بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی)

بر خلاف بازاریابی ربایشی یا Outbound marketing که می خواهد به اجبار مشتری را به سمت خود بکشاند، اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا نیازی به اجبار و جنگیدن ندارد. با ایجاد محتوایی خوب و جذاب برای پاسخ به نیازها و مشکلات مخاطبان، آن ها را به سمت خود می کشاند و برای کسب و کار شما اعتبار و اعتماد به بار می آورد.

روش شناسی بازاریابی درونگرا

باید علم بازاریابی درونگرا را به دو بخش تقسیم کنیم. از ابتدای پیدایش بازاریابی درونگرا، متخصصان آن را به چهار مرحله جذب مخاطب، تبدیل به دنبال کننده، نزدیک شدن و تبدیل به مشتری و در نهایت شاد کردن و جلب رضایت او تقسیم می کردند. اما در سال های اخیر، بازاریابی درونگرا سه مرحله ای شده است. در واقع مراحل 2 و 3 یکی شده و با عنوان تعامل  عنوان می شود. در این مطلب ابتدا مفهوم اصلی آن را بیان می کنیم و سپس به روش جدید می پردازیم.

بازاریابی درونگرا

از سال 2006 بازاریابی درونگرا به عنوان موثرترین روش بازاریابی برای کسب و کارهای آنلاین شناخته شده است. به جای روش های قدیمی مثل خرید تبلیغاتف خرید لیست ایمیل و… ، بازاریابی درونگرا با تمرکز بر ساخت محتوای جذاب، افراد را به سمت سایت شما جذب می کند. جایی که آن ها برای یافتن سوالاتشان و پیدا کردن بهترین راه حل، به دنبال آن هستند. از طریق ایجاد هماهنگی بین محتوایی که ایجاد می کنید و علایق مشتریان، می توانید ترافیک بسیاری به سایت تان جذب کنید و به مرور زمان با طی مراحل بازاریابی درونگرا، مخاطبان ناآشنا را  به مشتریان بالفعل و راضی تبدیل کنید.

تفسیر گرافیک مراحل بازاریابی درونگرا

در بازاریابی درونگرا  شما چهار استراتژی را مشاهده می کنید. چهار مسیری که برای تبدیل یک غریبه و آشنا با فعالیت کسب و کار شما به یک مشتری وفادار و راضی باید طی شود. این چهار مسیر عبارتند از: جذب کردن، تبدیل کردن، نزدیک شدن و شاد کردن(جلب رضایت). همانطور که گفته شد باید ابتدا به دنبال ناآشناها و غریبه ها باشید. طی اقدامات آن ها را به دنبال کنند و سپس مشتری تبدیل کنید و در نهایت با اقدامات موجب جلب رضایت و خوشحالی مشتریان شوید تا آن ها به عنوان مروج کسب و کار شما عمل کنند و کسب و کار شما را در میان دوستان و آشنایان تعریف کنند. همچنین در هر مرحله ابزارهایی را ملاحظه می کنید که برای طی مسیرها استفاده کنید و به عنوان تکنیک های هر استراتژی مشخص می شود.

پنج مرحله از روش شناسی بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا

ایجاد محتوا + توزیع:

محتوای هدفمند ایجا کنید. ببنید مشتریان شما چه نیاز و مشکلاتی دارند. ممکن است مشتری شما نباشند و شما به ایشان راه حل ارائه دهید و ممکن است مشتری شما باشند و در استفاده از خدمات و کالای شما مشکلی یا سوالی داشته باشند.

بازاریابی درونگرا

بازارایابی چرخه ای:

به یکباره کسی که مروج کسب و کار شماست به وجود نمی آید. در ابتدا همه ناآشنا هستند. سپس کم کم با شما آشنا می شوند و دنبال تان می کنند، سپس تجربه استفاده از محصولات شما را جذب می کنند و اگر راضی باشند مروج محصول شما می شوند. اقدامات و ابزارهای خاص بازاریابی کمک می کنند راحت تر و سریع تر بتوانید این مراحل را پیش ببرید.

  1.  
بازاریابی درونگرا

شخصی سازی :

محتوای خود را شخصی سازی کنید. اینگونه اعصاب و روان مخاطب را با محتوای بیهوده خراب نمی کنید و رضایت مشتری بیشتر می شود.

بازاریابی درونگرا

چند کاناله :

هدف بازاریابی درونگرا این است که ارتباط دو طرفه و چند کاناله بین شما و مشتریان به وجود آید.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

ادغام :

ایجاد محتوا، انتشا و ابزارهای آنالیز به مانند یک ماشین کار می کنند. اگر درست عمل کنند چرخ های کسب و کار شما بهتر و سریع تر می چرخد. این ماشین بهترین زمان و بهترین مکان برای انتشار بهترین محتوا را به شما نشان می دهد.

چهار عمل بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

جذب کردن

در بازاریابی درونگرا هدف ما این نیست که هر فردی بگوییم بفرمایید و وارد سایت ما شوید. هدف از قبل مشخص است. مشتری بالقوه. کسی که محصول ما را دوست دارد و یا محصول ما می تواند نیاز و مشکل او را برطرف کند.

بعضی از ابزارهای مهم برای جذب مخاطب درست به سایت :

    • وبلاگ: Inbound Marketing با وبلاگ نویسی شروع می شود. وبلاگ بهترین راه جذب مخاطب واقعی کسب و کار شماست. باید محتوایی بنویسید که مخاطب بالقوه شما به دنبال آن است، نیازی از او را برآورده و یا مشکلی از او  را رفع می کند. برای انتخاب محتوای وبلاگ خیلی دقیق عمل کنید. تیر اول را دقیق بزنید.
    • سئو: بازاریابی یعنی در زمان درست در جای درست قرار گرفتن. همه ما می دانیم امروز مردم برای پیدا کردن محصول یا خدمتی که می خواهند جستجو می کنند. پس بهترین مکان جایی نیست جز نتایج اول موتورهای جستجو. گوگل بی رقیب آن هاست. به دقت کلمات کلیدی کسب و کار خود را مشخص کنید. صفحات مختص به هر کلمه را به درستی بهینه کنید. محتوای مناسب موتورهای جستجو ایجاد کنید و البته محتوای کاربر محور. لینک سازی ها را نیز به درستی انجام دهید. با این موارد شما در بهترین مکان قرار خواهید گرفت.
    • صفحات: صفحات شما، نمای فروشگاه دیجیتالی شماست. پس بهترین تصویر را برای سایت خود بسازید. صفحات سایت خود را به درخواست مشتریان ایده آل خود بهینه کنید و سایت خود را چراغ روشنی برای مخاطبان خود تبدیل کنید.
    • شبکه های اجتماعی : استراتژی درونگرای درست این است که محتوای شاخص ایجاد کنید و آن را به درستی توزیع کنید. یکی از مهم ترین مکان های توزیع محتوا شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی جایی است مخاطبان شما در آنجا زمان خود را سپری می کنند. اگر به دنبال مکان درستی هستید، شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید.
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

تبدیل کردن

هنگامی که شما بازدید کنندگان سایت خود را جذب کردید ، قدم بعدی تبدیل آن ها به دنبال کننده (لید )است.این کار به وسیله جمع آوری اطلاعات تماس آن ها صورت میگیرد. حداقل دیگر شما ایمیل آن ها را باید بدست آورید. اطلاعات تماس مهمترین نکته برای بازاریابی آنلاین است. بنابراین برای اینکه مخاطبان شما با میل و رغبت اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهند نیاز دارید یک محتوای با ارزش به آنها ارائه دهید.

بعضی از مهمترین ابزار های تبدیل بازدید کنند به دنبال کننده:

    • فرم ها : برای اینکه مخاطب به دنبال کننده تبدیل شود ، آن ها باید یک فرم پر کنند و اطلاعاتشان را ثبت نمایند. فرم ها را تا حد ممکن ساده و فرانید های آن را بهینه سازی کنید.
    • دکمه فراخوان (Calls-to-Action) : این مورد دکمه یا لینکی است که بازدید کنندگان شما را تشویق میکند به کلیک کردن. مانند دانلود یک کتاب خوب یا شرکت در یک وبینار. اگر این قسمت خوب فعالیت نکنید نمیتوانید دنبال کننده بوجود آورید.
    • صفحات فرود : زمانی که بازدید کنندگان بر روی لینک شما کلیک میکنند به صفحه فرود هدایت میشوند.صفحه فرود جایی که وعده ی داده شده در دکمه فراخوان برآورده می شود و جایی است که تیم فروش شما با اطلاعات ثبت شده بازدید کننده آماده بحث و گفت و گو با آن هاست. هنگامی که بازدید کننده برای اولین بار فرم موجود در صفحه فرود را برای اولین بار پر میکند ، بازدید کننده به دنبال کننده تبدیل می شود.
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

نزدیک شدن

شما در مسیر درستی قرار دارید. بازدید کننده های درست را جذب کرده اید و دنبال کننده هایی مناسب را بوجود آورده اید، اما اکنون وقت آن است که آن دنبال کننده ها را به مشتری تبدیل کنید. اما چگونه می توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید؟ ابزارهای بازاریابی مهمی وجود دارند تا در این مرحله به شما کمک کنند تا دنبال کننده های مناسب را در بهترین زمان تبدیل به مشتری کنید.

ابزارهای تبدیل به مشتری شامل موارد زیر هستند:

    • مدیریت ارتباط با مشتری( CRM): جزئیات تمام مخاطبین، شرکت ها و معاملات در قیف تبدیل (قیف فروش) را کنترل کنید، و به راحتی در زمان مناسب با مخاطب مناسب روبرو شوید. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) فروش را آسان تر می کند. در واقع این سیستم به شما کمک می کند تا اطلاعات مناسب را در دسترس داشته باشید تا با اهداف مناسب تری در هر کانال روبرو باشید.
    • گزارش چرخه فروش: چگونه می توانید متوجه شوید که کدام فعالیت بازاریابی بهترین دنبال کننده ها را ایجاد کرده است؟ آیا تیم فروش شما به به طور موثر آن دنبال کننده ها را تبدیل به مشتری می کند؟ ادغام با CRM به شما کمک می کند تا وضعیت تیم های بازاریابی و فروش خود را بهتر تحلیل کنید.
    • ایمیل: اگر یکی از مخاطبین شما بر روی دکمه فراخوان شما کلیک کند، صفحه فرود را بررسی و فرم آن را تکمیل نماید، یا فایلی از شما دانلود نماید و هنوز آمادگی تبدیل به مشتری را نداشته باشید چه کار خواهید کرد؟ مجموعه ای از ایمیل ها با تمرکز بر محتوای مناسب و مربوط می توانند اعتماد ایجاد کنند و کمک کنند تا مخاطبین شما آمادگی بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری را داشته باشند.
    • اتوماسیون بازاریابی: این فرآیند شامل ساخت ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) و ساخت دنبال کننده با توجه به نیازها و دوره ی هر مرحله از لید است. به عنوان مثال، اگر یک مخاطب در گذشته یک جزوه را در یک موضوع دانلود کرده است ، شما باید به آن مشتری تعدادی ایمیل مرتبط با آن موضوع ارسال نمایید. ولی اگر آنها در توئیتر شما را دنبال کردند و صفحات مشخصی را در سایت شما دنبال کرده اند، شما باید پیامتان را با توجه به آن نیاز ها تغییر دهید.
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (ربایشی) (Inbound marketing) چیست؟

شاد کردن

روش درونگرا تماماً به معنی تولید محتوای شاخص به مخاطبین است، چه آن ها بازدید کننده،دنبال کننده یا مشتریتان باشند. اینکه کسی برای شما چکی را نوشته (محصولی از شما خریداری کرده است) است بدان معنا نیست که شما می توانید آن را فراموش کنید. شرکت هایی که از بازاریابی رونگرا استفاده می کنند در تلاش برای ایجاد ارتباط بیشتر با مشتری و ایجاد رضایت و با خوشبینی خوب، به دنبال تبدیل مشتریان کنونی به افرادی هستند که تبلیغ محصول و شرکت آن ها را انجام دهند.

ابزارهایی که برای شاد کردن مشتریان استفاده می شود شامل موارد زیر هستند:

  • نظرسنجی ها: بهترین روش برای این که بدانید مشتریان شما چه می خواهند این است که از آن ها بپرسید! از پاسخ ها و نظرسنجی ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که به مخاطبین چیزی ارائه می دهید که آن ها به دنبال آن هستند.
  • فراخوان های هوشمندانه: این به معنای ارائه پیشنهاد های متفاوت متناسب با وضعیت پرسونای هر مخاطب است.
  • متن هوشمندانه: ارائه محتوای مناسب و شاخص به مشتریانتان با توجه به علایق آن ها در اولویت است.به آن ها کمک کنید تا به اهدافشان برسند و همزمان محصولاتی را آماده کنید که ممکن است به آن علاقه مند باشند.
  • کنترل در شبکه های اجتماعی: مکالمات شبکه های اجتماعی که به شما مربوط است را دنبال کنید. به سوالات،لایک ها، دیسلایک ها و کامنت های مشتریانتان گوش دهید، و با محتوای مناسب به آن ها کمک کنید

بازاریابی درونگرا در سال های اخیر

همانطور که در بالا اشاره کردیم در سال های اخیر دیگر بازاریابی درونگرا را به صورت 4 مرحله ای بیان نمی کنند و مراحل 2و3 ترکیب شده و به آن تعامل می گویند. در ادامه به معرفی اینباند مارکتینگ در سال های اخیر می پردازیم:

زمانی که افراد به سایت شما می رسند، تیم فروش شما می تواند با استفاده از ابزارهایی مانند ایمیل و چت، وارد تعامل با آن ها شود، و به صورت قطره چکانی و مداوم ارزش هایی را به آن ها می دهند تا در خصوص برند شما بیشتر بدانند. بعد از اینکه آن ها مشتری شدند، تیم خدمات پس از فروش به عنوان یک مشاور متخصص و همدل وارد عمل می شود.

بازاریابی درونگرا روشی برای جذب، تعامل، رضایت و خوشحالی افراد برای رشد کسب و کار است که اولا ارزش ایجاد می کند و ثانیا اعتماد ایجاد می کند. با تغییرات تکنولوژی، بازاریابی درونگرا  رویکردی را ارائه می دهد که روشی انسانی و مفید را در کسب و کار جاری می کند. بازاریابی درونگرا بهترین روش برای بازاریابی، بهترین روش برای فروش، و بهترین روش برای خدمت به مشتریان شما است. زیرا وقتی همه چیز برای مشتری خوب باشد، برای کسب و کار نیز خوب خواهد بود. و در نتیجه کسب و کارتان در بلند مدت بهتر و بهتر رشد خواهد کرد.

استراتژی بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا در خصوص ارائه راه حل و فرصت هایی است که تاثیر مثبتی بر مردم و کسب و کار شما می گذارد. خب، این کار را چگونه انجام می دهید؟

استراتژی بازاریابی درونگرا می تواند شامل تعداد مختلفی از کانال ها و انواعی از محتوا برای جذب مخاطب بالقوه و مشتریان به سایت شما است. اما بازاریابی درونگرا تنها یک بخش از حرکت بزرگ در دنیای کسب و کار است.  بازاریابی درونگرا پایه و اساس نظریه ای است که می گوید تنها جذب مخاطب به سایت کافی نیست؛ باید پس از اینکه مشتری شما شدند به آن ها کمک کنید، پشتیبانی و به خوبی قدرت دهید. بدین ترتیب کسب و کار شما رشد می کند – با حفظ بازاریابی، فروش و خدمات با دوام، بر چگونگی کمک به مشتریان فعلی و آینده تمرکز کنید.

ما اصطلاحا این موضوع را چرخ و فلک می نامیم، و فلسفه های نفود و شتاب درونگرا چرخ و فلک  — از جذب، تا تبدیل و جلب رضایت و خوشحالی مشتری – برای کمک به رشد سریع تر و بهتر کسب و کارها.

استراتژی های بازاریابی درونگرا

این استراتژی ها به شما کمک می کند تا به طور موثرتری برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید. در زیر، استراتژی های مشخصی برای هر متد بازاریابی درنگرا شامل جذب، تعامل و جلب رضایت و خشنودی مشتریان ذکر شده تا به شما برای رشد بهتر کسب و کارتان کمک کند.

استراتژی های جذب

استراتژی های بازاریابی درونگرا که موجب جذب مخاطبان مورد نظر شما و خریداران می شود، به ساخت و توسعه محتوا گرده زده شده است. برای رسیدن به مخاطب خود، با تولید و انتشار محتوا شروع کنید – مثل مقاله های وبلاگ، محتواهای پیشنهادی، و رسانه های اجتماعی – که ارزشی را برای مخاطب ایجاد می کند. مثلا در خصوص استفاده از محصول محتوا تولید کنید، و یا اطلاعاتی درباره اینکه راه حل شما برای حل چالش آن ها چیست بنویسید، از  تجربه و رضایت مشتریان فعلی بگویید، و در خصوص تخفیفات و طرح های تشویقی مطالبی ارائه دهید.

اگر می خواهید در بحث جذب مخاطب در بازاریابی درونگرا عمیق تر فکر و عمل کنید، محتواهای تولیدی را با استراتژی های سئو بهینه کنید. استراتژی سئو شما را ملزم می کند که کلمات کلیدی خاص و عبارت های مرتبط با محصول و خدمات خودتان، چالش هایی که شما برای مشتریان حل کرده اید، و راه های کمک به مخاطبان خودتان را هدف گذاری کنید.

این کار باعث می شود محتوا و اطلاعات شما به صورت ارگانیک و طبیعی در نتایج جستجوی گوگل (SERP) برای افرادی که این اطلاعات را جستجو می کنند ظاهر شود – این افراد دقیقا مخاطب و مشتری هدف کسب و کارتان هستند.

استراتژی های تعامل

وقتی از استراتژی های درونگرا برای تعامل و مشارکت با مخاطبان تان استفاده می کنید، مطمئن شوید در حال ایجاد ارتباط، تعامل و معامله با لیدها (سرنخ) و مشتریانی هستند که تمایل به ایجاد یک رابطه بلند مدت با شما و کسب و کارتان دارند. زمانی که از این استراتژی تعاملی استفاده می کنید، اطلاعاتی در خصوص ارزشی که کسب و کارتان برای آن ها ایجاد می کند استفاده کنید.

استراتژی های مخصوص تعاملی ممکن است شامل چگونگی مدیریت تماس های ورودی واحد فروش باشد. تمرکز بر چگونگی تعامل و همکاری با مشتریانی که از خدمات استفاده می کنند. علاوه بر این، مطمئن باشید که به جای محصول، راه حل بفروشید. اینگونه مطمئن خواهید بود که تمامی مذاکرات با توافق های طرفین یعنی شما و مشتریان به پایان خواهد رسید – یعنی، شما برای مشتریان مناسب کسب و کارتان ارزشی را فراهم کرده اید.

استراتژی های جلب رضایت و خوشحالی

استراتژی های لذت و خوشحالی بازاریابی درونگرا تضمین می کند که مشتریان پس از خرید، خوشحال و راضی هستند و برای مدت ها به خوبی پشتیبانی می شوند. این استراتژی نیازمند این است که اعضای تیم شما یک متخصص و مشاوره باشند که در هر زمانی با مشتری همکاری لازم را دارند.

استفاده ترکیبی از ربات ها و نظرسنجی ها به موقع و تفکر به نحوه کمک رسانی به مشتری، پشتیبانی و درخواست بازخورد و رضایت سنجی از مشتریان، راهی عالی برای خوشحالی و جلب رضایت آن هاست. دقت کنید که ربات ها و نظرسنجی ها در زمان درست کار کنند تا مشتری در طول دوران همکاری با شما به این مواردد به چشم یک ارزش مشاهده کند.

برای مثال، ربات های چت ممکن است به مشتریان تان کمک کند تکنیک و تاکتیک هایی را به شما پیشنهاد دهند و شما از آن ها استفاده کنید. علاوه بر این ممکن است پس از 6 ماه خرید محصول یا استفاده از خدمات، یک نظر سنجی برای مشتری ارسال شود تا هم نظرات و بازخورد آن ها متوجه شوید و هم ایده هایی برای توسعه پیدا کنید.

توجه و گوش دادن به رسانه های اجتماعی، استراتژی مهم دیگری است برای جلب رضایت مشتریان. ممکن است یکی دنبال کنندگان تان از یکی از پروفایل های رسانه اجتماعی برای ارائه نظر و بازخورد، پرسیدن سوالات، یا اشتراک گذاری تجربه استفاده از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. به این تعاملات با اطلاعات مفید و کمک کننده پاسخ دهید، مشتریان را پشتیبانی کنید، و دنبال کنندگان را تشویق کنید – این نشان می دهد که شما صدای آن ها را شنیده اید و حواستان به ایشان است.

سرانجام باید گفت که استراتژی بازاریابی درونگرا مبتی بر جلب رضایت مشتری، موضوعی است که در هر شرایطی به مشتریان کمک کنید و پشتیبانی دهید، چه زمانی که برای شما ارزشی ایجاد می کند یا نمی کند. به یاد داشته باشید، یک مشتری راضی به یک طرفدار و مروج و تبلیغ کننده برند شما تبدیل می شود. پس مراقب تمامی تعاملات بزرگ و کوچک باشید.

روش اثبات شده برای رشد کسب و کار شما

در سال های گذشته، همان تغییر در رفتار خرید که جرقه ای در حرکت بازاریابی درونگرا ایجاد کردف در سراسر تجربه مشتریان پخش و گسترده شده است. مردم چگونه ارتباط برقرار می کنند  و چه انتظاری از کسب و کار شما دارند تغییر کرده است.

خبر خوب؟ متد بازاریابی درونگرا همراه را تکنولوژی، به کسب و کارها کمک می کند که به سرعت خود را با تغییرات روی داده به روز کنند؛ این اتفاق نیز نه فقط در بازاریابی، بلکه در سرتاسر تجربه مشتری اتفاق می افتد.

پشتیبانی از این متدلوژی یک پلتفرم نرم افزار کامل برای بازاریابی، فروش، خدمات و مدیریت رفتار مشتریان است. این ابزار به تنهای قدرتمند هستند، اما وقتی با هم کار کنند حتی بسیار بهتر عمل می کنند و شما به کمک آن می توانید متدلوژی بازاریابی درونگرای خود را رشد دهید.

استفاده از متد بازاریابی درونگرا در بازاریابی

به عنوان یک بازاریابی درونگرا، هدف شما جذب مشتریان بالقوه جدید به سمت کسب و کار است، سپس در سطحی بالاتر تعامل با آن ها شکل می گیرد و در نهایت رضایت و خشنودی آن ها را به همراه می آورید. شما با همکاری واحد های فروش و پشتیبانی و خدمات کمک می کنید که این چرخه به صورت موثری به چرخش درآید و رشد کسب و کار را به همراه آورد.

بازاریابی درونگرا سه مرحله ای

جذب

شما نمی خواهید که افراد فقط به سایت شما وارد شوند. شما می خواهید افرادی که احتمال زیاد لیدهای کسب و کار شما هستند وارد سایت شوند و در نهایت مشتری خوشحال شما باشند. چگونه می خواهید به اینجا برسید؟ شما مناسبت ترین افراد را با محتوای مناسب و بهترین زمان جذب می کنید. از ابزار استراتژی محتوا برای ایجاد اعتبار در نتایج جستجو و رتبه مناسب برای محتواهایی که مشتریان بالقوه شما بیشتر اهمیت می دهند کسب کنید. پست های وبلاگ و محتوای ویدیویی را در سراسر شبکه های اجتماعی با استفاده از ابزار رسانه های اجتماعی توزیع کنید. برای افزایش آگاهی از برند شما برای مخاطبان هدف تان تبلیغ کنید. در طول این مراحل، شما گزارش می دهید و تحلیل می کنید تا اطلاع داشته باشید که این کارها چگونه کار می کنید و چقدر موثر بوده اند تا اگر نیازی به توسعه و تغییری است اعمال نمایید.

تعامل

از ابزارهای تعاملی برای ساخت ارتباطی خوب و پایدار با مشتریان تان در کانالی که آن ها ترجیح می دهند استفاده کنید. این کانال می تواند ایمیل، ربات ها، چت آنلاین، یا پیام های کوتاه باشد. از ابزارهای تعاملی مانند فرم ها، CTAها، و جریان لیدها، برای جمع آوری ارتباط از بازدیدکنندگان سایت تان استفاده کنید.  اطلاعاتی که از مشتریان فعلی و بالقوه تان جمع آوری کردید و به کمک نرم افزار CRM، با محتوای هوشمندانه تجربه های شخصی خاص برای هر کدام به وجود آورید و در کل نقشه سفر مشتری با کمک ایمیل و جریان های ایجاد شده تجربه های خاص ایجاد کنید. وفاداری به برند را با هدف گذاری مشخص مخاطبان با محتوا و تبلیغات اجتماعی ایجاد کنید.

لذت (خوشحالی و رضایت)

به کمک ابزارهای اتوماسیون سازی بازاریابی، در بهترین زمان بهترین محتوا و اطلاعات ارسال کنید. سعی کنید بین تیم بازاریابی و فروش و خدمات امکانی را فراهم کنید که ادبیات صحبت و مکالمات با مشتریان یکسان باشد. یعنی با همان ادبیاتی که تیم بازاریابی صحبت می کند، تیم فروش و پشتیبانی نیز مکالمه کند. محتواهای خوب و به یاد ماندنی را منتشر کنید تا مشتریان بالقوه شما با دوستان و خانواده شان به اشتراک بگذارند. از محتواهایی که آن ها ترجیح می دهند در فرمت های مختلفی مانند ویدیو استفاده کنید.

استفاده از متدلوژی بازاریابی درونگرا در فروش

به عنوان یک فروشنده درونگرا (فردی که از متد بازاریابی درونگرا استفاده می کند) شما روزهای خود را برای جذب لیدهای جدید سپری می کنید، با افرادی که آماده داشتن یک مکالمه فروشی با شما هستند تعاملات برقرار می کنید، و در نهایت با راه حل هایی که برای مشکلات آن ها دارید باعث رضایت و خشنودی مشتریان می شود. اینجا جایی است که متدلوژی درونگرا وارد می شود.

متد بازاریابی درونگرا در فروش

جذب

هدف از استراتژی ها این بخش ایجاد حس اعتماد در مشتریان بالقوه است. اینکه اعتماد کنند شما می توانید مشکلات ایشان را حل نمایید. اگر ممکنه صفحه جلسات در سایتتان تشکیل دهید. و به مخاطبان اجازه دهید با توجه به زمان های خالی شما و خودشان، فرصتی داشته باشند تا در مورد نیازهایشان با شما صحبتی کنند. از ابزارهایی جهت مشاهده افراد درون سایت استفاده کنید. همچنین می توانید در صورت فراهم بودن شرایط، پیغامی بر روی سایت بفرستید که برای مکالمه و کمک به حاضر هستید.

تعامل

با افرادی که تمرکز بیشتری بر روی آن ها داشته اید ارتباط بیشتری بگیرید و برای این کار از ابزارهایی مثل ایمیل می توانید استفاده کنید. از ابزارها و سندهایی استفاده کنید که نشان می دهند افراد چقدر زمان بر روی سایت شما گذرانده اند و همانطور که در بالا اشاره شد لینک به صفحه جلسات خودتان قرار دهید تا زمان های دسترسی به شما را بدانند. مکالمات تان با مشتری ها را ضبط کنید و بر روی کاغذی بنویسید. بعضی زمان ها به این متون مراجعه کنید و برای درس هایی کسب کنید برای تماس های بعدی. از نقل قول ها استفاده کنید تا پیشنهادهای شما روشن تر شود. مراحل فروش خود را خودکار کنید تا بتوانید به ابهامات خریداران سریع تر پاسخ دهید.

جلب رضایت و خشنودی

جلسات، مکالمات اینترنتی، و نقل قول ها زندگی را فقط برای شما آسان نمی کند؛ بلکه مشتریان نیز راحت خواهند بود. تا حد ممکن از این ابزارها برای دلپذیر شدن مراحل فروش برای مشتریان استفاده کنید.

استفاده از متدلوژی های بازاریابی درونگرا برای خدمات

روش بازاریابی درونگرا برای بخش خدمات

به عنوان یک متخصص بازاریابی درونگرا در بخش خدمات، شما به مشتریان موجود کمک می کنید تا به پاسخ سوالاتشان برسند. هر زمانی آن ها سوالی داشتند کمکشان کنید، هر طوری که نیاز داشتند راهنمایی شان کنید، و یک تجربه لذت بخش برای ایشان بسازید. با متدلوژی های بازاریابی درونگرا در بخش خدمات این مهم را صورت دهید.

جذب

افراد به دنبال پاسخ سوالاتشان هستند. اگر سوالاتش در مورد محصولات شما، کالا یا خدمات شما باشد،  آن ها برای پاسخ سوالاتشان به دنبال شما می گردند. با استفاده از ابزار دانش بنیان و استراتژی دانش قوی، با بهترین اطلاعات به بهترین روش به آن ها کمک کنید. راه حل های معناداری برای مشکلاتی که یک فرد ممکن است با آن سروکار داشته باشید بسازید و این راه حل ها را بر مبنای علمی منتشر کنید. شما امکانات فراوانی دارید که برای افراد متخلف آموزش های گوناگونی بسازید. شاید یکی از مشتریان شما فقط با دیدن فیلم یادگیری اش بالا برود، پس ویدیو بسازید. همچنین فایل های صوتی و عکس ها نیز از دیگر انواع محتواها هستند.

تعامل

مقالات علمی و دانش محور امکان دارد همیشه اطلاعاتی که یک فرد نیاز دارد را فراهم نکند. اینجا جایی است که ابزارهای تعاملی مثل چت آنلاین و تیکت گذاری وارد  می شود. از ابزار تیکت گذاری و چت آنلاین برای کمک رساندن به مشتریان استفاده کنید. اجازه دهید به صورت آنی به خدمات شما دسترسی داشته باشند و مشکلاتشان به سرعت رفع گردد. شما می توانید بررسی کنید مشتریان در سایت یا در مقاله ها دنبال پاسخ سوالاتشان هستند. این مکان ها جایی که شما باید با چت آنلاین وارد شوید و در حل مشکل به او کمک کنید. اگر باز هم موفق نبودید، سرویس تیکت گذاری خودکار قرار دهید. یعنی مشتری متوجه شود که تیکت او به دست شما رسیده و پس از پاسخ در سریع ترین زمان، به او اطلاع داده شود.

جلب رضایت و خشنودی

شما چگونه متوجه می شوید که یک مشتری تجربه خوبی از استفاده از خدمات شما داشته یا خیر؟ بپرسید. ابزارهایی استفاده کنید که مشتری پس از اینکه از خدمات شما استفاده کردی، مورد ارزیابی و نظرسنجی قرار گیرد و از کیفیت خدمات تان مطلع گردید. با ترکیب جمع آوری فیدبک و نظرات مشتریان و محتوای چت و ایمیل و تلفن ها می توانید به منبعی از دلایل رضایت یا عدم رضایت و راه های رسیدن به رضایت مشتریان داشته باشید. پس از دوره های زمانی مختلف که این سند را به روز می کنید، مطمئنا منبعی غنی خواهید داشت که می توانید هر زمانی از آن استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

3 Responses

  1. چقدر جالب بود این مطلب. یعنی شما اومدین مباحث بازاریابی درونگرا را در مباحث دیگر شرکت ترکیب کرده اید؟ میشه کمی در باره این روش صحبت کنید. اسمش را که گذاشته اید متد درونگرایی!

    1. خوشحالیم که از این مطلب خوشتون اومده. بله. درونگرایی رو در دیگر بخش های شرکت می خواهیم دخالت بدیم. بعد از بازاریابی درونگرا، به همین مطلب را آپدیت خواهیم کرد و فروش درونگرایی و خدمات درونگرایی رو شرح میدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *