سفیر برند چیست؟ چطور سفیر برند انتخاب کنیم؟ | اصول، نکات و مثال

سفیر برند چیست؟

سفیر برند از موضوعات حائز اهمیت در برندینگ است. به خصوص که برندهای بزرگ به سراغ آن می‌روند. سفیر برند یا به انگلیسی Brand Ambassador در واقع یکی از المان‌های مشهود برند است که دیده و شنیده می‌شود. به سفیر برند، سفیر سازمان یا سفیر کسب‌وکار هم گفته می‌شود. می‌توان گفت سفیر برند هم یکی از مهره‌های پازل برند است. البته برای برندینگ الزامی به استفاده از سفیر برند نیست اما از آنجا که انتخاب سفیر برند پرهزینه است و تاثیر قابل توجهی بر تصویر برند دارد، انتخاب صحیح آن بسیار مهم است.

پژمان جمشیدی سفیر برند شهر فرش

سفیر برند چیست؟

سفیر برند یا به انگلیسی Brand Ambassador شخصی است که در فعالیت‌های تبلیغاتی و برندینگ یک سازمان یا کسب‌وکار حضور دارد. این شخص در ارائه پیام و پیشنهاد سازمان مشارکت می‌کند. سفیران برند معمولا هویتی مشابه هویت برند دارند و عاملی تقویتی برای تثبیت هویت برند در ذهن مخاطبان هستند.

اگر از شاخص‌های برندینگ بخواهیم صبحت کنیم، می‌توانیم بگوییم سفیر برند می‌تواند آگاهی از برند و سهم بازار برند را افزایش دهد. با توجه به اینکه سفیران برند افراد شناخته شده هستند، حضورشان در کنار لوگو و نام یک برند به طور جهشی آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. اگر آن فرد، بر جامعه هدف تاثیرگذار باشد، طبیعتا منجر به افزایش موفقیت فعالیت تبلیغاتی و فروش هم می‌شود.

نکته مهم این است که اصولا انتظار می‌رود سفیر برند با هویت برند، ارزش‌های برند، فرهنگ برند و … همسو باشد. برای مثال انتظار نمی‌رود یک ورزشکار که همیشه شیوه صحیح زندگی را مستقیم و غیر مستقیم تبلیغ کرده، سفیر برند نوشابه‌ای مثل پپسی شود. البته این اتفاق در کشور ما به وفور رخ می‌دهد که از دلایل اصلی آن، بی‌اهمیتی به هویت برند و بی‌تفاوتی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها به پرسنال برندینگ است.

انواع سفیر برند و نقش‌های آنها

اگرچه سفیر برند در کشور ما عموما یک مدل است. آن هم مبلغی است که یک اینفلوئنسر یا سلبریتی پولی می‌گیرد و در چند تبلیغ ظاهر می‌شود؛ اما انواع مختلفی از برنامه‌ها برای سفیران برند قابل پیاده‌سازی است که در ادامه بررسی می‌گردد:

  1. اینفلوئنسرها
  2. سفیران مشتریان
  3. سفیران متخصص
  4. سفیران همکار (افیلیت)

اینفلوئنسرها

رابطه‌ای تراکنشی که اغلب برای تبلیغ محصول توسط برند پرداخت می‌شود. برندها معمولاً در چندین پلتفرم دارای شبکه‌های اجتماعی هستند یا به اینفلوئنسرهای مختلف که دارای تعداد بالایی فالوور هستند درخواست تبلیغ محصولشان را می‌دهند و اینفلوئنسر برای آن برند یا محصول تبلیغات را انجام می‌دهد.

افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی به طریق‌های مختلف تبدیل به ستاره‌های مشهور شده و فالوورهای بسیاری دارند و در کمپین‌های تبلیغاتی خود به نتایج درخشانی هم می‌رسند. آنها جامعه درگیر خود را به روی شرکای برند باز می‌کنند و فضای تبلیغاتی را در وبلاگ‌ها، توئیتر، یوتیوب و… خود ارائه می‌دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ با صدف بیوتی

سفیران مشتریان

این افراد در رسانه‌های اجتماعی خود بدون اینکه پولی دریافت کنند در مورد برند صحبت کرده و دیگران را به خرید محصول تشویق می‌کنند. آنها معمولاً طرفداران سرسختی بوده و می‌خواهند از تعامل با برند رضایت داشته و این رضایتمندی دارای عمر طولانی باشد. قطعاً مهم‌ترین و بهترین رابطه، سفیر مشتریان برند است؛ موسسه بازاریابی دیجیتال DMI طی گزارشی اعلام کرده است که 40 درصد از کاربران توئیتر خریدشان را بر اساس توصیه دیگران انجام می‌دهند. فراموش نکنید استفاده از استراتژی ریفرال و تشویق مشتریان به پروموت محصول شما در شبکه‌های اجتماعی یا کمپین‌های UGC به شما کمک می‌کند تا سفیر مشتری بیابید.

مشتری راضی آچاره

سفیران متخصص یا سلبریتی صنعتی

لزوماً سفیران در مورد برند یا محصول صحبت نمی‌کنند. هستند سفیرانی که در امری متخصص بوده و در صنعتی شناخته شده هستند و به عنوان یک منبع اطلاعاتی به طرفداران خود در مورد آن اطلاعات مفید می‌دهند. همکاری با چنین سفیران یا اینفلوئنسرهایی کمک می‌کند تا دنبال‌کنندگان آن اینفلوئنسر به برند مذکور راحت‌تر اطمینان کنند.

سفیر برند پارسا کاکویی

سفیران همکار

سفیران همکار که اغلب در شبکه‌های اجتماعی با نشان *Affiliated/#Affiliated شناخته می‌شوند، همانند اینفلوئنسرها به ازای فروش محصولاتی که تبلیغ می‌کنند پورسانت و هزینه دریافت می‌کنند. این سفیران الزاما بابت تبلیغ یا توصیه یک محصول پول دریافت نمی‌کنند. درآمد آنها از همکاری ناشی از فروشی است که برای برند حاصل می‌کنند.

چرا استفاده از سفیر برند اهمیت دارد؟

افزایش آگاهی از برند، افزایش ارزش ویژه برند و بهبود تصویر برند از جمله دلایل همکاری با یک سفیر است. غیرمنطقی نیست که توصیه یک سفیر موثرتر از توصیه یک غریبه برای استفاده از محصولات و خدمات یک برند باشد. فراموش نکنیم که سفیر برند به تنهایی باعث بیشتر دیده شدن و جلب توجه بیشتر می‌شود. خودمانی بخواهیم صحبت کنیم: آیا بهرام رادان جنس بد تبلیغ می‌کند؟

بهرام رادان سفیر برند نوین چرم

طبق آمار DMI، 74 درصد از مردم برای تصمیم‌گیری خریدشان به گفته‌های سفیران برند در شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارند. در صورتی که سفیر برند برای تبلیغ محصول یا خدمات، هزینه‌ای را دریافت نکرده باشد و مردم از این موضوع آگاهی داشته باشند، نسبت به آن اعتماد بیشتری خواهند داشت. اصالت و اعتماد از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری تبلیغات سفیران برند است.

امروزه اینترنت و در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای بازاریابی فراهم کرده است. شرکت‌ها می‌توانند با بودجه محدود و با حضور داشتن شبکه‌های اجتماعی به روش‌های مختلف اقدامات مفیدی برای برندینگ انجام داده و با مردم در تعامل باشند.

سفیران برند علاوه بر تشویق مخاطبان به خرید و امتحان محصول جدید، می‌توانند فارغ از مقیاس آن، تصویری از برند را در ذهن مشتریان ایجاد کنند. از خودتان بپرسید احتمال اینکه مصرف کننده تبلیغات شرکتی را به تبلیغات یک فرد معمولی که به طور خود جوش محصولی را بدون دریافت مبلغی توصیه می‌کند باور کند، چقدر است؟

سفیر برند اسنوا

بازاریابی دهان به دهان موثرترین شیوه تبلیغات و بازاریابی است. استفاده صحیح از سفیر برند به شکل قابل ملاحظه‌ای توصیه استفاده از خدمات و محصولات برند را افزایش می‌دهد.

چک‌لیست انتخاب سفیر برند (معیارهای انتخاب سفیر برند)

در نظر داشته باشید که صرفا برابری قیمت اینفلوئنسر با بودجه شما عامل انتخاب سفیر برند نیست. شما باید به فاکتورهایی توجه کنید که منجر به افزایش اثربخشی تبلیغات شما شود.

  1. هدف شما از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چرا به دنبال سفیر برند هستید؟
  2. سابقه همکاری با سفیر برند داشتید؟ چه درس‌آموزی برای شما داشته است؟
  3. آیا سفیر برند زیرساخت و امکانات تولید محتوای تبلیغاتی برای شما دارد؟
  4. آیا فالوئرهای او در شبکه‌های اجتماعی نرخ Engagement مطلوبی دارند؟
  5. آیا همکاری او با سایر برندها منجر به موفقیت شده است؟
  6. آیا حاضر است بر مبنای اصول و هویت برند شما تبلیغ کند؟
  7. آیا تصویر برند مطلوبی دارد؟
  8. آیا شخصیت برند او با شخصیت برند شما همخوانی دارد؟
  9. به نسبت سایر اینفوئنسرها، قیمتش مناسب است؟
  10. چه نسبتی از جامعه هدف شما، او را دنبال می‌کنند؟
  11. در مورد او در نشریات یا صفحات شبکه‌های اجتماعی چه گفته می‌شود و با چه صفاتی از او یاد می‌شود؟
  12. در صورت مثبت بودن بازخوردهای تبلیغات و همکاری با او، آیا امکان همکاری مجدد (و بلندمدت) وجود دارد؟
  13. آیا ایده و خلاقیتی برای افزایش اثربخشی همکاری تبلیغاتی با شما دارد؟
  14. آیا می‌تواند به شما گزارشی از اثربخشی همکاری‌های تبلیغاتی‌اش بدهد؟
  15. آیا می‌تواند پس از اجرای تبلیغات، از اثربخشی آن به شما بازخورد دهد؟(مثلا به اشتراک‌گذاری اینسایت پست تبلیغاتی اینستاگرام)

ارتباط با سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها

یافتن شیوه ارتباطی با این افراد مثل گذشته سخت و پیچیده نیست. جدا از اینکه می‌توانید این کار را به آژانس تبلیغاتی برونسپاری کنید، خودتان هم می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های سلبریتی‌ها با ایشان در ارتباط باشید. مایکرو اینفلوئنسرها عموما خودشان در شبکه‌های اجتماعی پاسخگو هستند.

افرادی که بیش از یک میلیون نفر دنبا‌ل‌کننده دارند، معمولا مدیر تبلیغات و مدیر اجرایی دارند که اطلاعات ارتباطی با ایشان را در صفحه‌های شبکه‌ اجتماعی و وبسایتشان می‌گذارند. این نکته را در نظر بگیرید که آژانس تبلیغاتی و اینفلوئنسر بیزینس شما را نمی‌شناسد و بر مبنای مدل و اصول خود تبلیغ می‌کند. وظیفه شماست که اطمینان حاصل کنید که تبلیغات به نحو احسن و بر اساس اهداف برند شما اجرا شود.

جمع‌بندی

استفاده از سفیر برند منجر به افزایش ارزش ویژه برند شما می‌شود. فراموش نکنید که نیازی نیست شما از سلبریتی‌ها و سوپراستارها (هنرپیشه‌گان و خوانندگان) به عنوان سفیر برند استفاده کنید. مایکرو اینفلوئنسرها و مشتریان هم می‌توانند سفیر برند شما باشند. حواستان باشد که چک‌لیست را قبل از همکاری با سلبریتی یا اینفلوئنسر چک کنید.

در نهایت خوشحال می‌شویم نظر خود را در ارتباط با سفیر برند و اینفلوئنسر مارکتینگ با ما به اشتراک بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *