بهترین CMSها کدامند؟ لیستی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا و راهنمای انتخاب بهترین CMS

راهنمای انتخاب بهترین CMS

مانند تلاش فرهاد برای کندن کوه، جستجو و نتیجه گیری انتخاب بهترین CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا محکوم به فناست. واقعیت این است که هزاران سیستم مدیریت محتوا در بازار وجود دارد که هر کدام بسته به نوع کسب‌و‌کار شما و نوع استفاده‌تان، مزیت‌های خاص خود را دارد.

فرض کنید شما می‌خواهید بین وردپرس، جوملا و دراپال مقایسه‌ای را انجام دهید. احتمالا به این نتیجه می‌رسید که وردپرس به درد سایت‌های شرکتی و بلاگری می‌خورد، حوملا برای سایت‌های مبتنی بر عضویت مناسب است و دروپال برای سایت‌های بسیار پربازدید که داده‌های زیادی دارد طراحی شده است.

این ها فقط سه نوع از سایت‌هایی است که شما می‌توانید با این CMSها طراحی کنید. در این مطلب می‌خواهیم در خصوص معیارهایی که شما می‌توانید در انتخاب یک CMS درنظر بگیرید بحث کنیم. سپس چند CMS را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم و در نهایت شما می‌توانید با توجه به نوع کسب‌و‌کار و اهدافی که دارید بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای وبسایت کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید.

چگونه یک پلتفرم cms انتخاب کنیم؟

چگونه یک پلتفرم CMS انتخاب کنیم؟

بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار و فریلتسرها یا نمی‌توانند شروع به کدنویسی HTML،  CSS و Javascript برای سایت‌شان کنند و یا حداقل زمان کافی برای این کار را ندارند. از این بابت هم مشکلی وجود ندارد و طبیعی است. با انتخاب ابزارهایی درست شما می‌توانید به راحتی و به سرعت یک وبسایت مناسب برای مخاطبان خود براساس ویژگی‌های کسب‌و‌کارتان راه‌اندازی کنید.

این ابزارها در دوسته‌بندی قرار می‌گیرند: یکی پتلفرم‌های CMS و دیگری سایت‌سازها. در حالی‌که هر دو دارای ویژگی‌های ساخته شده برای شما، قالب‌های از پیش طراحی شده، و افزونه‌هایی برای ساخت سایت‌های حرفه‌ای تر بدون نیاز به کدنویسی و حتی با قابلیت کدنویسی را دارا هستند، اما آن ها روش‌های متفاوتی برای ایجاد و مدیریت سایت را در اختیار شما قرار می‌دهند. بگذارید ابتدا یک بررسی دقیق‌تر انجام دهیم تا شما بتوانید ابزار مناسب برای کسب‌و‌کار خود را دقیق‌تر انتخاب کنید.

Cms ها در مقابل سایت ساز ها

CMS ها در مقابل سایت سازها

اگر به دنبال این هستید که ابزار ساخت وبسایت و میزبانی وب شما همه در یک مکان باشند باید سراغ سایت سازها بروید.  شما می‌توانید دامنه موردنظر خودتان را انتخاب کنید، ظاهر سایت را شخصی‌سازی کنید و صفحات کاملی از هر نوع محتوایی که می‌خواهید ایجاد کنید. همزمان که شما در حال طراحی سایت هستید، بستر میزبانی شما نیز از امنیت و اطلاعات و دیگر موارد شما مراقبت می‌کند. در مقابل این موارد شما باید انعطاف‌پذیری را کنار بگذارید. سایت‌سازها فاقد ویژگی‌های مدیریت محتوا، قابلیت‌های شخصی‌سازی پیشرفته و گزینه‌های سفارش‌سازی انعطاف‌پذیر هستند. این موارد را باید در CMS ها جستجو کنید.

برای ویژگی‌های بیشتر و گزینه‌های شخصی‌سازی پیشرفته‌تر باید سراغ CMSها بروید. با قابلیت‌هایی که CMSها دارند شما می‌توانید دیزاین صفحات را به طول کامل کنترل کنید، مدیاهای متنوع‌تری را به کار ببرید، محتوایتان را با تگ‌ها و دسته‌بندی‌های متنوع  سازماندهی کنید، کاربران متنوع‌تری را مدیریت کنید و حتی با کدنویسی سفارشی، هرکاری که دوست دارید انجام دهید. این موارد گرچه کار طراحی را کمی سخت‌تر و زمان را طولانی‌تر می‌کند، اما در پایان شما سایتی خواهید داشت که هرچقدر که دوست دارید امکانات دارد و ویژگی‌های متنوع‌تر و پیچیدگی‌ها زیادی خواهد داشت.

اگر تصمیم گرفتید که با CMSها وبسایت خود را طراحی کنید، اجازه دهید چند شاخص و معیار برای انتخاب یک CMS مناسب را برای شما مطرح کنیم.

5 شاخص مهم در انتخاب یک CMS مناسب

5 شاخص مهم در انتخاب یک CMS مناسب

یک CMS خوب باید بتواند توازنی بین نیازهای سایت و اهداف کسب و کار شما ایجاد کند. مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در نظر داشته باشید، سادگی، شخصی‌سازی، امنیت و قیمت‌گذاری است و البته که نباید از اعتبار CMS نیز غافل شوید.

اگر یک پلتفرم تمام نیازهای شما را برطرف کند و اما با بودجه شما همخوانی نداشته باشد قطعا انتخاب درستی نخواهد بود و البته اگر پلتفرمی ارزان باشد و در عوض نیاز به مراقبت زیاد و افزودن افزونه های زیاد باشد نیز گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. در ادامه چند شاخص مهم در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب را ذکر می کنیم:

سادگی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک CMS خوب سادگی استفاده از آن است. شما از CMS استفاده کنید تا هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تری را خرج وبسایت تان کنید. اگر استفاده از CMS نیاز به متخصص داشته باشد قطعا در آینده شما را به زحمت خواهد انداخت.

از طرفی با این وبسایتی که در کسب‌و‌کار دارید، طیف گسترده‌ای از نیروهای شما کار خواهند کرد. از نویسنده بگیرید تا تیم فروش و بازاریابی. با انتخاب یک CMS که استفاده از آن ساده باشد سرعت را به کسب و کار خود اضافه کنید.

قابلیت شخصی سازی: اگر چه در اولیت‌بندی ها، سادگی را بالاتر از شخصی‌سازی قرار دادیم، اما در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا باید هر دو را به یک میزان در نظر داشته باشید. هرچقدر گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری در دسترس داشته باشید و انعطاف‌پذیری بالا باشد، نمی توانید وبسایت کسب‌و‌کار خود را در مقیاس بیشتری حرفه ای‌تر کنید.

هنگام انتخاب یک پلتفرم CMS، توجه کنید که برای افزایش قابلیت بیشتر می‌توانید کدنویسی کنید یا خیر و یا چه تعداد افزونه در دسترس برای حرفه‌ای تر کردن سایت در دسترس است. همچنین هرچه گزینه‌های در داشبورد مدیریت برای شخصی سازی بیشتر باشد، کار شما راحت‌تر است.

امنیت: شما به پلتفرمی احتیاج دارید که محتوای سایت، مخاطبان و اطلاعات شما در آن ایمن باشد. هنگام ارزیابی CMSها در نظر بگیرید که چه مقدار از بحث امنیت توسط پلتفرم قرار است مدیریت شود و چه مقدار توسط شما. آیا نیاز هست به صورت دستی بکاپ بگیرید یا خیر؟ یا آپدیت‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟ خرید SSL و دیگر اددان های امنیتی نیز به چه صورت است؟

قیمت: بودجه‌بندی یکی از موضوعات بسیار مهم در تصمیمات هر کسب و کاری است. بسیاری از CMSها رایگان عرضه می‌شوند اما برای ارتقا و افزودن ویژگی‌ها نیاز است تا شما هزینه‌ای پرداخت کنید. هرچقدر خدمات شما بیشتر باشد و نیاز شخصی‌سازی افزایش یابد، هزینه نیز افزوده می‌گردد.

اعتبار: گفتیم که در کنار سادگی، شخصی‌سازی، امنیت و قیمت، باید مورد دیگری را درنظر بگیرید و آن اعتبار است. یکی دیگر از روش های انتخاب CMS خوب مشاهده برندهای برتر و کسب‌و‌کارهای موفق در صنعت شماست. اگر یک کسب‌و‌کار مطرح در صنعت شما در حال استفاده از یک CMS خاص است، به احتمال بسیار زیاد آن سیستم مدیریت محتوا می تواند پاسخگوی اکثر نیازهای شما باشد.

معرفی چند cms خوب

در ادامه این مطلب به بررسی چند CMS خوب و مطرح در سطح کسب‌و‌کارهای مختلف می‌پردازیم:

وردپرس؛ یک CMS رایگان

1. وردپرس (WordPress)

وردپرس (به انگلیسی: WordPress) که در ابتدا به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای وبلاگ نویسی راه اندازی شد، توانست به سرعت عنوان محبوب ترین پلتفرم CMS دنیا را از آن خود کند. با توجه به ماهیت Open-source بودن وردپرس، که بر ویژگی های انتشار و نگهداری مقالات تاکید داشت، از همان زمان به صورت منظرم در کسب و کارهای انتشار مقاله و وبلاگ نویسی شخصی مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که استفاده از بسیار ساده است و پوسته های زیادی برای آن وجود دارد کسب و کارهای کوچک نیز توانستند از وردپرس استفاده کنند. با فراگیرتر شدن وردپرس، توسعه دهندگان، قالب ها و افزونه های بسیار حرفه ای تری را برای وردپرس طراحی کردند تا بسیاری دیگر از کسب و کارهای متوسط و بزرگ نیز  بتوانند از سیستم مدیریت محتوای cms وردپرس استفاده کنند.

اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید باید بگوییم وردپرس یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست. هر نوع دسترسی به کدها و شخصی سازی برای شما در دسترس و آسان است.

از جمله ویژگی های وردپرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسان
  • دارای بزرگترین مجموعه قالب و افزونه
  • امنیت با افزونه های مختلف
  • و…..

در خصوص سادگی که باید گفت وردپرس اساسا برای افرادی است که اطلاعاتی از کدنویسی ندارند و می توانند خودشان سایتی را ایجاد کنند. داشبورد بسیار ساده ای دارد و افزودن قالب و افزونه ها در آن راحت است. ابزارهای ویرایش متن متنوعی دارد و به تازگی گوتنبرگ سادگی و حرفه ای بودن را یکجا برای مخاطبان عرضه کرده. همچنین صفحه سازهایی برای وردپرس در اختیار هست تا سایت را به همان صورتی که علاقه دارید سایت خود را بسازید. اینگونه قابلیت شخصی سازی برای شما نیز در دسترس است. البته که با علم به کدنویسی، به نهایت شخصی سازی دسترسی خواهید داشت.

در خصوص شخصی سازی نیز باید بگوییم هر پلتفرم cms مزایا و معایب خاص خود را دارد. وردپرس سعی کرده با آپدیت های منظم، خود را در مقابل حملات هکرها ایمن تر کند. همچنین دارندگان سایت وردپرسی باید مرتبا هسته و افزونه های خود را به روزرسانی کنند تا در مقابل حملات ویروسی امنیت داشته باشند. و در نهایت در خصوص هزینه های طراحی سایت وردپرسی باید بگوییم که در ابتدا جز هزینه خرید هاست و دامنه، برای راه اندازی یک سایت وبلاگی بسیار ساده نیاز به هزینه ندارید اما اگر می خواهید  سایت شرکتی یا حتی فروشگاهی حرفه ای طراحی کنید، نیاز دارید قالب ها و افزونه های پولی استفاده کنید.

دروپال (Drupal)

2. دروپال (Drupal)

دروپال (به انگلیسی: Drupal) نیز یک CMS متن باز و البته بسیار انعطاف پذیر است. در ابتدا با هدف کمک به مجموعه های بسیار بزرگ و بازاریابان و آژانس ها فعالیت خود را اغاز کرد. از جمله ویژگی های دروپال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای توسعه دهندگان
  • انتخاب گسترده ماژول ها
  • بالاترین شهرت از نظر امنیت در بین CMSها

از آنجا که دروپال برای توسعه دهندگان ایجاد شده شما باید درک درستی از HTML و CSS و PHP داشته باشید. همچنین برای تنظیم و پیکربندی سایت خود نیز باید وقت بیشتری نسبت به وردپرس داشته باشید. از نظر شخصی سازی نیز باید گفت بیش از 46هزار ماژول و هزاران تم رایگان در مخزن دروپال وجود دارد. شاید بعد وردپرس بتوان دروپال را در رتبه دوم قرار داد. از منظر امنیت نیز همانطور که گفتیم، دروپال نسبت به وردپرس و جوملا امنیت بالاتری دارد. از منظر هزینه نیز دروپال مانند وردپرس جهت راه اندازی اولیه رایگان است، اما برای امور بیشتر نیاز به کدنویسی و هزینه های مدیریت سایت دارد؛ مخصوصا برای کاربران غیر فنی.

جوملا (Joomla)

3. جوملا (Joomla)

طرفداران جوملا می گویند نقطه میانه بازار CMSهاست. می گویند همه کاره بودن دروپال و کاربرپسند بودن وردپرس را به صورت ترکیبی درخود دارد. از ویژگی های جوملا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حد متوسط بین وردپرس و دروپال
  • بیش از 6 هزار افزونه برای نصب و مدیریت

جوملا کمی خارج از تفکرها رفتار کرده کرده است. با قابلیت داخلی آن می‌توان صدها کاربر را مدیریت کرد. صفحات را به چندین زبان نوشت و انواع پست‌های سفارشی را ایجاد کرد و الگوهای متنوعی ساخت. هرچه بیشتر بخواهید با جوملا پیش بروید سخت‌تر می‌شود. اما همانند دو CMS دیگر، جوملا نیز برای توسعه دهندگان وب قابلیت طراحی هر نوع صفحه ای را دارد. از منظر شخصی‌سازی همانطور که گفتیم علاوه بر ویژگی های ذاتی جوملا، بیش از 6هزار افزونه دیگر برای افزودن قابلیت بیشتر طراحی شده است. البته باید گفت نصب و افزودن پلاگین‌ها باید از طریق بک‌اند صورت گیرد و این کار را بر عکس وردپرس سخت‌تر می‌کند. با اینکه تیم امنیتی جوملا همواره برای مقابله با هک شدن تلاش می‌کنند اما به دلیل اینکه به‌روزرسانی خودکار از قابلیت‌های جوملا خارج است، در نتیجه می توان نسبت به دو CMS قبلی، جوملا را آسیب پذیرترین دانست.

شاپیفای (Shopify)

4. شاپیفای (Shopify)

همانطور که احتمالا از نام شاپیفای (به انگلیسی: Shopify) متوجه می‌شوید، یک بستر تجارت الکتریکی است که برای خرده‌فروشان آنلاین طراحی شده است. از جمله ویژگی‌های کلیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایده‌آل برای صاحبان فروشگاه
  • انتخاب محدود پوسته و اپلیکیشن
  • هندل کردن بکاپ و به روز رسانی‌ها

با اینکه در شاپیفای دست شما برای طراحی‌های متنوع قالب بسته است اما برای افرادی که برای اولین بار می‌خواهند فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند مناسب است. تقریبا توسعه‌دهندگان بسیاری از مواردی که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد را در آن دیده‌اند. و البته سادگی استفاده از شاپیفای نکته قابل توجه است. در مقابل این سادگی، شما باید از برخی موارد قابل سفارشی سازی چشم‌پوشی کنید. ضمن اینکه شما نمی‌توانید کدهای آن را اصلاح کنید. البته فروشگاه شاپیفای قالب‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار متنوعی برای مدیریت پیشرفته فروشگاه به شما پیشنهاد می‌دهد. البته که نسب به CMSهای قبلی، انتخاب‌ها محدودتر است. از نظر امنیت شاید بتوان به شاپیفای نمره خوبی داد. به دلیل اینکه بستر اصلی سایت‌ها فروشگاهی است، امنیت از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مجنتو (Magento)

5. مجنتو (Magento)

مجنتو (به انگلیسی: Magento) نیز یک پلتفرم تجارت الکترونیکی متعلق به شرکت Adobe است. تقریبا امکانات نامحدودی برای فروشگاه‌های اهل تکنولوژی تهیه کرده است. مجنتو در دو نسخه متن‌باز و فروشگاهی ارائه می‌شود. از جمله ویژگی‌های مجنتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری مجنتو برای مبتدیان زمان‌بر است
  • بیش از 3800 افزودنی
  • موارد امنیتی و به‌روزرسانی‌ها باید به صورت دستی صورت گیرد.
  • هزینه متوسط برای ساخت فروشگاه

اگر زمان کافی برای آموزش و چرخش و یادگیری در مجنتو را دارید می‌توان گفت یک پلتفرم بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌توانید با استفاده از آن سایتی با قابلیت‌های دلخواه خود داشته باشید. همجنین با توجه به افزودنی‌هایی که مجنتو درنظر گرفته است دست شما برای راه‌اندازی مواردی که می‌خواهید باز است. همچنین مجنتو ابزار رایگانی ارائه داده تا هنگام به روز رسانی‌ها به شما اطلاع دهد تا در اسرع وقت سیستم خود را به روز کنید تا از حملات آسیبی در امان باشید.  با این حال به دلیل اینکه به روزرسانی‌ها دستی صورت می‌گیرد روند کار را کمی دشوار می‌کند.

6. پرستاشاپ (PrestaShop)

مشابه جوملا، پرستاشاپ (به انگلیسی: PrestaShop) به گونه‌ای طراحی شده که در بازار تجارت الکترونیکی CMSها با ترکیب قدرت مجنتو و سادگی شاپیفای میانه بازار است. از جمله ویژگی‌های پرستاشاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدمتوسط شاپیفای و مجنتو
  • سهولت استفاده
  • بیش از 6هزار ماژول و تم در دسترس

از نظر سهولت استفاده باید گفت تقریبا می‌توان پرستاشاپ را جزو CMSهای ساده قرار داد. اگر ویژگی‌های تازه‌ای که در فروشگاه‌ها ارائه می‌دهد نیاز به کمی خلاقیت و توجه در استفاده دارد. با قابلیت بسیار زیادی که دارد ممکن است داشبورد پیچیده به نظر برسد، اما شما قادر خواهید بود یک سایت بسیار حرفه‌ای طراحی کنید. اگر بعد نصب احساس کردید به ماژول‌های بسیار پیشرفته‌تری نیاز دارید، می توانید به بازار رسمی پرستاشاپ مراجعه کنید و از بیش از 3900 ماژول و بیش از 2200 تم استفاده کنید و سایت فروشگاهی به مراتب حرفه‌ای‌تر را راه اندازی کنید. گرچه توسعه‌دهندگان پرستاشاپ در حال به‌روزرسانی‌های مختلف در جهت کاهش آسیب‌پذیری کدهای متن باز آن هستند، اما تحقیقات نشان داده مانند صاحبان فروشگاه مجنتو، صاحبان فروشگاه‌های پرستاشاپ نیز از به روزرسانی‌ها عقب مانده‌اند و در ماقبل حملات آسیب زیادی دیده‌اند.

انتخاب بهترین CMS برای کسب‌وکارتان

گرچه شاید نتوان از بین هزاران CMS بهترین را انتخاب کرد، اما شما می‌توانید مناسب‌ترین برای کسب‌و‌کار خودتان را پیدا کنید. CMS مناسب، بستر ویژگی‌های مورد نیاز کسب‌و‌کار شما را فراهم می‌کند، شما قادر به شخصی‌سازی آن هستید و توانایی تیم‌های شما در بهبود مدیریت محتوا در آن بالاست. در نهایت شما قادر خواهید بود تجربه وبسایتی مطلوب برای بازدیدکنندگان سایت خود را فراهم کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *