وردپرس چیست؟ چرا باید سایت خود را با وردپرس بسازیم؟

وردپرس چیست؟

وردپرس؛ طراحی سایت بدون کدنویسی! شاید این اولین عبارتی باشد که شما در هنگام آشنایی با وردپرس شنیده اید. از زمانی که تبلیغ طراحی سایت بدون کدنویسی را دیدم تا امروز که به عنوان یکی از متخصصین طراحی سایت سایت وردپرسی شناخته می شوم 6 سال می گذرد. از آن روز در دوره های مختلفی شرکت کردم و سایت های زیادی با وردپرس طراحی کردم. در این مطلب می خواهم کمی از تجربیات خود و دوستانم را در خصوص وردپرس در اختیار شما قرار دهم. پس از خواندن این مطلب شما موارد زیر را یاد خواهید گرفت:

  • وردپرس چیست؟
  • تاریخچه وردپرس
  • سیستم مدیریت محتوا چیست؟
  • چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟
  • امنیت در وردپرس
  • قالب وردپرس
  • افزونه وردپرس
  • سئو در سایت های وردپرسی
  • آموزش نصب وردپرس روی هاست سی پنل
  • آموزش نصب وردپرس روی لوکال (با استفاده از لاراگون)

سعی می کنیم این مطلب را در زمان های مختلف به صورت کامل تر در اختیار شما قرار دهیم و در صورت نیاز مخاطبان، ویدیوهایی از نصب وردپرس در اختیار شما قرار دهیم.

وردپرس (wordpress) چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress) یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز (Open Source) می باشد که با زبان Php نوشته شده است. وردپرس به توسط پایگان داده MySql پشتیبانی می شود. متن باز بودن وردپرس برای شما این مزیت را دارد که در صورت داشتن تخصص برنامه نویسی، بتوانید آن را به هر صورتی که می خواهید ویرایش کنید. اما این تنها مزیت وردپرس نیست، از جمله مزایای دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایگان بودن: یکی از مزیت های ورپرس، رایگان بودن آن است. یعنی شما به صورت کلی، برای طراحی یک سایت، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. البته این مساله جدای از هزینه های خرید دامنه و هاست است. همچنین در صورتی که بخواهید امکانات بسیار ویژه ای به سایت وردپرسی تان اضافه کنید، در صورتی که دانش برنامه نویسی نداشته باشید، ممکن است مجبور به خرید افزونه هایی شوید.
  • متن باز بودن: همانطور که اشاره کردیم وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز یا Open Source است. این ویژگی چه مزیتی برای شما دارد؟ اگر دانش برنامه نویسی به زبان Php را داشته باشید دیگر نیازی نیست یک سایت را از صفر بسازید و برای آن یک سیستم مدیریت محتوا ایجاد کنید. بسیاری از این مسیر را وردپرس برای شما طی کرده است. شما تنها باید به وسیله تخصص خود، مواردی که نیاز دارید را به زبان Php پیاده سازی کنید و تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید.
  • نصب آسان: مزیت دیگر وردپرس نصب آسان آن است. شما به سادگی و با دیدن یک کلیپ (و حتی بعد از خواندن این مطلب)  خواهید توانست یک سایت وردپرسی برای خود راه اندازی کنید و به همان صورتی که علاقه دارید پیاده سازی کنید.
  • مدیریت آسان: یکی از مشکلاتی که برای شرکت های دارای سایت وجود داشت، هزینه بالای دولوپر یا توسعه دهنده سایت بود. توسعه دهنده ها این روزها به دلیل توانایی شان و بازارکار بسیار مناسب، بسیار هزینه آور شده اند. وردپرس این مشکل را حل کرده است. اکنون برای مدیریت محتوای سایت و اضافه کردن و ویرایش محتوا، می توانید خودتان و یا فردی با هزینه کمتر را استخدام کنید و این مرحله را پیش ببرید. البته که مدیریت محتوا دارای ظرافت های خاص خود است، اما می توان با آموزش هایی آن ها را کسب کرد.
  • انعطاف پذیر بودن: هر سایتی را می توانید با وردپرس طراحی کنید؛ از سایت یک شرکت کوچک تا یک فروشگاه اینترنتی بزرگ را می توانید با وردپرس طراحی کنید. البته که هرچه سایت بزرگتر و پیشرفته تر می شود موضوع تخصصی تر می شود اما با وردپرس نگرانی چندانی نخواهید داشت.

وردپرس علاوه بر موارد فوق دارای نکات مثبت فراوانی است که می توانید با کمی جستجو (در صورت نیاز) به آن ها دسترسی داشته باشید. ما تا همینجا به این بحث بسنده می کنیم و ادامه مطلب را با هم پی می گیریم.

تاریخچه وردپرس

شاید برای شما جالب باشد که وردپرس اولین بار چه سالی و توسط چه کسی استفاده شد. در سال 2003 آقایی به نام Matt Mullenweg (مت مولنوگ) در وبلاگ شخصی خود اعلام کرد تصمیم دارد یک سیستم مدیریت محتوای جدید و به روز برای وبلاگ نویسان طراحی کند تا نوشتن برای آن ها آسان تر شود. در سال 2004 مت، اولین نسخه سیستم مدیریت محتوای جدید خود را منتشر کرد و نام آن را وردپرس گذاشت. در سال 2005 تصمیم گرفت کدهای آن را در یک سیستم متن باز در اختیار تمامی توسعه دهندگان قرار دهد تا آن ها نیز به مت در توسعه این سیستم کمک کنند. نتیجه این فرآیند، انتشار یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوا جهان شد؛ وردپرس.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS (Content Management System )چیست؟

در بحث های بالا به کرات اشاره کردیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. نمی دانیم که شما این عبارت ها قبلا شنیده اید یا خیر، اما اینجا کمی در خصوص این عبارت بحث کنیم.

سایت ها را می توان به دو صورت طراحی کرد. صورت اول طراحی سایت به صورت استاتیک است. یعنی شما هر صفحه ای را که می خواهید بسازید یا محتوایی را ویرایش کنید باید دست به کد Html و css شوید. این نوع طراحی سایت به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود، چون وضعیت سایت شما را همیشه در گرو حضور فردی متخصص توسعه سایت قرار می دهد. اما حالت دوم این است که سایت را به صورت داینامیک طراحی کنید. داینامیک یعنی اینکه در بخش مدیریت سایت، پنلی در اختیار شما قرار می گیرد تا اگر خواستید مطلب جدید منتشر کنید در بخشی آن مطلب را قرار دهید (بدون دانش کدنویسی) و آن مطلب با توجه به قالب هایی که تعریف شده در سایت منتشر شود. به این پنل که شما در آن هر نوع محتوایی را مدیریت می کنید، از جمله عکس، فیلم، متن و…. و تغییرات سایت را به راحتی انجام می دهید، سیستم مدیریت محتوا یا همان Content Management System می گویند. از آنجایی که بسیاری از سایت ها با زبان Php نوشته شده است (طبق آخرین آمار در سال 2020، در حدود 80درصد سایت ها) ، در نتیحه بسیاری از بسیاری از cmsها نیز با همین زبان طراحی شده اند. از جمله سیستم های مدیریت محتوا با زبان Php می توان به جوملا، دراپال، وردپرس، مجنتو، پرستاشاپ و… اشاره کرد. شاید اکنون برای شما این سوال به وجود آید که با وجود این تعداد CMS چرا وردپرس؟ در جواب این سوال باید گفت، سهم بازار وردپرس در بین CMSها در حدود 65 درصد (در تاریخ نگارش این مطلب)  است و بعد از وردپرس شاپیفای با حدود 5.5 درصد و جوملا با حدود 3 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. همین مقایسه کافی است تا تصمیم نهایی خود را برای انتخاب وردپرس بگیرید.

امنیت در وردپرس

یکی از مهم ترین نکات در بحث سایت، امنیت آن است. معمولا سایت ها مخصوصا در زمانی که بازدید بالایی را بدست می آورند مورد حملات زیادی قرار می گیرند. وردپرس نیز از این حملات به صورت کامل مصون نیست، اما با به روزرسانی هایی که به صورت دائمی در حال فعالیت بر روی آن است سعی کرده تا امنیت را در سایت های خود بالا ببرد. همچنین توسعه دهنده های مختلفی با نوشتن افزونه هایی، باعث بالا رفتن امنیت می شوند.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

خب در بالا به تعریف وردپرس و همچنین ویژگی ها، تاریخچه و … موارد پرداختیم. در اینجا باید تصمیم نهایی خود را برای انتخاب زبان برنامه نویسی و سیستم مدیریت محتوای خود بگیرید. پیشنهاد ما و بسیاری وردپرس است. مخصوصا اگر در شروع کسب و کار خود قرار دارید. شاید اگر بخواهیم برای سایتی دلیلی مبنی بر وردپرس نبودن بیاوریم، بازدید بسیار بالای آن، مثلا دو میلیون بازدید در روز، است که این بازدید در این سال های اخیر تنها شامل چند سال مثل دیجیکالا، اپارات و… شده است. پس با توجه به مطالب فوق، در انتخاب وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایت خود تردید نکنید.

شروع طراحی سایت با وردپرس

شروع طراحی سایت با وردپرس

بعد از اینکه تصمیم گرفتید سایت خود را با وردپرس طراحی کنید، در ابتدا باید چند مرحله را پیش ببرید. در قدم اول باید یک هاست و یک دامنه خریداری کنید. در این مرحله نکته بسیار مهم انتخاب یک هاست خوب برای سایت است. بعد از خرید این دو مورد، در صورتی که از ارائه دهندگان متفاوتی خریده اید، باید DNSهای هاست را بر روی دامنه ست کنید. سپس وردپرس را از سایت WordPress.org دانلود کنید و نصب و راه اندازی را انجام دهید. اگر می خواهید به صورت بسیار حرفه ای کار کنید در مراحل بعدی باید قالب و افزونه هایی که می خواهید در سایت خود استفاده کنید انتخاب نمایید. در بخش های بعدی در مورد قالب و افزونه بحث می کنیم.

قالب وردپرس

قالب وردپرس

قالب یا پوسته ظاهر سایت شماست. آن چیزی است که کاربر در سایت شما می بینید، روی آن کارهای مختلفی انجام می دهند در آن گردش می کنند. اینکه چگونه سایت شما نمایش داده می شود، بخش های مختلف با چه آرایشی قرار می گیرند، و بخش های جزئی تر به چه ترتیبی قرار می گیرند، همه و همه به نوع قالب سایت وردپرسی شما وابسته است. بعد از نصب وردپرس، یک قالب بسیار ساده برای شما نشان داده می شود. می توانید در بخش مخزن وردپرس قالب های رایگان زیادی که از نظر امنیت مورد تایید وردپرس است قرار دارد. با توسعه و همه گیری وردپرس، توسعه دهندگان زیادی به طراحی قالب های حرفه ای زیبا، متناسب با کسب و کارهای مختلف پرداختند. نکته ی بسیار مهمی که باید در خصوص قالب های وردپرسی با شما بیان کنیم این است که به هیچ وجه و هیچ دلیلی از قالب های رایگانی که توسط سایت های دیگر ارائه می شود استفاده نکنید. تنها قالب های رایگان موجود در مخزن وردپرس، قالب های مورد تایید برای استفاده در سایت وردپرسی شماست.

همچنین شما می توانید خودتان یا به کمک توسعه دهنده ای، یک قالب را از صفر بنویسید و آن را به کمک وردپرس داینامیک کنید و به عنوان یک قالب اختصاصی خودتان استفاده کنید.

افزونه وردپرس

افزونه وردپرس

بعد از اینکه سایت خودتان را راه اندازی کردید ممکن است با توجه نوع کسب و کار، تصمیم بگیرید ویژگی هایی را به سایت اضافه کنید که در قالب وجود ندارد. مثلا اگر نیاز دارید یک فروشگاه داشته باشید، باید افزونه ووکامرس که یک فروشگاه ساز رایگان است را بر روی وردپرس خود نصب کنید. همچنین مانند قالب، با توسعه وردپرس، توسعه دهندگان زیادی به نوشتن افزونه های وردپرسی با قابلیت های متنوعی پرداختند. باز هم تاکید کنیم که اگر می خواهید از افزونه های رایگان استفاده کنید، تنها و تنها از افزونه های مخزن وردپرس استفاده کنید.

سئو در سایت های وردپرسی

بعد از طراحی سایت و لانچ آن، باید به جذب بازدیدکننده برای سایت باشیم. یکی از بهترین راه ها برای این کار، حضور در رتبه رتبه های خوب نتایج سرچ گوگل است. بهینه سازی سایت برای سئو به عوامل مخنلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین بخش های آن سئوی تکنیکال است. بهینه سازی سایت در وردپرس به نوع پیاده سازی بستگی دارد. همچنین افزونه های زیادی برای کمک به بهبود سایت برای وردپرس نوشته شده است که از جمله بهترین آن ها (در زمان نگارش این مطلب) افزونه رنک مث است. به طور کلی سیستم مدیریت محتوای وردپرس و طراحی سایت با وردپرس مشکلی از نظر سئو برای شما به وجود نمی آورد و تمامی موارد بستگی به نوع پیاده سازی کدهای قالب دارد. به همین دلیل هنگام تهیه و استفاده یک قالب باید از یک متخصص سئو بهره ببرید.

آموزش نصب وردپرس روی هاست سی پنل

به زودی

آموزش نصب وردپرس روی لوکال (با استفاده از نرم افزار لاراگون)

به زودی

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *