرفی نویسنده | آستین کلئون کیست؟

آستین کلئون (متولد 1983) یکی از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز است. آستین کلئون کتاب‌هایی در حوزه بیزینس نوشته است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

  • هنرمندانه بقاپید یا Steal Like and Artist
  • Show Your Work
  • Keep Going

کلئون متمرکز بر پرورش خلاقیت است. او در سازمان‌هایی مثل گوگل و پیکسار از خلاقیت صحبت کرده و همچنین در TEDx و نشست Human Potential اکونومیست نیز سخنرانی داشته است. کلئون کار خود را در یک کتابخانه عمومی در کلیولند، اوهایو آغاز کرد. زمانی که در یک کتابخانه کار می کرد، کلئون یک وبلاگ نویس شد و اشعار خود را منتشر کرد. از همین بابت به او هنرمند هم می‌گویند.

کلئون همچنین به مراجعین کتابخانه نحوه استفاده از کامپیوتر را آموزش داد. کلئون HTML و CSS را یاد گرفت و در آستین تگزاس، توسعه‌دهنده وبسایت دانشکده حقوق تگزاس شد. کلئون اشعار خود را به عنوان روزنامه خاموشی (Newspaper Blackout) منتشر کرد. پس از انتشار اولین کتاب، به عنوان کپی‌رایتر وارد Spring box (یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال) شد. آثار او تا کنون به بیش از دوازده زبان ترجمه شده است.

مخاطب «هنرمندانه بقاپید»/«ربایش هنرمندانه» کیست؟

هر کسی که در حوزه بازاریابی، نیاز به ایده‌پردازی داشته باشد می‌تواند مخاطب آن باشد. کتاب در ارتباط با شکستن سدهای ذهنی ما در مسیر خلاقیت است. در این کتاب تکنیک خلاقانه ارائه نمی‌شود بلکه باور و روش‌هایی برای زندگی معرفی می‌شود که فرایند خلاقیت ذهنی را تسهیل می‌کند.

تفاوتی ندارد شما یک کپی‌رایتر باشید یا یک طراح، به هر حال به خلاقیت نیاز دارید و هنرمندانه بقاپید راهکارهایی به شما ارائه می‌کند که این مسیر را برای خود هموارتر کنید. به طور خاص اگر دوست داشته باشید که به نقش‌های موثر در بازاریابی اشاره کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کپی‌رایترها
  • طراحان
  • سناریوپردازها
  • تبلیغ‌نویس‌ها
  • تولیدکنندگان محتوا
  • استراتژیست‌ها

شاید سوال باشد که چرا استراتژیست‌ها را در لیست گذاشتم. یکی از تکنیک‌های استراتژی‌های رسیدن به استراتژی بنچمارک است. بسیاری از استراتژیست‌ها به دنبال رسیدن به مسیر خلاقی است که اصلا وجود نداشته است. با خواندن این کتاب، یک استراتژیست هم گره‌های ذهنی‌اش برای رسیدن به استراتژی خلاق بازتر می‌شود.

چرا باید «هنرمندانه بقاپید»/«ربایش هنرمندانه» را خواند؟ چرا نباید خواند؟

در ادامه گذری به نظرات کاربران و خوانندگان کتاب می‌اندازیم. شما نظراتی مثبت و منفی در مورد کتاب می‌خوانید که راهنمایی برای خواندن یا نخواندن کتاب است. این نظرات را کاربران Amazon ثبت کرده‌اند.

یکی از کاربران آمازون:

«هنرمندانه بقاپید» به من فشار لازم را داد تا به ذهنیت خلاق‌تری برسم. اگرچه این کتاب و پیام آن ممکن است ساده به نظر برسد، اما واضح است که آستین کلئون زندگی خود را وقف خلاقیت و استفاده از آن برای تولید آثار خلاقانه (شعر، نوشتن، طراحی) کرده است.

اگر احساس می‌کنید در بلاتکلیفی گیر کرده‌اید (همانطور که من کردم)، این کتاب برای شماست. بخش تاثیرگذار کتاب برای من این بود: “اگر از بار تلاش برای کاملاً اصیل بودن رها باشیم، می توانیم از تلاش برای ساختن چیزی از هیچ دست برداریم، و می‌توانیم به جای فرار از آن، تاثیرپذیری را در آغوش بگیریم.

این بار برای مدت طولانی بر دوش من بوده است و اکنون آستین کلیون به من اجازه داده است که از دیگران الهام بگیرم و از دیگران برای خلق چیزی منحصر به فرد استفاده کنم. “تقلید در مورد کپی کردن است. تقلید زمانی است که تقلید یک قدم جلوتر می رود، به تفکر خود نفوذ کنید» (کلئون، 2015). این کتاب عالی برای نفوذ به تفکر شماست.

کاربری دیگر در آمازون:

این کتاب، به ما یادآوری می‌کند که خلاق بودن باید بازی باشد و نه یک فرایند جدی و خشک! خلاق بودن نیاز به جدی بودن، بیش از حد باهوش بودن بیش از حد و … ندارد، بلکه در مورد لذت بردن و احتمال رسیدن به ایده خلاق است.
هر هنرمند مشتاق و در عین حال کمی کم اعتماد به نفس باید این کتاب را بخواند.

کاربری از شهر کتاب آنلاین:

نمی‌توانم بگویم کتاب بدی بود نمی‌توانم بگویم کتاب خوبی بود. برای من انگار که تکراری بود، یک تکرارِ کوچکِ دلنشین…

پشت جلد کتاب «هنرمندانه بقاپید»

هر هنرمندی می‌پرسد: ایده‌ات را از کجا به دست آوردی؟»

هنرمند صادق پاسخ می‌دهد:

«آن را دزدیدم!»

این همه آن چیزی است که در مورد نگرش هنرمند به دنیا وجود دارد. وقتی با این شیوه به دنیا نگاه کنید، دیگران نگران این نیستید که چه چیزی «خوب» است و چه چیزی «بد». تنها چیزهایی هستند که ارزش دزدیدن دارند و چیزهایی که ارزش دزدیدن ندارند.

همه چیز در دسترس و آماده است. اگر یک چیز امروز ارزش دزدیدن نداشته باشد، شاید فردا، شاید یک ماه و شاید یک سال دیگر این ارزش را پیدا کند.

نقل قول‌هایی از «هنرمندانه بقاپید»

آنچه یک هنرمند خوب می‌داند این است که هر چیزی از جایی آمده. 
سرتاسر یک کار خلاقانه بر پایه آن چیزی که قبلا درست شده، به وجود می‌آید.

 هیچ چیز کاملا اصیل نیست.

اصالت چیست؟ 
دزدی کشف نشده.

ما هنر را خلق می‌کنیم چون هنر را دوست داریم.
بهترین توصیه این نیست که آنچه را می‌دانید، بنویسید؛ باید آنچه را که دوست دارید، بنویسید.

خانه را ترک کنید. فاصله و تفاوت راز نیروبخش خلاقیت است. وقتی به خانه برمی‌گردیم، مثل همیشه است.
 اما یک سری چیزها در ذهن ما تغییر کرده و چیزهای دیگری را تغییر می‌دهد.

از هر هنرمندی می‌پرسند: «ایده‌ات را از کجا آوردی؟»
هنرمند صادق پاسخ می‌دهد: «آن را دزدیدم»
این همه آن چیزی است که در مورد نگرش هنرمند به دنیا وجود دارد.

کاری که انجام می‌دهید، در حالی که قبلا آن را به تعویق انداخته‌اید، احتمالا همان کاری است که باید باقی عمرتان انجام دهید.

هیچ چیزی از خودتان را دور نریزید. اگر دو یا سه علاقه واقعی دارید، مجبور نیستید از بین آنها انتخاب کنید. حذف نکنید. تمامشان را در زندگی‌تان نگه دارید. این چیزی است که من از استیون تاملینسون، فیلمنامه‌نویس آمریکایی آموختم.

فرانتس کافکا جایی نوشته است: «لزومی ندارد خانه را ترک کنید، پشت میزتان بنشینید و گوش دهید. نه حتی این که گوش دهید، فقط صبر کنید. صبر نکنید، تنها و ثابت بمانید. تمام دنیا خود را به شما عرضه خواهد کرد». و این در حالی است که کافکا بیش از اختراع اینترنت متولد شد.

یکبار که تا دیروقت پای لپ‌تاپم بودم، همسرم سرم داد کشید و گفت: «جنگ و دعوا در توییتر را رها کن و برو چیزی بساز!»
او درست می‌گفت. اما عصبانیت یکی از منابع مورد علاقه من برای خلاقیت است. هنری رولینز گفته که او هم عصبانی و کنجکاو است و همین‌هاست که او را در حرکت نگه داشته.

ناشر و سایر مشخصات کتاب «هنرمندانه بقاپید»

این کتاب با نام «هنرمندانه بقاپید» توسط انتشارات سیته که سابقه طولانی در نشر کتب بازاریابی، برندینگ و تبلیغات دارد به چاپ رسیده است. همچنین ناشران دیگری با نام مشابه این کتاب را چاپ کرده‌اند از جمله «مثل یک هنرمند بدزد» توسط انتشارات مروارید و «سرقت به سبک یک هنرمند» توسط انتشارات سیزده

  • نویسنده: آستین کلئون
  • قطع: رقعی
  • نوع جلد: شومیز
  • گروه سنی: بزرگسال , الف
  • ناشر: سیته
  • مترجم: سامان شاهین‌پور
  • تعداد صفحه: 118
  • موضوع: روانشناسی وتربیت

نظر نهایی در مورد «هنرمندانه بقاپید»

خواندن این کتاب ارزشمند و نخواندنش بی‌خطر است! کتابی جیبی که در 2 الی 3 ساعت می‌توان آن را خواند و ایده‌ها و نقل قول‌هایی برای ارائه ذهنیتی جدید به مخاطب دارد، احتمالا برای افرادی که مقاومت در مقابل خلاقیت دارند مفید است. برای کسانی که با خلاقیت قهر نیستند یا کمال‌طلبی در خلاقیت ندارند، این کتاب مروری بر خاطراتشان است.

نه آنقدر خواندنش وقت‌گیر است که بخواهیم دچار وسواس شویم که آیا ارزش وقت گذاشتن دارد یا خیر و نه آنقدر کم محتواست که بخواهیم از خیر آن بگذریم. شاید بتوان گفت این کتاب یک سرگرمی حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به بازاریابی و حوزه‌های خلاق آن است. با توجه به قیمت و زمانی که می‌گیرد، مطالعه این کتاب به علاقه‌مندان به بازاریابی توصیه می‌شود.

نظر شما چیست؟ شما چه برداشتی از کتاب داشتید؟

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *