استراتژی برندینگ | آشنایی با انواع استراتژی به همراه مثال

انواع استراتژی برند

هزینه برندسازی روز به روز در حال افزایش است. مشتریان آگاه‌تر از قبل هستند و تبلیغات به راحتی گذشته متقاعدشان نمی‌کند. تنها شانس باقی می‌مانده برای کسب‌و‌کارها ساخت برند قدرتمند است. ساخت برند قدرتمند، استراتژی می‌طلبد. از همین روی، در این مقاله قصد داریم در مورد استراتژی برندینگ صحبت کنیم و موضوع را از ابعاد مختلف برای شما بررسی کنیم.

ما پیشتر به تعریف انواع برندینگ پرداختیم و مدل‌های گوناگونی از جمله پرسنال برندینگ، کوبرندینگ و … را بررسی کردیم. همچنین انواع برند را هم شناختیم و با طیف وسیع آن آشنا شدیم. نکته حائز اهمیت در مورد استراتژی برندینگ، آشنایی با موضوع پوزیشنینگ و جایگاه‌یابی است که اگر نشناسید، استراتژی مناسب را پیدا نمی‌کنید.

توجه داشته باشید که هیچ گاه یک استراتژی برای برندسازی کافی نیست و نیاز است بر اساس کسب و کار، بازار و شدت رقابت، نوع دقیق آن انتخاب شود. نوعی که کپی از سایر کسب‌و‌کارها نیست و الهام گرفته از استراتژی‌های موفق است. استراتژی که منجر به توسعه کسب‌و‌کار و افزایش رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود. در ادامه به انواع استراتژی برندینگ می‌پردازیم:

استراتژی برندینگ با نام یا Company Name Branding

برندهای بزرگ، با استفاده از اهرم نام کسب و کارشان را توسعه می‌دهند. مثال‌های ایرانی و خارجی در مورد این استراتژی وجود دارد. در این نوع استراتژی تمرکز بر توسعه نام برند و تمرکز بر نام برند از طریق ترفیع لوگو، بسته‌بندی، رنگ‌بندی و تبلیغات است.

استراتژی برندسازی با نام تمرکز ویژه‌ای بر افزایش شناخت از برند و آگاهی از برند دارد. کوکاکولا و پورشه مثال بارز بین‌المللی این استراتژی برندینگ هستند. در ایران هم برندی مثل اسنپ استراتژی برندسازی با نام را پیش گرفته است. اهرم نام باعث می‌شود که برند خیلی سریع‌ در ذهن مخاطب نفوذ کند و انواع فعالیت‌های تبلیغاتی به واسطه یادآوری نام برند بر آگاهی و شناخت برند می‌‎افزاید. معمولا کسب و کارها با معماری برندی که تمرکز بر توسعه نام برند مادر دارد، از این استراتژی بهره می‌برند.

استراتژی برندینگ با تمرکز بر محصول/خدمت یا Individual Branding

در حالی که در استراتژی برندسازی با نام، ما شاهد تکرار اسم و تمرکز بر یک نام بودیم اما گاهی برخی کسب‌و‌کارها به دنبال توسعه برند محصول یا خدمت هستند. برای مثال ما همگی اپل را می‌شناسیم اما استراتژی اپل برندسازی از طریق مک، آی‌پد، آیفون، آیپاد و … است. در واقع آنچه برند اپل را توسعه می‌دهد، برندسازی قدرتمند هر محصولش است.

استراتژی برندینگ با توسعه و ترفیع یک حس یا نگرش یا Attitude Branding

برخی برندها بر احساسات و ذهنیت افراد تاثیرگذار هستند. برخی از برندهایی که چنین استراتژی برندینگ را اتخاذ می‌کنند اعتقادشان فراتر از ارائه محصول یا خدمت است. محصول یا خدمت را ابزاری برای خوشی، احساس شادی، احساس سلامتی و چنین حس‌هایی می‌دانند.

برای مثال تمرکز کوکاکولا بر خلق لحظات خوش است. تمرکز کیت کت بر حس در لحظه بودن است. استارباکس فراتر از ارائه قهوه مرغوب، بر خروج افراد از انزوا تاکید دارد. این موضوع در صنعت پوشاک به شدت مصداق دارد. برندی که لباس ورزشی تولید می‌کند به دنبال ایجاد حس سلامتی و فعال بودن در مخاطب است. نایکی تلاش می‌کند ورزش، چالش و سلامتی را به ذهن مخاطبان تزریق کند.

محل عکس 2

استراتژی برندسازی توسعه برند یا Brand Extension Branding

توسعه برند جدید به مفهوم ورود برند مادر، به بازاری جدید است. در صنعت فشن و پوشاک بسیار دیده می‌شود که برندی پس از موفقیت در طراحی لباس وارد بازار عینک یا کفش می‌شود. در کشور ما نیز شاهد توسعه برند درسا در بازار لوازم خانگی بودیم.

استراتژی برندینگ لیبل خصوصی یا Private-Label Branding

ما در انواع برندینگ موضوع White Label Branding و Private-Label Branding را تشریح کردیم. این نوع برندینگ بسیار مورد استقبال طیف وسیعی از صنایع از جمله پوشاک، تکنولوژی، آرایشی و بهداشتی، خورده‌فروشی و صنایع FMCG قرار گرفته است.

این برندها به سفارش یک سازمان توسط تولیدکننده تولید می‌شوند اما به نام سفارش‌دهنده عرضه می‌شوند. علت اصلی استقبال از این استراتژی کاهش بهای تمام شده برای تامین‌کننده و کسب و کار است. تامین‌کننده‌ای که به دنبال هزینه برندینگ نیست و کسب و کاری که به دنبال هزینه تولید نیست.

استراتژی پرسنال برندینگ یا Personal Branding

شما پیشتر با مفهوم پرسنال برندینگ و تکنیک‌های آن آشنا شدید. اما چطور یک کسب و کار به استراتژی پرسنال برندینگ برای برندسازی تکیه می‌کند؟ در برخی صنایع و کسب و کارها تاکید بر یک چهره کسب و کار که برند قدرتمند شخصی هم دارد، موجب توسعه برند می‌شود.

محمدرضا شعبانعلی یا علیرضا شیری برندشان بسیار شناخته‌شده‌تر از متمم و خانه توانگری است. در برخی حوزه‌ها مثل حوزه‌های خدماتی، آموزش و مشاوره این سبک برندینگ بسیار تاثیرگذار است.

انتخاب بهترین استراتژی برندینگ

انتخاب بهترین استراتژی برندینگ برای هر کسب و کار با توجه به شرایطش متفاوت است. از طرفی در دنیای واقعی مدل‌های متنوعی از استراتژی برای موفقیت برند اتخاذ می‌شود. بنابراین تلفیقی از استراتژی‌ها کاربرد دارند. اما بر اساس چه معیار و ملاکی باید استراتژی را انتخاب کرد؟ در ادامه به آن می‌پردازیم:

بررسی هویت برند:

ما در مقاله هویت برند چیست به طور مفصل، هویت برند را بررسی کردیم و اینجا تیتروار می‌خواهیم برخی از اجزای آن که بر انتخاب استراتژی برند موثر است را یادآوری کنیم:

  • ماموریت و چشم‌انداز سازمانم چیست؟
  • چه ارزش پیشنهادی به بازار عرضه می‌کنم؟
  • شخصیت برند من به چه شکل است و چه صفاتی در موردش صدق می‌کند؟
  • با رقبای بازار چه تمایزی دارم؟

بررسی اهداف برند:

با توجه به اینکه چشم‌انداز و ماموریت برند مشخص شده می‌توانیم اهداف کمی و کیفی برای برند در نظر بگیریم. رسیدن به 30 درصد سهم بازار، هدف کمی است. در اینجا اهداف کیفی هم مهم هستند. مثلا پوزیشنینگ به عنوان رهبر بازار یا یکی از سه برند قدرتمند بازار از اهداف کیفی است. اهداف کیفی مسیر رو به جلوی برند را مشخص می‌سازند. گاهی اهداف کیفی می‌توانند خاص‌تر هم باشند. مثلا رهبر فروش آنلاین در یک صنعت می‌تواند جایگزین رهبر یک صنعت شود.

بررسی مخاطبان برند:

برند برای ارائه خدمات/محصولات و تاثیرگذاری بر مخاطبان خلق شده است. پس موفقیت برند، به مفهوم پذیرش برند از سمت جامعه هدف است. رفتار مصرف‌کننده در اینجا نکته قابل بررسی و مهمی است که بر انتخاب مسیر آتی و استراتژی برند موثر است. ما پیشتر موضوع پرسونا و مخاطب‌شناسی را بررسی کردیم که از شما دعوت می‌کنیم بیشتر این موضوع را بررسی کنید. با توجه به اینکه استراتژی آینده را می‌بیند، پیشبینی رفتار مصرف‌کننده هم حائز اهمیت است.

بررسی رقابت در بازار:

یک حقیقت در بازار وجود دارد و آن هم رقابت بر سر منابع محدود است. رقابتی که برای افزایش سهم بازار و سهم از جیب مشتریان وجود دارد. کار جایی برای برندها سخت می‌شود که اگر رشد نکنند، سرجایشان نمی‌ایستند بلکه افت می‌کنند. در نتیجه رقابت بر اتخاذ استراتژی موثر است و کسب و کار وادار می‌شود برای جا نماندن از رقبا، سریع‌‎تر و دقیق‌تر استراتژی را اتخاذ کند. در صورتی که تحلیل رقبا را آغاز نکردید، در مورد آن در مقاله مربتط بیشتر مطالعه کنید.

جمع‌بندی:

استراتژی برندینگ اگر به شکل صحیح تدوین شود، رشد و موفقیت برند را به همراه دارد. اما در این مقاله انواع مختلفی از استراتژی را معرفی کردیم. مکمل این مقاله، مقاله انواع برندینگ بود که از شما می‌خواهیم با طیف وسیع برندینگ آشنا شوید و با دیدی وسیع، استراتژی مناسب را انتخاب کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید:

  • به نظر شما چه استراتژی در مورد کسب و کارهای کوچک بیشتر جواب می‌دهد؟
  • استراتژی کوبرندینگ همیشه جواب می‌دهد؟
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *