سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل، وبسایت شما نیاز به سئو (SEO) دارد! لازمه برخورداری از سئو مناسب و اثرگذار، دنبال کردن همزمان استراتژی سئو داخلی (On-Page) و سئو خارجی (Off-Page) است. در حالی که سئو خارجی بر تمامی فعالیت‌هایی که خارج از وبسایت شما و در راستای بهبود رتبه سایت شما اتفاق می‌افتد تمرکز دارد، توجه سئو داخلی بر بهینه‌سازی اقداماتی است که درون وبسایت شما اتفاق می‌افتد.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئو داخلی (On-Page SEO) شامل اقداماتی مثل بهینه‌سازی ساختار صفحات و سایت، بهبود دسترسی کاربران، بهبود تجربه کاربری، تولید و بهینه‌سازی محتوا و … است. به طور کلی می‌توان سئو داخلی را اینطور توصیف کرد:

سئو داخلی به تمام اقداماتی گفته می‌شود که در وبسایت شما و با هدف بهبود تجربه کاربری و درک گوگل از صفحات شما انجام می‌شود.

در ادامه این مقاله توضیح خواهم داد که چرا رعایت سئو داخلی به صورت اصولی علاوه بر تاثیر بر روی موتورهای جستجوگر، بلکه بر روی بهبود تجربه کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سپس شما را با چند عامل کلیدی که می‌توانند در بهبود رتبه شما در موتورهای

جستجوگر مثل گوگل موثر باشند آشنا می‌کنم.

چرا سئو داخلی اهمیت بسیاری دارد؟

چرا سئو داخلی اهمیت بسیاری دارد؟

بیایید یک قدم به عقب‌تر برگردیم. جایی که به سوال کلیدی می‌رسیم: چرا یک کاربر در گوگل جستجو می‌کند؟ مطمئنا نیاز یا سوالی دارد که قصد دارد از طریق نتایج گوگل به آن پاسخ دهد. پس در قدم اول، ما باید نیازسنجی کنیم و نیاز کاربران را با محتوایی که داریم، پاسخ دهیم.

نیاز هر کاربر می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال شخصی که عبارت “بلیط هواپیما” را جستجو می‌کند، امکان دارد به دنبال اخبار امکان مسافرت با هواپیما باشد. کاربر دیگر به دنبال یافتن “بهترین مرجع برای خرید بلیط هواپیما” باشد. یک مخاطب دیگر هدفش به‌دست آوردن قیمت بلیط هواپیما باشد. در نتیجه، ما باید با توجه به استراتژی سئو، ساختار صفحات خود را طراحی کنیم و نیاز کاربران را در صفحه مربوط به آن رفع کنیم. (به اینکه کاربران هدف متفاوتی از جستجوی یک عبارت دارند، Search Intent گویند. در آینده، یک مقاله در این زمینه منتشر خواهم کرد.)

پس سئو داخلی، ساختار صفحات و ساختار کلی وبسایت را سازمان‌داده‌تر و منسجم‌تر می‌کند.

اساسا،ً استراتژی On-Page SEO صفحه شما را سازمان‌دهی می‌کند تا از این طریق موتورهای جست‌وجو بدانند با چه نوع محتوایی سروکار دارند و بتوانند به درستی آن را خزش کنند. بزودی مقاله‌ای در زمینه نحوه خزش وبسایت توسط ربات‌های گوگل (Crawler) را منتشر خواهم کرد.

چرا On-Page SEO از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در حال حاضر بر اساس داده‌های وبسایت Website Hosting Rating، بیش از یک میلیارد وبسایت در فضای وب وجود دارد. از این آمار می‌توان متوجه شد که الگوریتم‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر، برای سازمان دادن به محتوای وب باید حجم عظیمی از داده را مورد بررسی قرار دهند. در نهایت، محتوایی را به کاربران نمایش دهند که بیش‌تر از همه برایشان جذاب است یا بهترین پاسخ به نیاز و جستجوی کاربران است.

با رعایت سئو داخلی، به موتورهای جستجو مثل گوگل کمک می‌کنیم که ارتباط محتوای وبسایت با نیاز مخاطبان یا عبارتی که کاربران جستجو می‌کنند را ساده‌تر پیدا کنند.

الگوریتم‌های گوگل دائماً در حال بهبود هستند و به سمتی پیش می‌روند که علاوه بر تشخیص هدف کاربران از سوال مطرح‌شده، وب‌سایت‌ها و تجربه‌ای که برای کاربران فراهم می‌کنند را هم بشناسند. به عنوان مثال، گوگل چندین سال است که از طریق الگوریتم پاندا تلاش می‌کند محتوای کپی شده یا بازنویسی شده را تشخیص دهد و سایت خاطی را مجازات کند.

همچنین همواره در تلاش است مدیران وبسایت را به Mobile Friendly بودن وبسایت تشویق کند تا مخاطبان این وبسایت‌ها، ساده‌تر با وبسایت ارتباط برقرار کنند. بزودی مقاله‌ای در زمینه الگوریتم Mobile First Index و اهمیت Mobile Friendly بودن وبسایت منتشر خواهم کرد.

از همه این موارد بیان شده، می‌توان یک نتیجه‌گیری کلی کرد:

گوگل در تلاش است که بهترین تجربه کاربری (UX) را برای مخاطبین خود رقم بزند. در نتیجه، ما برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در نتایج گوگل، نیاز داریم برای تجربه کاربری، اهمیت ویژه‌ای در نظر بگیریم.

فرآیند سئو داخلی (On-Page SEO)

فرآیند سئو داخلی (On-Page SEO)

بهینه‌سازی همزمان برای کاربران و الگوریتم‌های پیچیده گوگل، به یک استراتژی مناسب نیاز دارد. به صورت کلی، فرآیند سئو داخلی سایت، به شرح زیر است:

قدم اول: فاکتورها و شاخص‌های کلیدی گوگل را بشناسید

قبل از این‌که بخواهید اقدامی در زمینه سئو داخلی وبسایت خود انجام دهید باید نحوه کار گوگل و الگوریتم‌های آن آشنا بشوید. گوگل با هدف نمایش بهترین پاسخ به سوالات کاربران خود، بر روی رعایت نکات زیر توجه ویژه‌ای‌ دارد:

  • گوگل تجربه کلی کاربران هنگام ورود به وبسایت را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ تجربه کاربران از نحوه تعامل با وبسایت و زمان تعامل کاربران با وبسایت تمرکز ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال این‌که آیا بلافاصله پس از ورود، از آن خارج می‌شوند یا آن‌که زمانی را در سایت می‌گذرانند؟ این روش کمک می‌کند تا نظرات کاربران درباره سایت مشخص شده و مشخص شود افرادی که وارد آن می‎شوند، محتوای آن را با توجه به عبارت جستجو شده مفید می‌یابند یا خیر؟ پس نگه داشتن کاربر در زمان ورود او به وبسایت، اهمیت بسیاری دارد.
  • گوگل، محتوا را به‌دقت بررسی می‌کند. طوری‌که علاوه بر کیفیت محتوا، میزان ارتباط آن با سوال کاربر، عبارت جستجو شده کاربر و همینطور هدف او از جستجو را نیز به درستی مشخص نماید. در نتیجه نیاز است محتوای شما بر اساس نیاز کاربران، تولید و بهینه شود.
  • سرعت وبسایت، اهمیت بسیاری در کسب جایگاه دارد! طبق آمار، بیش از 67 درصد کاربرانی که زمان بارگزاری کامل سایت بیش از 2 ثانیه باشد، آن را می‌بندند. در نتیجع منطقی است برای گوگل که تمام تلاشش برای بهبود تجربه کاربرانش است، برترین جایگاه‌ها را به وبسایت‌هایی که کاربران بدون ورود به آن، از آن خارج می‌شوند ندهد! در آینده، مقاله‌ای خواهم نوشت تا بیشتر از اهمیت سرعت وبسایت در سئو بدانید!
  • از اهمیت ساختار و نحوه چینش صفحات غافل نشوید! کاربران باید بهترین تجربه را با نحوه جابجایی از طریق منوهای وبسایت شما و ساختار کلی صفحات شما داشته باشند. در نتیجه، بهینه‌سازی User Flow نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

شما می‌توانید با داشتن استراتژی مناسب برای بهینه‌سازی تجربه کاربران، سئو داخلی خود را بهبود دهید و به شاخص‌های گوگل برای کسب جایگاه مناسب دست یابید.

قدم دوم: در پارگراف اول از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید.

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پارگراف اول به شما این امکان را می‌دهد که از همان ابتدا هدف و موضوع محتوای خود را مشخص سازید. به یاد داشته باشید الگوریتم موتورهای جست‌وجو به دنبال کلمات کلیدی و عباراتی است که درباره محتوا شما به آن سرنخ می‌دهند.

در واقع شما با به‌کار بردن کلمه کلیدی اصلی در اولین پاراگراف، موضوع محتوای صفحه خود را به مخاطب و گوگل معرفی می‌کنید. هنگام تولید محتوا، از گروهی شامل کلمات هم‌معنا و با مفهوم مشترک استفاده کنید. تحقیق بر روی عبارات طولانی و کلیدی (Long Tail Keyword) که با عبارات کلیدی اصلی صفحه شما مرتبط هستند را فراموش نکنید. پس تحقیق کلمات کلیدی آن صفحه، سعی کنید مرتبط‌ترین آن‌ها را در پاراگراف اول خود استفاده کنید. (بزودی یک مقاله در زمینه نحوه تحقیق کلمات کلیدی منتشر خواهم کرد و به این موارد به صورت تخصصی خواهم پرداخت.) در واقع اجازه دهید گوگل جامعیت و موضوعات تحت پوشش محتوای شما را تشخیص دهد.

چگالی کلمات کلیدی در سطح محتوا باید یکنواخت و منطقی باشد تا متن مفید و خواندنی باقی بماند. در واقع سعی کنید از بهینه‌سازی بیش از حد (Over Optimization) دوری کنید و محتوا را کاملا کاربرپسندانه تولید کنید.

قدم سوم: برای تیترهای اصلی و فرعی از تگ‌های H1، H2 و H3 استفاده کنید.

تگ‌های H1، H2 و H3 با توجه به سایز فونت بیشتری که دارند، توجه ربات‌های گوگل را به عنوان صفحه شما و سلسله مراتبی که در آن ایجاد کرده‌اید جلب می‌کند. این‌کار، طرح کلی صفحه و محتوای شما را برای گوگل مشخص کرده و به آن نشان می‌دهد چگونه محتوای شما سازمان‌دهی شده است.

Header و Subheadings (عناوین اصلی و فرعی) همچنین اشارات کلیدی به محتوای اصلی پارگراف‌های تشکیل‌دهنده متن داشته و کار موتورهای جست‌وجو را در ثبت اطلاعات مهم ذکرشده در محتوا آسان‌تر می‌سازند. این مورد به کاربران نیز کمک می‌کند ساده‌تر در مورد مواردی که در سایت وجود دارد را مطالعه و بررسی کنند. زیرا در ضمیر ناخودآگاه انسان، معمولا متن‌های بزرگ‌تر، زودتر چشم را به سمت خود می‌کشانند.

فراموش نکنید گوگل به‌دنبال محتوایی است که تجربه و بازخورد مثبتی از سوی کاربران ایجاد کند. دنبال کردن محتوایی که تنها حجم عظیمی از کلمات در کنار هم است، برای کاربران دشوار به نظر می‌رسد. اما اگر صفحه به درستی و اصولی سازمان‌دهی شود چطور؟

سازمان‌دهی مشخص و اصولی متن با ایجاد قالبی ساده و خواندنی، به بازدیدکنندگان اطلاعاتی درباره محتوا می‌دهد. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند بخش مربوط به سوالات خود و قسمت‌هایی با توجه به نیازی که دارند از اهمیت بالاتری برخوردار است را راحت‌تر پیدا کنند. در نتیجه، ساختار عناوین صفحه، هم کاربران و هم موتورهای جست‌وجو را راضی نگه می‌دارد.

قدم چهارم: فرصت‌های ایجاد لینک داخلی را در اولویت قرار دهید.

لینک‌سازی داخلی (Internal Linking) به معنی لینک‌دهی به یکی از محتواها و صفحات موجود در وب‌سایت خودتان است. اگر در متن خود به موضوعی اشاره کرده باشید که یکی دیگر از محتواهای وب‌سایت آن را عمیق‌تر و دقیق‌تر توضیح داده ایجاد لینک داخلی می‌تواند برای شما تاثیر مثبت بر روی سئو سایت بگذارد. این‌کار به کاربران اجازه می‌دهد ساده‌تر با سایر محتواهای وب‌سایت هم آشنا شده و Bounce Rate وبسایت شما را بهبود دهند.

منتقل کردن کاربران به صفحاتی که نیاز دارند یا صفحات هدف، باعث ایجاد بهترین تجربه کاربری و همچنین فروش می‌شود. برای مثال، وبسایت یک شرکت هاستینگ را در نظر بگیرید که از طریق انتشار مقالات آموزشی در مجله وبسایت خود تولید محتوا می‌کند. این وبسایت می‌تواند با ایجاد لینک داخلی و ارتباط بین مقالات خود، کاربران را در وبسایت خود حفظ کند. همچنین می‌توان کاربران را به صفحات هدف که معمولا صفحات خدمات یا محصولات هستند منتقل کرد.

ایجاد ارتباط بین محتواها، علاوه بر بهبود تجربه کاربری، تاثیر مستقیم بر درک گوگل از محتوای وبسایت ما دارد. درک گوگل از ارتباط محتوایی صفحات، باعث بهبود سئو داخلی و در نهایت جایگاه وبسایت در نتایج جستجو می‌شود. لینک‌سازی این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد که به گوگل نشان دهید محتوای شما چه ارتباطی با دیگر بخش‌های وبسایت شما دارد.

همچنین با ایجاد لینک داخلی، سیگنال تازگی محتوا به گوگل داده می‌شود که تاثیر مستقیم بر نتایج جستجو دارد. درآینده، مقاله‌ای در زمینه چگونگی لینک‌سازی داخلی و نحوه تاثیر آن بر سئو داخلی منتشر خواهم کرد و به این موارد بصورت کامل خواهم پرداخت.

خارج از بحث لینک‌سازی داخلی، لینک‌دهی خارجی نیز اهمیت دارد. در واقع یعنی ایجاد لینک به منابع دیگر که خارج از وبسایت شما هستند. تولیدکنندگان محتوا اغلب از این لینک‌ها برای فراهم کردن اطلاعات کامل‌تر درباره یک موضوع، منبع یک آمار، معرفی یک وبسایت و… استفاده می‌کنند. این اقدام، در صورتی که باعث بهبود تجربه کاربری شود و لینک خارجی به وبسایت معتبر باشد، باعث افزایش اعتبار سایت و در نهایت بهبود جایگاه می‌شود.

قدم پنجم: URLها را بهینه‌سازی کنید.

وجود ساختار URL در وب‌سایت، تاثیر مثبت بر روی سئو داخلی دارد. حتی استفاده از عبارت کلیدی می‌تواند تاثیرگذار باشد. با ایجاد ساختار منطقی برای URL، کاربران و هم گوگل می‌توانند از موضوع صفحه مطلع شوند یا حتی ساده‌تر آن را به اشتراک بگذارند.

قدم ششم: Title Tagها را بهینه‌سازی کنید.

تگ Title یا تگ عنوان، موضوع اصلی یک صفحه را در یک جمله خلاصه می‌کند. تگ تایتل در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین المان‌های سئو یاد می‌شود. این عنوان در نتایج موتورهای جستجو برای هر صفحه، زیر URL و بالای Meta Description دیده می‌شود. تگ Title در واقع اطلاعاتی را برای کاربران در رابطه با محتوای صفحه فراهم می‌کند. کاربران با بررسی عنوان صفحه متوجه می‌شوند که آیا محتوای آن صفحه نیازهای‌شان را مرتفع می‌سازد یا خیر. در نتیجه، عنوانی بهینه است که عبارات کلیدی مهم را شامل می‌شود که در نهایت باعث افزایش کلیک‌ها و ترافیک خواهد شد. بهینه‌سازی عنوان، علاوه بر افزایش کلیک کاربران، تاثیر مستقیم بر روی درک گوگل از موضوع محتوای صفحه شما نیز دارد. شما می‌توانید برای مطالعه عمیق‌تر در مورد بهینه‌سازی Title، به مقاله “تگ Title چیست؟ چگونه یک عنوان بهینه بنویسیم؟” مراجعه کنید.

قدم هفتم: افزودن و بهینه‌سازی Meta Description را در نظر بگیرید.

تگ Meta Description یا تگ توضیحات، اشاره به توصیف کوتاهی که زیر URL و عنوان پیج در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود دارد. این توصیف اطلاعات بیش‌تری راجع به محتوایی که در صفحه خود دارید در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر کلمات کلیدی موجود در این توصیف با سرچ کاربران به خوبی هماهنگ باشد به آن‌ها نشان داده می‌شود که صفحه شما اطلاعات مناسبی با توجه به نیاز آن‌ها را فراهم کرده است.

بهتر است  Meta Descriptionرا به صورت فرصتی ببینید که با آن می‌توانید صفحه خود به کاربران تبلیغ نمایید. پس توضیحات را جذاب بنویسید تا کاربران به خواندن ادامه مطلب و باز کردن وبسایت شما از نتایج تشویق شوند.

قدم هشتم: از تصاویر مناسب استفاده کنید.

کاربران از عکس‌ها و تصاویر استقبال می‌کنند. این نتیجه‌گیری تحقیقات تخصصی بزرگ‌ترین وبسایت‌های فعال در زمینه بازاریابی جهان است. بررسی‌های این مراجع نشان داده است که استفاده از تصاویر مرتبط با محتوا که نیاز کاربر را برطرف می‌کند، باعث افزایش حضور کاربر در صفحه و همچنین افزایش نرخ تعامل (Engagement Rate) با صفحه خواهد شد. پس پیشنهاد می‌کنم از عکس‌هایی استفاده کنید که محتوای صفحات شما را تکمیل می‌کنند، صفحات شما را جذاب‌تر می‌کند و ارتباط معنایی با صفحه دارند.

عکس‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید باید بهینه باشند. بهینه بودن تصاویر یک وبسایت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره کرده‌ام:

  • تصاویر شما در کنار حفظ کیفیت، حجم زیاد یا کمی نداشته باشند.
  • تصاویر شما با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند Lazy Load بارگزاری شوند که باعث بهبود سرعت و تجربه کاربری می‌شوند.
  • با ایجاد متن جایگزین برای تصاویر (ALT Tag)، به گوگل نشان دهید که موضوع تصویر چیست. وجود ALT Tagها همچنین به افراد کم‌بینایی که از سایت بهره می‌برند کمک می‌کند تا به خوبی از محتوای شما استفاده نمایند. همچنین به کاربرانی که اینترنت ضعیفی دارند، محتوا مرتبط با تصویر شما را بدون دانلود تصویر متوجه شوند.
  • تصویر را در سایز مناسب با اندازه صفحه کاربر منتشر کنید.
  • سعی کنید از تصاویر یکتا (Unique) استفاده کنید. در غیر اینصورت، در نظر داشته باشید که قوانین حق کپی رایت (Copyrights) را نقض کنید.

چگونه سئو داخلی خود را بهینه کنیم؟

وقتی به بحث بهینه‌سازی یک وب‌سایت که نیازمند کسب جایگاه در نتایج گوگل است می‌رسیم، یکی از اولین اقدامات، بهینه‌سازی سئو داخلی است. این امر به دلیل اهمیتی که در سئو سایت دارد، نیاز است توسط متخصصین و با توجه به استراتژی سئو انجام شود. به همین دلیل، سئو داخلی، فقط به مواردی که در این مقاله جامع مطرح شد محدود نمی‌شود و بسیار گسترده‌تر است. شما می‌توانید خدمات و مشاوره سئو سایت خود را از آژانس دیجیتال مارکتینگ نردوما دریافت کنید تا با استفاده از برترین متخصصین و استراتژی مناسب، بهترین جایگاه را در نتایج گوگل کسب کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *