متادیسکریپشن یا توضیحات متا (Meta Description) چیست؟

متادسکریپشن یا توضیحات متا (Meta Description) چیست؟

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن (Meta Description) توضیح مختصری از یک صفحه را در قالب یک یا دو جمله بیان می‌کند و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. بنابراین متادیسکریپشن تاثیر مستقیمی در نتیجه‌گیری صفحات وبسایت در نتایج موتورهای جستجو دارد.

موارد زیر را هنگام نوشتن توضیحات متا به خاطر بسپارید:

  • اندازه توضیحات متا باید بین ۴۳۰ پیکسل و ۹۲۰ پیکسل باشد (حدودا بیش از ۷۰ کاراکتر و حداکثر ۱۵۵ کاراکتر)
  • متا دیسکریپشن باید به سادگی قابل فهم باشد و کلمات کلیدی مرتبط در آن وجود داشته باشد.
  • برای هر صفحه متا دیسکریپشنی یکتا بنویسید تا موجب ایجاد محتوای تکراری در سایت نشود.

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن (Meta Description) چیست؟

همانطور که در بالا تعریف متادیسکریپشن را گفتم:

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن (Meta Description) توضیح مختصری از یک صفحه را در قالب یک یا دو جمله بیان می‌کند و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. متا دیسکریپشن نقش بزرگی در بازاریابی در نتایج موتور جستجو ایفا می‌کند و باعث جلب توجه مخاطبین می‌شود.

متا دیسکریپشن عضوی از خانواده متاتگ‌ها و المان‌های HTML است و در بخش <head> سایت قرار می‌گیرد و به مرورگر و موتورهای جستجو اعلام می‌کند که چگونه صفحه شما را به مخاطبین نمایش دهند.

متا دیسکریپشن چه اجزایی دارد؟

طول

از قوانین زیر در هنگام نوشتن متادیسکریپشن استفاده کنید:

  • حداکثر طول: ۱۵۵ کاراکتر یا ۹۲۰ پیکسل
  • حداقل طول: ۷۰ کاراکتر یا ۴۳۰ پیکسل

در اکثر مواقع موارد فوق در موتورهای جستجوی مختلف همانند گوگل، بینگ، یاهو و DuckDuckGo و همچنین در دستگاه‌های مختلف به خوبی نمایش داده می‌شود. البته این طول هیچ ضمانتی نمی‌دهد که موتورهای جستجو متادیسکریپشنی که شما نوشته‌اید را نمایش دهند. در انتها این مورد به موتور جستجو ارتباط دارد.

دیگر اجزایی که توضیحات متا را فوق‌العاده می‌کند.

در کنار طول مناسب، یک متا دیسکریپشن عالی باید:

  • خوانایی مناسبی داشته باشد
  • کلمات کلیدی مرتبط داشته باشد
  • پیام مورد نظر را ارسال کند
  • یکتا باشد

کلمات مترادف با متا دیسکریپشن (Meta Description)

به دلیل اینکه توضیحات متا در SEO کاربرد دارد، گاهی به آن “seo description” می‌گویند. به منظور سادگی ما از همان متا دیسکریپشن استفاده می‌کنیم.

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا به چه شکل نمایش داده می‌شود؟

برای صفحه اصلی نردوما، متا دیسکریپشن به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

متا دسکریپشن یا توضیحات متا به چه شکل نمایش داده می‌شود؟

المان متادیسکریپشن در بخش <head> یک صفحه قرار می‌گیرد. چیزی شبیه به زیر است:

<meta name=”description” content=”آژانس دیجیتال مارکتینگ نردوما، ، با ارائه خدمات بازاریابی از تدوین مارکتینگ پلن تا پیاده سازی فرآیندهای دیجیتالی به کسب و کارها کمک می‌کند تا توسعه یابند.” />

نحوه نوشتن متادیسکریپشن (Meta Description) مناسب

نوشتن Meta Description خیلی آسان نیست. به همین دلیل در این بخش نحوه نوشتن توضیحات متا مناسب را خواهم گفت:

  • خوانایی مناسب: با توجه به اینکه فضای کمی برای بیان توضیحات وجود دارد، خوانایی در توضیحات متا بسیار مهم است.
  • کلمات کلیدی مرتبط: باید ‌از کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه در متادیسکریپشن استفاده شود.
  • ارسال پیام: متادیسکریپشن باید نیازمندی‌های مورد نظر مخاطب را به نمایش بگذارد.
  • طول مناسب: همانطور که در این مقاله ذکر شد، طول توضیحات متا باید بین ۷۰ الی ۱۵۵ کاراکتر باشد (۴۳۰ – ۹۲۰پیکسل)
  • یکتایی: برای هر صفحه از سایت باید توضیحات متای یکتا نوشت.

در ادامه به توضیح هر‌کدام از موارد ذکر شده می‌پردازم:

خوانایی مناسب

همانطور که در تگ تایتل گفتم، متادیسکریپشن باید با توجه به کاربر نوشته شود. برای یک کاربر، توضیحات متا بخشی است که تصمیم‌ می‌گیرد تا روی سایت شما کلیک کند یا نه.

از موارد زیر پرهیز کنید:

  • در صورتی که وبسایتی با زبان انگلیسی دارید از حروف کوچک و بزرگ به درستی استفاده کنید و تمام متن را با حروف بزرگ یا کوچک ننویسید. به عنوان مثال می‌توانید برای کلمات مهم از حروف بزرگ استفاده کنید.
  • از کاراکترهایی مانند ستاره (☆)، علامت کپی‌رایت (©)، علامت trademark  (™) استفاده نکنید. موتورهای جستجو  علاقه‌ای به این سمبل‌ها ندارند و ممکن است به طور کلی توضیحات متا را نادیده بگیرند.
  • از حروف نگارشی مانند نقطه (.)، ویرگول (،)، دش (-) و پایپ (|) به صورت اغراق آمیز استفاده نکنید.

کلمات کلیدی مرتبط

هر صفحه باید توضیحات متا متناسب با مواردی که در صفحه به کار رفته است داشته باشد؛ در واقع کاربر باید بداند وارد چه صفحه‌ای می‌شود و چه محتوایی به وی نمایش داده می‌شود. موتورهای جستجو معمولا توضیحات متای نامرتبط را نادیده می‌گیرند و از متادسکریپشنی که خود تشخصی می‌دهند استفاده می‌کنند. البته با نگارش یک متادیسکریپشن مناسب می‌توان تا حد زیادی مانع این کار شد. به منظور انجام این کار، باید بدانید برای هر صفحه مهم‌ترین کلمات کلیدی چه کلماتی هستند. سپس با استفاده از این کلمات کلیدی توضیح مناسبی درباره صفحه بنویسید.

موتورهای جستجو معمولا عبارتی که کاربر جستجو کرده است را به صورت برجسته (bold) در URL، تگ تایتل و متادیسکریپشن نمایش می‌دهند. این موضوع در موتورهای جستجو گوناگون متفاوت است. گوگل کلمه کلیدی را در  آدرس URL و متادسکریپشن برجسته می‌کند؛ این در حالیست که تگ تایتل در بینگ نیز با توجه به کلمه کلیدی برجسته می‌شود. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که به کاربر نمایش داده شود که نتایج نمایش داده شده متناسب با عبارتیست که وی جستجو کرده است. به همین دلیل باید از مهم‌ترین کلمات کلیدی هر صفحه در متادسکریپشن استفاده کرد.

کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات متا

برجسته شدن کلمات کلیدی مهم در نتایج گوگل علاوه بر کسب جایگاه مناسب، به موارد دیگری همچون نرخ کلیک نیز کمک می‌کنند. کاربری که عبارت جستجو شده را به صورت برجسته در متادیسکریپشن می‌بیند، بیشتر تمایل دارد روی آن کلیک کند. در نتیجه با افزایش CTR کسب رتبه نیز آسان‌تر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید CTR بالاتر نشانه‌ای مثبت برای موتورهای جستجو همانند گوگل برای مناسب بودن یک سایت است.

با وجود تمام توضیحات داده شده، حتما تجربه کرده‌اید که موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل، متادیسکریپشنی که شما نوشته‌اید را نمایش نمی‌دهند. برای رفع این مشکل بهتر است هر چند وقت یکبار تغییری در توضیحات متا بدهید و ببینید که موتور جستجو آن را انتخاب می‌کند یا خیر.
انتقال پیام

بازدید کنندگان برای کلیک روی یک نتیجه نیازمند جلب توجه هستند. گاهی می‌توان به سادگی از آن‌ها خواست که اقدام به کلیک کنند. در وبسایت‌ها این کار با یک جمله مناسب حاوی پیام مورد نظر و یک دکمه صورت می‌پذیرد که به مخاطب می‌گوید تا کالایی را خریداری کند، عضو خبرنامه‌ای شود و یا شماره تماسش را درج کند.

وقتی به توضیحات متا می‌رسیم بسیار مهم است که از کاربر بخواهیم اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال می‌توان نوشت “ناهار را به صورت آنلاین سفارش دهید”. در اینجا به کاربر می‌گوییم که می‌تواند به صورت آنلاین و از طریق اینترنت غذا را سفارش دهد و نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای قانع کردن مخاطب به کلیک می‌توان اطلاعات تکمیلی را نیز اضافه کرد. به عنوان مثال می‌توان گفت که غذا شامل غذای ایرانی، فست فود و… می‌شود. بدین ترتیب مخاطب ارتباط بیشتری برای کلیک برقرار می‌کند.

طول مناسب

همانند تگ تایتل هیچ اندازه کاراکتر جادویی برای متادسکریپشن وجود ندارد. همان قوانین اینجا نیز برقرار است: موتورهای جستجوی متفاوت، سیستم عامل‌های متفاوت و دستگاه‌های متفاوت وجود دارد و حتی اگر متادیسکریپشن شما کاملا در اندازه مناسب باشد (نه بلند و نه کوتاه) باز هم هیچ تضمینی نیست که موتورهای جستجو آن را نمایش دهند.

در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه کاری کنید تا موتورهای جستجو متادیسکریپشن شما را برای خود انتخاب کنند.

کاراکتر یا پیکسل؟ کدام مهم است؟

فارق از اینکه کدام موتور جستجو را هدف قرار داده‌ایم، فضای محدودی برای متادیسکریپشن وجود دارد. موتورهای جستجوی بینگ، یاهو و DuckDuckGo توصیه می‌کنند از حداکثر کاراکتر استفاده شود. در مقابل  گوگل تاکید بیشتر روی پیکسل دارد و معتقد است باید حداکثر پیکسل را مدنظر قرار داد. می‌توان گفت پیکسل دقت بیشتری نسبت به کاراکتر دارد. به عنوان مثال حروفی مانند “ک” فضای بیشتری نسبت به حرفی همانند “ا” می‌گیرد.

جمع بندی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب و نوشتن متادسکریپشنی که نظر کاربر را جلب کند در کسب جایگاه نقش به‌سزایی دارد. برای نگارش توضیحات متای قدرتمند باید زمان زیادی را صرف کنید تا به بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه برسید.

شما از تجربیات خود به ما بگویید و بنویسید که چگونه به بهینه‌ترین شکل متادیسکریپشن را می‌نویسید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *